BREV TILL JAN



Alltså fan, jag kunde bara inte låta bli att lägga upp det här syrligt humoristiska brevet till Jan Guillou från Hans. Egentligen borde han skicka det med snigelpost, fast det lär väl dröja ett halvår innan det kommer fram till jaktstugan i Roslagen. Förlåt, det är så svårt att inte skratta åt det där med Jan och internet. Här är brevet:

"Hej,
Först hade jag tänkt skriva ett mail till dig, men så kom jag på att du sagt i intervjuer att du inte är så bra på datorer, så jag valde att skriva på en blogg i stället. Då slipper du greja med krångliga e-post program.

Saken är den, att jag har nästan alla dina böcker i bokhyllan. Det är flera om superhjältarna Hamilton och Arn, men också den om häxor. Men på senare tid blir jag av någon anledning bara på dåligt humör av att se ditt namn i bokhyllan vid TV-soffan där jag hänger så ofta. Så jag bestämde mig för att göra mig av med just dina böcker och skapa plats för nya som jag trivs bättre med att ha omkring mig.

Först tänkte jag skänka dina böcker till myrorna eller nån loppis, men så slog det mig att du ju är väldigt mån om din upphovsrätt, och tänk om nån annan än jag som köpt boken också skulle läsa. Då tappar du ju inkomster som du har rätt till för dina verk.

Så kom tanken att jag kanske skulle göra ett paket och skicka tillbaka böckerna till dig, så kan du sälja dem en gång till. Sen slog det mig att portot nog skulle bli ganska dyrt, och jag ville nog egentligen hellre skicka dom pengarna som ersättning till Unni Drougge, eftersom jag laddat ner hennes senaste bok alldeles gratis (men lagligt).
Nu började det bli ett verkligt dilemma hur jag skulle hantera din boktrave. Men jag har ju en kakelugn här i huset! Kanske jag kan använda papperet när jag tänder brasor. Men det är nog inte heller så bra, då anklagar du mig säkert för fascist och drar paralleller till Goebbels bokbål i nån kvällstidning.

Till slut kom jag fram till att den vanliga containern för pappersåtervinning antagligen blir den bästa lösningen för alla parter. Då kan ju papperet återanvändas till nya böcker, och förhoppningsvis kommer ingen annan åt att läsa på vägen till återvinningen. Det är ju små hål i containrarna, men om jag väljer en som är nästan tom, så kan ingen plocka böckerna och tjyvläsa. Jag vill ju undvika att du skall behöva ha besvär med att skicka en räkning för att du förlorat inkomster p.g.a. olaglig läsning på vägen till återvinningsstationen.

Så det får bli en nästan tom container!
Ha annars en bra dag!"

PS. Den här av Fredrik Strage bubblar också av skratt! Njut av det och av vädret, alla älsklingar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

klockrent..

2009-04-24 @ 14:43:29
Postat av: Anonym

Borde allt skickas till honom med snigelpost...

2009-04-24 @ 15:18:51
Postat av: Vikke

Så himlans klockrent :) hahaha

2009-04-24 @ 15:40:21
Postat av: Yamiko

haha. Fan vad bra skrivet :D

2009-04-24 @ 15:45:12
URL: http://yamipanda.blogspot.com
Postat av: Fabbe, 23 år

Vill bara säga att du är en av mina nya idoler.



Fortsätt stå upp med rak rygg!

2009-04-24 @ 15:52:49
Postat av: Anna Troberg

Ha, ha! Jag fnissar ihjäl mig. Framför allt åt de så påpassligt små hålen i återvinningscontainern, som eventuellt kan förhindra otillbörlig läsning av Guillous gammelepos. :-D Hur kul som helst!

2009-04-24 @ 16:10:56
URL: http://www.annatroberg.com
Postat av: surgubben

Det är samma problem här, men jag tror inte man får slänga böcker i pappersreturen, det är väl bara avsett för emballage? Det lär vara samma sak med CD-skivor och VHS-kasetter. Jag har ingen lösning, bara problem. Hur blir vi av med skiten? Scannar in och lägger upp på TPB så kommer Pontén och bär iväg med de ursprungliga verken som bevismaterial?

2009-04-24 @ 16:37:10
URL: http://www.surgubben.com/
Postat av: nef

Hej Unni,

Först och främst: Tack, tack och tusen tack för ditt visade engagemang när det kommer till frihet och integritet. Tack även för ditt engagemang i den ack så infekterade jämställdhetsfrågan men framför allt tack för dina underbara böcker. Helt enkelt--tack för att du finns!



Sedan: Länkar=Kärlek [ http://nef.teflonminne.se/2008/11/27/lankkarlek/ ] så kanske du skulle länka till Hans' blogg i ditt inlägg? Än hellre direkt till det inlägg där han själv postar sitt brev. :)



Slutligen: Underbart att höra om ditt samarbete med Anna Troberg och Andreas Rönnqvist. Om inte någon av dem redan påtalat att ett av alla steg framåt för dig att nåt ut och hålla en kontinuerlig konversation med dina läsare är att överge blogg.se-plattformen så gör jag det nu. (man kan inte feed:a på kommentarer på blogg.se vilket gör det fruktansvärt svårt att hänga med i om någon svarat. Som besökare alltså.) Kör heller på wordpress, eller än hellre--på egen sajt med wordpress som bloggverktyg.



Sist: All kärlek till dig du underbara kvinna! Det har du mer än nog gjort dig förtjänt av. (Om man nu ska se kärlek som något man förtjänar låter jag dock vara osagt...) ;)



/ Hella (dock ej Hell)

2009-04-24 @ 16:43:02
URL: http://nef.teflonminne.se
Postat av: Peter W

Tänk om fler författare än du kunde förstå vitsen och möjligheterna med fildelning.

//Peter

2009-04-24 @ 17:00:34
Postat av: christoffer

mycket bra skrivet :D vet inte hur jag ska beskriva mitt tycke bättre än, WORD!

2009-04-24 @ 17:08:31
Postat av: Marit

Hihihihi, klockrent! Tack för att du delar med dig av sånt här så att man som upprörd medborgare får något att skratta åt i dysterhetens träsk som kallas för det Svenska Rättssamhället. Tack ännu en gång! Ett skratt förlänger livet så vi får se till att skratta mycket så att vi överlever Ipred-förespråkarna :P

2009-04-24 @ 17:39:07
Postat av: gustaf

hans for president

2009-04-24 @ 18:09:22
URL: http://hundarna.rr.nu
Postat av: GoaGuru

Klockren sågning!!! Underbart! Ge honom vad han tål! :D

2009-04-24 @ 18:37:16
Postat av: Anonym

Fantastiskt! Fram med den nya tekniska generationen med förstånd av artister och bort med de som började sina karriärer med att rista sina verk på stentavlor.

2009-04-24 @ 18:47:12
Postat av: unni

Jag ska länka och kolla in era bloggar och länka igen. Som fan. Är så sjukt glad. Men nu måste jag ut i vädret. Har suttit på tåg hela dan.



Tack & smack!

2009-04-24 @ 18:57:10
Postat av: anders

Hej Unni är du intresserad av libertarianism som helhet?

2009-04-24 @ 19:45:18
Postat av: Claes-Börje

Wow..mycket bra

2009-04-24 @ 19:52:12
URL: http://blogg.aftonbladet.se/30757
Postat av: Ken

Gott Drougge.

2009-04-24 @ 19:53:44
URL: http://49mail.wordpress.com
Postat av: nef

Vad fint Unni!

Hoppas du njuter av den underbara vårkvällen. Själv sitter jag här med vidöppna fönster och bara njuter av att höra folket som är ute och rör på sig. :)



Om Hans som skrev brevet till Gio läser detta så vill jag bara framföra detta till honom:



Hej Hans,

Mycket välskrivet "brev", men tråkigt att du inte tillåter någon som inte har ett konto på google/blogger/wordpress/openid osv att kommentera.



Jag hade gärna velat skriva en uppmuntrande kommentar på ditt inlägg på din blogg, men det kunde jag inte.



Att moderera kommentarerna så som Unni gör här (alltså att släppa fram allt till henne och sen så är det upp till henne att släppa fram det på bloggen) är iofs inte så värst bra, men det är iaf bättre än att som du har din blogg inställd att man måste ha ett konto av ett eller annat slag för att ens få kommentera.



För egen del (min blogg har väl nåt mellan 1000 och 1500 unika besökare varje månad så det år väl inte så värst mycket att oja sig om) så har jag ingen moderering alls utan jag förlitar mig på det spamskydd (spamkarma) som jag har installerat (de flesta kör annars med aksimet) och jag har sedan oktober 2007 då jag startade min blogg inte behövt radera ett endaste inlägg utöver en endaste spammare som envisades med att skriva "madicken är sexig" osv på inlägg som inte på något sätt och vis hade med madicken, eller ens med sexighet, att göra.



Spamkarma har däremot fångat upp +13.000 kommentarer sen okt 2007, och ingen av dessa var kommentarer som borde ha kommit fram för att de handlade om det som jag skrivit i inlägget, utan de var alla kommentarer som spammade länkar till diverse sajter med kommersiell inriktning.



Litar man inte på spamskydd, eller om man vet med sig att det finns ett fåtal som byter ip-adress/mejl/användarnamn osv och bara är ute efter att skriva skit så kan man självklart göra såsom Unni (och många andra) gör och låta alla kommentarer hamna i en hink som sedan granskas. Det är helt okej.



Men tyvärr HansP [ http://savetheweb.blogspot.com/ ] att som du gör inte tillåta någon annan än dem som har ett konto av något slag kommentera fungerar faktiskt inte i längden även om många som inte ens bloggar på blogspot faktiskt har ett bloggerkonto osv.



Du har kanske inte funderat på varför du knappt får några kommentarer? som sagt--jag hade velat kommentera, men jag fick inte!

2009-04-24 @ 20:36:44
URL: http://nef.teflonminne.se
Postat av: Eva

Underbart, hoppas han läser!

Tack för gratisboken också. Tankar hem den nu för att ha lite god läsning i helgen!

Tack för att såna som du finns i denna giriga värld!

//Eva

2009-04-24 @ 21:29:20
Postat av: Lena

Kul, kul och jäkligt kul! Vilken stjärna!

2009-04-24 @ 21:37:05
Postat av: Mc. Lindh

Äg.

2009-04-25 @ 02:03:14
Postat av: Martin

Shit vad bra med humor! Det behövs, och det funkar. Debatten är så stelbent och rösterna går liksom upp i falsett av ansträngningen.

Sen kommer sånt här, och Strage, och man blir så glad.

2009-04-25 @ 11:02:34
URL: http://skottpengar.blogspot.com
Postat av: muki

you go girl :D

2009-04-25 @ 15:11:38
Postat av: Dick Thorén

Jag har en j-a hög med böcker, som jag inte vet vad jag skall göra med. Jag har skrotat alla utgivningar av Piratförlagets samt en del enstaka författare (Åsa Larsson, Lapidus, Ranelid, Carina Rydberg m.fl.) som har uttalat sig positivt för IPRED. Till skillnad från Hans är jag dock så förbannad att jag kan tänka mig ett bokbål! Nja, kanske inte, men jag undrar, får man slänga dem bland kompostsopor? :)

2009-04-26 @ 03:02:16
Postat av: Touchpad

underbart hahaha

2009-04-26 @ 03:05:56
Postat av: Per

Igår var vi på kalas hos Hans o Marita.Mitt inledande lilla anförande löd ungefär så här:99 procent av artisterna o författarna som ligger på piratebay ska vara jävligt glada att någon överhuvudtaget snuddar vid dem nångång.Denna möjlighet ges dem tacka vare piratebay.Så leve piratebay!

Hans log klokt o underfundigt som han brukar göra o lovade återkomma i frågan.Efter ett tag sa han :"Läs Drougges blogg så får du min ståndpunkt".

Jag har sedan drygt 30 års vänskap med Hans känt till hans klokskap och hans eviga rebellskap men att han är SÅ välformulerad o SÅ ironisk/humoristisk som i sitt inlägg här visste jag inte.NU vet jag!

F ö säger jag som den EVIGE rebellen Dylan:" Dont know anything about that downloading shit.Music is just a piece of shit anyway".

Sug på den du Guillou o du Ulvaeus!

Tack för en fin kväll Hans och Marita!

2009-04-26 @ 09:19:55
Postat av: Anders

Det är nåt sånt här jag velat se länge. Jag blir alldeles rörd faktiskt. Så länge det finns såna som du så finns det hopp, du förtjänar allt gott!



Nu ska jag läsa dina böcker...

2009-04-26 @ 13:03:18
Postat av: centrifug

Varning! Tryckeriet innehar upphovsrätt på papperet och kan följaktligen stämma anus av återvinningsföretagen! Att lämna papper är tveklöst medhjälp till upphovrättsbrott och leder raka vägen till saltgruvorna!

2009-04-26 @ 23:28:59
URL: http://centrifug.wordpress.com
Postat av: Daniel

Hahaha, skitkul brev! Hoppas Jan har läst det... Skulle vilja se hans min. Helt otroligt korkat att vända sig mot sin egen publik sådär som han har gjort. Klart folk vill slippa se hans namn i bokhyllan då. Man vill ju ha namn där på personer man gillar, som tex Unni Drougge. ;)

2009-05-03 @ 23:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0