VÄRLDSPOESI



Det började en gång för ett decennium sen, under en sorts kulturafton på Skånegatan. Jag var inbjuden för att spela mina gamla vinylfavoriter. Och sen var det poesi. Det var då jag såg honom framträda för första gången. Och då som jag insåg vad poesi också kan vara.

Därefter har mycket skit runnit i kloakerna, men Bob Hansson har fortsatt rinna ner som honung i mitt obildade poesisvalg. Honung med saltlakrits. Humor med sorgestråk. Storhetsvansinne med mindervärdeskomplex.

Bob Hansson har med sin kompis Kristoffer en show på Södra teatern som heter Heja Världen! Den rinner också ner. Som hostmedicin mot de hackande existentiella villkoren.

Bob är modig. Han är motsatsen till Alex Schulman. En människa som vågar vara mänsklig. Som gör oss andra mänskliga.

Människan är ett krokigt virke av vilket inget rakt kan åstadkommas. Det är inte jag som myntat den strofen. Det är Immanuel Kant. Vad Bob Hansson gör är att ta fram det där jävla knotiga, förvridna virket och hålla det intill sitt bröst. Och plötsligt börjar det glittra. Livet börjar fnittra.

Heja Bob!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Men vad tråkigt att du inte kommer till Helsingborg på måndag! Jag som trodde att jag äntligen skulle få höra dig prata om boken...Inget annat inplanerat besök till Skåne?



Kram!

2008-11-04 @ 21:00:00
URL: http://litteraturum.blogg.se/
Postat av: linda

bob är super!

gillar hans "bräckligheten poetik". även om jag inte minns exakta formuleringar från den så ligger den nånstans kvar med hopp och tröst till mig som människa.

2008-11-04 @ 21:07:23
URL: http://wwwgrodar.blogspot.com/
Postat av: maria

Hej Unni,

bara en upplysning från en petimäter:

"Krokigt kan inte bli rakt"

ur Predikaren 1:15 (GT)

Följer alltid med intresse din blogg!

/Maria

2008-11-05 @ 13:36:11
Postat av: Anna

Bob är en härlig figur, så äkta på nåt vis. Jag blir så glad av honom. Gillar din blogg förresten!

2008-11-05 @ 21:25:29
URL: http://exilkullan.blogspot.com
Postat av: Åsa

Bob är gud.. och du är gudinnan.

2008-11-06 @ 10:06:55
Postat av: Jensa

Nu kan alla snubbar som slår och misshandlar glädja sig. IGEN!

Den man som anklagats för att i nio år ha hållit sin kvinna inspärrad under jäkla skjulliknande former gick friad - Sverige ett krasst land, Sverige vilken misär, Sverige ett land med värden? fy fanken för våra lagar om brott mot kvinnors mänskliga rättigheter och rätt till frid. Med flaggor vinkar vi vidare och ropar glatt i våra sötsakskostymer Heja Sverige, Heja Sverige. Vi är så förbannat hycklande när vi dessutom säljer vårt land som det bästa av alla tänkbara vär(l)dar.



(Jag skrev redan med anledning av andra käcka domar ang. detta ett personligt brev till bland annat justitieministern - inte ett ljud, intet kommentar... )



Men några röster finns. Och de hörs. Och oss kommer ingen kunna tysta. Och Unni du står för mycket gott! Du är en jäkligt stark kvinna!



Hoppas även på den snart härligt slagkraftiga avhandling i ämnet prostitution. Hoppas den riktigt kommer att röra om i debatten så att ballarna flyger i tak- även på de splittrade kvinnor i maktpositioner vilka bokstavligt talat slickar dessa män i r. Why?

2008-11-06 @ 17:51:13
Postat av: Magda

Åh! Bob är så nära Gud jag kan komma (bortsett från Jimi Hendrix och Frank Zappa)! Han texter ger mig rå energi och ibland eufori!

2008-11-06 @ 21:35:43
URL: http://www.welldyermaker.blogspot.com
Postat av: WILD WOMEN DO

Jag tror kvinnorna är de stora förlorarna när eu-slipsarna tar över för gott - närmare bestämt sker det 20 november i och med att vår grundlag ersätts av europeisk.



I Tyskland är det legalt med prostitution så det är nog bara en tidsfråga innan det blir det i Sverige också.



Nej, det går inte framåt i kvinnofrågan direkt.



Det såg man ju också i det Uppdrag Granskning som sändes igår - om den kvinnliga personalens slitsamma och allt mer tidspressade rundgång i vårdsektorns grottekvarn - till löner på slavnivå.



De kvinnor som intervjuades sa att "de brukar säga att vi inte är produktiva".



Men vad är det för produktivt t ex med USA:s militärbudget och finanskollaps - den har ju kostat landet ett gigantiskt budgetunderskott och försatt hela världen i finanskris. Där går det an att slösa med skattepengar minsann.



Medan vård, skola, omsorg - traditionella kvinnliga domäner räknas som resursslukande - de är ju mycket mer produktiva och då behöver man inte ens tänka efter. Ger barn och ugdomar utbildning som de sedan kan vara produktiva med som vuxna anställda.



Och vården som vårdar den dyrbara arbetskraften så att de kan fortsätta springa i ekorrhjulet.



Hur kommer det sig att dessa arbetsuppgifter räknas som improduktiva - det stämmer ju inte.



Och så det obetalda hemarbetet - som håller alla människor mätta, på gott humör och försedda med trevlig hemmiljö att vila ut i.



Detta är väl produktivt om något.

2008-11-06 @ 23:11:46
Postat av: Ellen

Hej Unni.



Vet inte hur ofta du kollar din Myspace, men jag lade till dig som vän där. Din bok Boven i mitt drama...är min bibel just nu. Har fattat så mycket angående ett tioårigt långt förhållande. Du lär mig väldigt mycket, är evigt tacksam för detta.



Har nu träffat en annan man, som är för bra för att vara sann. Men i det här fallet är han faktiskt sann! Och det är något jag också lärt mig: det finns faktiskt bra män här i världen och jag knep nog den sista! ;-)



KRAM!

2008-11-08 @ 13:32:36
Postat av: beatrice

Hej gullan! Jag (och mina vänner) vill gärna träffa dig kanske i en föreläsning? När är du i göteborg? Kram o kyss



Gertrud

2008-11-08 @ 16:19:39
Postat av: Penny Lane

Bob e fin han. Honung för mig också. Som just blivit sjukskriven pga en psykopat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0