SKYDDA, HJÄLPA, STÄLLA TILLRÄTTA?




Katarina Wennstams senaste roman "Dödergök" handlar om en polis som på fritiden är kvinnoboxare. Valet att ge honom det yrket var inte ett kul grepp, typ. Det grundade sig på statistik som Katarina tagit fram medan hon jobbade som reporter på Aktuellt. Det visade sig att det brott som poliser mest begår på sin fritid är kvinnofridsbrott.

Dessa missförhållanden inom poliskåren har Katarina Wennstam haft modet att gå ut med (http://www.expressen.se/Nyheter/1.1323057/hon-avslojar-polisers-vald-mot-kvinnor). Egentligen har hon släppt en bomb. Men rektionerna är klena. Nån snut har trätt fram och försvarat sitt skrå, facket likaså. Folk i övrigt verkar inte uppröras nämnvärt över att misshandelsdömda poliser exempelvis kan få arbeta med att utreda kvinnomisshandel.

Och kanske är det inte konstigt. Jag ska nu referera till nåt jag hört - inte sett, märk väl:

En kriminalförfattare som ligger på Piratförlaget, jag nämner inte hans namn här, hade för några år sen åhört ett samtal mellan Jan Guillou och Liza Marklund. Jan hade berättat att han och hans sambo Ann-Marie Skarp haft Leif GW Persson och dennes fru på middag i sitt hem. GW hade fyllnat till och av nån anledning rest sig och smockat till sin hustru i ansiktet så att hon börjat blöda. Jan och Ann-Marie hade genast sett till att få iväg paret i en taxi.
Dan efter ringde Jan upp Leif och sa att han inte kunde tolerera vännens beteende. Leif blev sur.
Jan hade under samtalet med Liza bett om råd: hur skulle han hantera detta?

Jag vet inte hur Jan Guillou hanterat incidenten, jag kan ju inte ens gå i god för att den verkligen inträffat. Dock är den författare som avlyssnade samtalet en ganska försynt man som inte gjort sig känd för överdrifter. Det lär också vara vid denna tidpunkt som vänskapen mellan Jan och Leif blev en aning frostnupen. Sedermera lämnade Leif GW Persson Piratförlaget. Han gillade enligt uppgift inte tanken på att bidra till Guillous rikedomar.

Jan Guillou har också offentligt uttryckt att han inte har en kvinnomisshandlare i sin umgängeskrets och att han inte hyser nåt förbarmande med män som begått denna typ av brott.

Nå, detta är ju som bekant historia. Samtliga författare i ovannämnda story, inklusive han som avlyssnade samtalet mellan Jan Guillou och Liza Marklund, representeras idag av en kvinnomisshandelsdömd agent, vilket uppenbarligen hanteras på så vis att de med näbbar och klor försvarat denne gärningsman och bagatelliserat hans brott samtidigt som de demoniserat brottsoffret.

Ponera att historien är sann - det går f ö åtskilliga och liknande rykten om GW - är det då så underligt att poliser som dömts för kvinnomisshandel får återgå till sina jobb och att det finns en utbredd nedsättande attityd inom polisväsendet när det gäller våld mot kvinnor?

Och en sak till: om nu det återgivna skulle stämma - vad hade hänt om GW:s fru anmält honom?

Katarina Wennstam har hursomhelst kommit en riktigt otäck sanning på spåren. Det ska hon ha loads med credd för. Köp hennes bok!

Kommentarer
Postat av: Bertil

Unni: Jag uppskattar din blogg och dina åsikter men

det nu skriver som en "sanning", dvs att poliser har för vana att misshandla sina kvinnor STÄMMER EJ.

Har själv arbetat i ca 10 år inom polisen och kan med fog säga att det inte förekommer mer kvinnomisshandel bland poliser som i samhället i övrigt. "Man" är verkligen ute på tunn is om man påstår något annat

kram

2008-10-09 @ 11:28:53
Postat av: Syster

Jag läste henne första roman, Smuts. Den var jävligt bra och jag ser fram emot att läsa Dödergök!



Beträffande Leif GW så har jag träffat en kille som under en tid var tillsammans med Leif GW:s förra fru/sambo och som berättat liknande historier.



Att begripa varför kvinnor låter sig misshandlas är svårt när man inte förstår alla sammanhang och det spel som de misshandlande kräken bedriver.

De första kvinnor jag träffade på och som fick mig att inse att det existerar mekanismer som inte är så enkla, var fruar till poliser.

Om man läser på Polistidningen hemsida bland de ärenden som hamnat i PAN så är det påfallande många våldsbrott som behandlas. Det är självklart att man börjar fundera på om de våldsbenägna är överrepresenterade bland poliser, om de valt ett yrke där deras våld är legitimt.

På samma sätt som man kan undra hur många psykopater det finns bland advokater, ett yrke där man får bra betalt och hög status för att sätta sig på folk.

2008-10-09 @ 11:49:16
Postat av: Bertil O'Bertil

Kan det vara så att en viss typ av män dras till yrken där man får chans att bruka våld och kanske till och med bära uniform?



Detta skulle kunna förklara en viss överrepresentation.



För övrigt läste jag att kanal femfem fått klippa hårt i ett program som handlade om "Härliga Män"



En av charmknuttarna var visst inte så "Härlig" visade det sig.

2008-10-09 @ 12:43:57
Postat av: unni

Men Bertil, jag har aldrig skrivit att poliser har för vana att spöa sina kärringar. Jag hänvisade till vad Wennstam kommit fram till genom det material hon undersökt, nämligen att det brott poliser begår mest på sin fritid är kvinnofridsbrott. Vad ska du göra åt det? Stoppa huvet i sanden?

2008-10-09 @ 13:53:55
Postat av: Katta

Hej Unni!



Letade egentligen efter någon helt annat,(sökord: psykopat. hm. )men wow oj Hej. Gud, vad glad jag blev att jag hittade din blogg! Jag bodde rätt nära dig förut och såg dig ofta på din stora cykel och i mataffären - men vågade aldrig säga till dig personligen att du är svincool, begåvad och att ännu fler borde läsa/köpa dina böcker! Så det får bli sagt här nu då ;)



Ang inlägget så är det helt sjukt och jävligt skrämmande att poliser (som ju har en sådan maktposition och samtidigt är mångas trygghet och första hjälp när det händer något hemskt) får stanna kvar i det yrket när de begått brott de är anställda för att "ta hand om". De borde åtminstånde bli degraderade till hittegodsavdelningarna o dyl. Fast ändå, om jag stjäl ur kassan på seveneleven och bli påkommen lär jag ju knappast få ha kvar jobbet? Iom att jag själv är uppväxt med våld omkring mig så kan man undra lite om saker och ting kunnat se annorlunda ut i vissa fall och händelser... Istället för typ " förundersökning nedlagd pga bristande bevis" eller " det är ändå ingen idé att anmäla, de skiter i mig och bryr sig bara om att jag är full. För om man är full får man skylla sig själv."



Mvh Katta









2008-10-09 @ 16:32:50
Postat av: G

Om nån undrar vad Bertil O'Bertil syftar på så är det att Ann Söderlund har klippt bort Papa Dee ur sitt program. Hon var vän med honom men när han blev häktad för misshandeln av sin fru så gjorde hon efterforskningar och insåg att han hade slagit både sin nuvarande och föredetta. Alltså klippte hon bort honom ur programmet.

2008-10-09 @ 20:38:56
Postat av: Cat

Jag tycker att alla som har någon form utav liknande yrke borde bli av med sina jobb om det handlar om våld. Oavsett om det är poliser, hemtjänstpersonal, undersköterskor, läkare eller vad fan som helst iofs.



ALLA som har jobb där det ingår mänskliga kontakter, särskilt där det handlar om beroendeställningar till den andres välvilja och moral. Har själv aldrig hört talas om att poliser överlag skulle ha en hög misshandelssiffra. Är själv sambo med en polis som har varit det i över trettio år. Men det finns ju alltid rötägg. Tror nog att det kanske är den yngre kåren som bidrar med siffrorna. Men det är skit det samma. Av med jobben ska dom bli!



PUSS

2008-10-09 @ 20:47:27
Postat av: HOWLING WOMAN

När jag läste det här kändes det inte bra.

Det blir skvaller av det hela.

Det är bättre att föra upp diskussionen på ett

principiellt plan.

Jag reagerade negativt i alla fall.

Kände mig besviken.

2008-10-09 @ 22:25:39
Postat av: Charlotte

Ruggig artikel men ruggigare ändå är kommentarerna under... Kämpa på Unni, du är helt rätt ute!

2008-10-09 @ 23:48:28
Postat av: Patrik

Du är vackrast, störst och bäst Unni.

2008-10-10 @ 01:02:57
URL: http://wajden.sprayblog.se
Postat av: Bertil

Unni: jag stoppar aldrig huvudet i sanden, men däremot är jag väldigt skeptisk till "undersökningar", "resultat", statistik etc. Man kan slänga ur sig vad som helst och ett antal imbecilla går på detta. Jag hävdar fortfarande att poliser i allmänhet är faktiskt mer laglydiga än genomsnittssvensken och att brott mot kvinnor skulle vara överrepresenterade bland poliser är bara trams. Givetvis är 1 brott mot kvinna där gärningsmannen är polis 1 för mycket.

Att poliser väljer yrket för att de allmänt är mer våldsbenägna eller maktsugna är också bara trams. De är killar OCH tjejer som försöker göra ett bra jobb.

2008-10-10 @ 08:41:08
Postat av: Syster

Bertil, det finns olika sätt att stoppa huvudet i sanden.

Du har just nu gett exempel på ett av dem.



Ett jävla svammel och ett allmänt tyckande om polismäns vandel är vad du producerat.

De verktyg vi har för att beia någonting är statistik och undersökningar. Om vi ska underkänna dem så kan var och en av oss hävda precis vad som helst och påstå att det är sanning.



Din tolkning kanske inte är den rätta, har du någonsin tänkt den tanken?

2008-10-10 @ 11:06:09
Postat av: Matte

En tjej jag kände på 80-talet och som polade med GW fick också stryk av honom. Jag såg själv blåtiran. Hon ville aldrig prata om det men jag vet att det var han som gjorde det.

2008-10-10 @ 12:08:30
Postat av: Bertil O'Bertil

Enkel-Bertil:



Jag tror inte heller att de flesta poliser väljer yrket för att få chansen att bruka våld. Men det kan finns en grupp av människor som kanske till och med omedvetet dras till yrket.



Jag tycker att det är allvarligt att poliser inte har spärrar mot att agera så som beskrivs.



I övrigt kan vi fira att Josip Broz Bältros blivit fälld i bägge fallen och tom skall häktas för att inte fly landet.



Jag var så förbannad att jag inte viisrte vart jag skulle ta vägen när han kom undan det där med sjuåringen.

2008-10-10 @ 12:44:07
Postat av: Lars Einar

Är du riktigt säker på att poliser är mer laglydiga än genomsnittet Bertil? vart har du den statistiken? Eller slänger du ur dig vad som helst?

2008-10-10 @ 14:08:41
Postat av: Bertil

Till skillnad mot många andra i detta forum har jag både erfarenhet och kunskap betr poliser och deras beteenden. Jag HÄVDAR, alltså vet EJ, att brott bland poliser är mindre förekommande än bland allmänheten i gemen. Borde ju ligga i sakens natur!

DESSUTOM: ett flertal poliser som dömts för brott avskedas varje år, så det är inte så att de går tillbaka till tjänsten efter avtjänat straff.

Sedan skall man vara väldigt medveten om att om man som polis misstänks för brott så utreds detta av internutredningar och jag LOVA er att det är ingen lek. Inge kollegialitet där inte utan det är hårda puckar som gäller. Ni, oinsatta, har ingen aning !

2008-10-10 @ 15:50:56
Postat av: kaffepulver

Bertil:



Fast det handlar ju inte om att poliser skulle vara överrepresenterade vad det gäller kvinnofridsbrott. Eller att "alla" poliser misshandlar kvinnor.



Däremot:



"Det visade sig att det brott som poliser mest begår på sin fritid är kvinnofridsbrott."



Och det är ju ganska illa. Det tycker säkert du också?



Här nedan kan du läsa lite siffror som Aktuellt OCH polisens ansvarsnämnd har presenterat (hämtat från Expressen):



1993-2004:

39 poliser dömdes för att ha slagit, hotat eller trakasserat kvinnor de levt med.

21 avskedades.

18 fick behålla jobbet.

Källa: Aktuellt/SVT



2005-2008:

17 poliser dömda för relationsbrott utanför tjänsten.

Av dem har:

- 4 sagt upp sig själva.

- 4 avskedats.

- 3 fått behålla jobbet.

- 6 fall ännu inte avgjorda.

Källa: Polisens personalansvarsnämnd



mvh

2008-10-10 @ 20:15:24
URL: http://kaffepulver.blogg.se/
Postat av: HOWLING WOMAN

Det som på engelska brukar kallas occupational hazard - finns inom alla yrken. Och poliser utsätts ju ständigt för farliga konfrontationer och extrem stress där våld är ett förekommande inslag. Många poliser får posttraumatiskt stressyndrom och andra skador. För mannens hängivenhet i arbetslivet får mången kvinna betala ett högt pris. Det här synsättet att män är osårbara- det är något som vi måste ändra på. Män är precis lika sårbara som kvin nor om inte mer när det gäller psykisk stress - så den här besattheten av arbetet är något som män måste ändra på. Det är samma när män drabbas av arbetslöshet - då får familjen ta den kraschen, för utan arbete känner sig mannen identitetslös. Det gör inte kvinnor i samma utsträckning. Män kan lära av kvinnor här kanske - att inte fixera sig så mycket vid statusen därute utan bli mer mammiga, och ta hand om hem, fru och barn, så kanske de inte jobbar lika mycket eller kraschar lika mycket - ifall de mister jobbet. Sen är det ju så att människor inom rättsväsendet ofta arbetar med brottslingar - de får lära sig hur dessa tänker och risken finns nog också att de själva influeras av sådan kriminell logik eller tankesätt. Och som alltid - blir hemmet och kvinnan i enlighet med sin inlärda könsroll den container där mannen öser ur sig sin frustration eller hembär gjorda lärdomar.

Bli mer kvinnliga män, så får vi ett fredligare samhälle. Plantera blommor, städa, ta hand om barnen, pussa frugan.

Då kanske någon säger: Vadå varva ner, det är ju börskrasch, man kanske blir av med jobbet.

Här är ytterligare en lärdom att ta av oss deltidsarbetande eller långtidssjukskrivna kvinnor med otrygga anställningsförhållanden ur den s k reservarbetskraften: Sånt är vi vana vid - och planterar blommor ändå.

2008-10-10 @ 20:30:42
Postat av: Urban

Snutar och militärer har alltid varit våldsamma och föraktat kvinnor och det hör till atmosfären som dom lever i tyvärr. Själv önskar jag fler följer mitt exempel och inte är så rädd för poliser för man kan faktiskt säga till dom vad man tycker vilket jag gjort ofta och ingen har vågat röra mig för en del tycks tro att man inte kan tillrättavisa dom men det kan man och det bör man också göra även om detta Unni tar upp sker på fritiden och är ett manligt utlopp för frustration som byggs upp under arbetstid då de tvingas ha att göra med slöddret och buset.

Själv respekterar jag deras jobb men jag är inte underdånig snuten utan vet vad de får göra och inte.

Kanske behöver de mer mothugg av vanligt folk för att inse att de inte kan göra vad som helst på jobber eller fritiden.

2008-10-11 @ 18:16:15
Postat av: Margareta

Inom precis alla grupper finns det de som misshandlar kvinnor...det är inte alls så att poliser är speciellt överrepresenterade, dessa män finns överallt...tyvärr!!Kram /M

2008-10-11 @ 18:50:20
Postat av: Charlotte

Jag tror inte en sekund att män blir fredligare av att bli mer kvinnliga! De allra bästa, vettigaste, mest empatiska män jag har haft med att göra är de som är nöjda med sig själva, nöjda med att vara män(niskor)! De har nämligen inga som helst problem med starka kvinnor! Jag struntar fullkomligt i om de[männen] älskar att baka eller meka med bilar bara de tillåter mig att göra som jag vill och möter mig öga mot öga! Bland de suraste, mest passivt aggressiva männen (med ett riktigt läskigt kvinnohat gömt bakom den fina ytan) jag någonsin träffat på har varit män som utåt framstått som riktiga fiiina, feministiska små gullegubbar!

2008-10-11 @ 20:19:39
Postat av: Strindberg

Till Bertil O'Bertil,

du tror inte att det finns många laglydiga medborgare som har en helt annan bild av den Svenska polisen efter att ha blivit utsatt av den?



Där man t ex slår av ett ben på en kvinna under en midsommarfest, låser in henne och vägrar att lyssna på henne när hon förklarar att hennes ben blivit sönderslaget av polisen? Eller där man, efter att tjänstefel begåtts, mer eller mindre skrattar en person i ansiktet att "ja du kan ju anmäla det här om du vill", underförstått att det spelar ingen som helst roll.



Jag har lika lite statistik som du Bertil men enligt mig så finns det alldeles för många sjukhuvuden inom Svensk polis. Det finns också många bra poliser, dock så verkar det som om man har någon slags kåranda som försvarar svin som borde bort.



Det finns många människor ( framförallt män men inte endast män) som söker makt och därmed en karriär inom t ex polisen men även det militära. Många av dessa män har varit ringledare för sådana saker som mobbning under sin uppväxt. Att sådana personer galant går igenom en polisutbildning är bedrövligt.



Till sist, till alla poliser som förstår att dom är människor i ett yrke till för att skydda och hjälpa andra först ( precis som t exbrandmän, sjukhuspersonal etc) en stor djävla kram för det slitsamma jobb ni utför.

2008-10-11 @ 22:06:09
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Charlotte:



Ja det du säger har du nog alldeles rätt i.

Inte ens bara passivt aggressiva vet jag att dessa män i slutändan är - när fårakläderna börjar klia och vargen tittar ut. Men "nöjd över att vara man" - och aldrig någonsin ta i "kvinnosysslor" det tycker jag låter misstänkt likt den gamla vanliga patriarkala gubben med fötterna på soffbordet och fjärrkontroll i hand - medan frun städar. Det är klart han är nöjd då och låter henne vara i fred med sitt (även om han knorrar lite hemtrevligt när han måste lyfta på fötterna så hon kommer åt med dammsugarn). Men det är ju liksom inte den låga kravnivån som jag gillar att hålla diskussionen på.

2008-10-12 @ 02:21:10
Postat av: charlotte

Howling woman, jag har väl inte skrivit att nöjd med att vara man och kanske tom vara bilfantast är detsamma som att "aldrig någonsin ta" i kvinnosysslor! Jag är kvinna och tycker de flesta sk "kvinnosysslor" är rätt trista! Jag accepterar verkligen inte män som inte är kapabla att ta itu med städning etc utan att bli ombedda eller gnälla! Herregud vad fasansfullt att ha en karl som bara! ligger på soffan med fötterna på bordet framför TVn. medan jag städar och diskar! Bwahahaha, not in my home det försäkrar jag dig! Däremot har jag ingenting emot att vi ligger där bägge två då och då! Laga mat tycker ju förmodligen lika många män som kvinnor är roligt så det är väl oftast inget problem. Men att vi kvinnor skulle vara så mycket bättre och godare än män generellt det tycker jag inte nej! En man får gärna vara jättemycket man på utsidan om man så säger, bara han är människa på insidan - detsamma gäller för kvinnor!!!

2008-10-12 @ 17:13:49
Postat av: Jack



När det gäller passiv aggerssion så tror jag mycket handlar om att man vill passa in. Som ung (hetero)man idag är man ju uppvuxen med att ens sexualitet är lite motbjudande, förtryckande, äcklig eller bara oönskad. Ett sätt att kompensera för dessa defekter kan ju vara att man faktiskt försöker vara så artig, trevlig, snäll och medgörlig ("den nya mannen") som man bara kan, när man har att göra med tjejer/kvinnor, för att visa att man inte hör det äckliga packet som knullar runt och slår kvinnor till höger å vänster. Baksidan av ,nya mjuka mannenmyntet är ju att man inte kan bli arg på en tjej, säga emot, eller riktigt ha en egen åsikt (man vill ju inte vara en förtryckare).



Så när vreden kommer får man helt enkelt jogga några mil eller lyfta skrot, när sexuella lusten gör sig påmind(som objektifierar kvinnor enligt vissa) så får man lägga band på sig och försöka hitta något annat att tänka på (svårt ibland). Och när man tycker sig ha gjort allt rätt så idoliserar ändå tjejerna (sexuellt utlevande) typer som Wentworth Miller,Persbrant, Zach Efron, Ronaldo m fl (Män som inte har ett enda poäng genusvetenskap!..ironserar lite här). Och det är väl där någonstans den verkliga svårkontrollerade vreden kanske sipprar in, man har gjort allt man skulle göra för att bli accepterad och ändå anses man bara helt värdelös. Detta tror jag är anledningen till att unga män idag inte har samma livsglädje, självförtroende och livskvalitet som tidigare generationsers män. Dagens unga män är loosers och loosers är blir ofta passivt aggressiva.

2008-10-14 @ 14:31:36
Postat av: HOWLING WOMAN

Mikael Persbrandt i alla ära:



Men är han inte lite väl tröttsam ibland.

En stereotyp.

Men om du frågar mig varför han är populär så är det ju uppenbart: Han blir FÖRBANNAD när han träffar på en kvinnomisshandlare - och det värmer i själen på offer, det kan jag tala om.

För män som blir förbannade och säger åt kvinnomisshandlare /naturligtvis inte som i film men ändå/ de lyser i regel med sin frånvaro.

Det är mest gärningsmännens rättigheter som försvaras. Häromåret för länge sen innan Könskriget, bildades mansgrupper mot kvinnovåldet, men det kom liksom av sig. Så offren får inte mycket upprättelse. Och straffen är låga, mycket låga, och många fall läggs ner, och det blir kanske böter och många är de kvinnor som inte blir trodda utan får unnis budord bankade i huvet tills de får skavsår på hela självrespekten.

2008-10-14 @ 19:10:19
Postat av: Maggan

Men varför skriver inte media om "kändisar" som slår sina kvinnor? Om det nu är så att den här LGWP också håller på så är det väl världens nyhet om inte annat? Är vissa kändisar så inkomstbringande och viktiga för media att man medvetet väljer att tiga?

2008-10-14 @ 22:41:07
Postat av: Göllur Todlili

Det här måste jag säga var ett grovt övertramp. Du publicerar namn på en berömd författare och framställer honom som en hustrumisshandlare. Det enda du har att stödja dig på är hörsägen och "rykten". Oansvarigt! Och vad försöker du tillföra till debatten?

mvh

Göllur Todlili

2008-11-17 @ 22:02:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0