SVERIGEDEMOKRATERNAS RÄTTA ANSIKTE



I tisdagens Debatt fick jag äntligen se det jag länge anat.

Sverigedemokraternas rätta ansikte. Där sitter de överförfriskade cynikerna i en hytt och skrålar en studentikos men raljant fyllevisa om Palmemordet. Jag är inte överdrivet sentimental när det gäller Palme, det är inte det. Snarare reagerade jag på den ansvarslösa kyla de uppvisade, serverad med glimtar ur en livsstil som påminner om grisiga Muf-fester och unkna pojkinternat som Gud glömde.

Jag fick helt enkelt psykopatvarningar av hela situationen. Faktiskt ännu mer när Jimmie Åkesson pudlade i teverutan. (De är ju bättre medietränade än exempelvis Marklund.)

Nu är grejen att Sverigedemokraternas osmakliga estetik och deras vulgära paroller inte kommer att svepa med sig särskilt mycket mer än fyra procent, men det är ändå trist om fyra procent ska slösas på bakåtsträvare nu när så mycket kraft borde ägnas åt nytänkande för att lösa den globala krisen.

Det är helt ok att rösta på små partier, så länge de står för något nytt. Men då menar jag inte nygammalt. Och inte små partier där ordföranden skränar idiotiska snapsvisor som avslöjar mycket mer än vad som står i partiprogrammet.

Kommentarer
Postat av: Ramona Fransson

Det jävligaste är att det alltför länge inte tillåtits en diskussion om vilka problem det blir när olika kulturer möts. Istället har det hetat "RASIST" så fort någon har yttrat sig. Detta har resulterat i ett större och STÖRRE SD. SD kan tacka samtliga partier för detta oerhörda klavertramp. Lyssnar man inte på fotfolket går det åt helvete, se på Wanja som kommer att 1:a maj tala, om hon törs, för döva öron. Vi är alla människor men också olika, och det är detta som vi ska diskutera. Som för mig är fri abort inte förhandlingsbart, men jag hatar inte katoliker som tycker tvärtom, men jag vill slå omkull dem med mina argument.

2009-04-08 @ 17:55:57
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: unni

Jag håller med dig där, Ramona, att den diskussion om invandring som skulle ha behövts för över tjugo år sedan har krattat gången för mörkermännen. Det är framförallt mediernas fel, som väjde för att ta människors oro på allvar. Den borde ha ventilerats och bemötts redan från början istället för att köras över.

2009-04-08 @ 20:02:57
Postat av: Beelzebjörn

Lustigt.



Jag känner inte igen mig i det där med att kallas rasist för att jag ifrågasätter invandrarpolitiken. Inte tar jag åt mig heller.



...Sedan är jag iofs för invandring. Hellre tusen invandrare än en Joachim Posener. Det blir billigare.



Men att gapa 'rasist' åt de som inte håller med känns lite... pubertalt.

Postat av: Anonym

Förvånad? Det känns skönt att polityren och salongsfähigheten försvinner. Trots all mediaträning...

På min arbetsplats, inom äldreomsorgen, arbetar människor från minst 20 olika länder. Det är för- och nackdelar. Nackdelarna består i språkförbistring, emellanåt, och kulturkrockar. (Inte minst mellan olika flyktinggrupper som legat i krig med varandra i hemländerna.)

Tillgången är, för mig, att på min arbetsplats få möjligheten att göra "en jordenruntresa", få ta del av människors historier, kulturer, maträtter, religioner. Jag tycker att det är stort.

Synen på äldre människor är också helt annorlunda när man lämnar västvärldstänket. De vi behandlar som förbrukade kroppar behandlas med vördnad och respekt i de flesta andra kulturer.

Men jag tror också att man ska akta sig för omvänd rasism. D.v.s. att man aldrig vågar kritisera personer med annan kulturell bakgrund när de begår fel. Fel som vi omedelbart skulle påtala om de begicks av en etnisk svensk. Ibland är vi så rädda att vi använder bomullsvantar trots att det handlar om vuxna människor på vår arbetsplats. DET ger vind i ryggen för SD och liknande grupper. Och där måste vi bli öppnare och våga tala högt, allt annat vore hyckleri tycker jag.



2009-04-09 @ 06:07:24
Postat av: Systerdyster

Förlåt igen. Lyckades skicka iväg mitt inlägg anonymt igen. (troddde inte att det gick) Skrev om vård bl.a. Påskpussar till er som jag träffar på Blåkulla i kväll!

2009-04-09 @ 08:52:22
URL: http://systerdyster.com
Postat av: Arne Holmström

Unni du ongör dig över en partiledare som kan vara både rätt och fel, rätt för sin arogans och strävan efter personlig makt. fel för att han har faktiskt 52% av svenska folket bakom sig. Säga vad man vill om Sd men hur viktigt är det inte för oss svenskar att ha ett garanterat svenskt parti som delar folkets åsikt, gentemot invandrarpartierna i riksdagen.

Postat av: Marco

Tja jag kan tänka mig att om man smygfilmar företrädare för vilket parti som helst i månader (?) inkl. på fester m.m medelst dold kamera och mikrofoner, ja då skulle man få fram mindre smickrande sekvenser. Jag var inne och läste vad SD själva anser om detta, tycker att SDU killen har en mängd bra poänger;



radiosagerandearintevardigt" rel="nofollow">http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/inrikes/2009/04/03/sverigesradiosagerandearintevardigt

2009-04-09 @ 12:49:29
Postat av: Janne

Även om jag i princip inte gillar smygfilmning och dolda mikrofoner som journalistiska verktyg, så är det förhoppningsvis många som får upp ögonen för att Sverigedemokraterna är en ulv i fårakläder.



Främlingsfientliga partier som Sverigedemokraterna är farliga eftersom de spär på den Vi och Dom känsla som finns mellan "svenskar" och invandrare/mörkhyade/människor med konstigt namn.



Det är så lätt att generalisera människor under termen invandrare. Få tänker på att drottning Silvia är invandrare och att kungen är andra generationens invandrare.



Vi måste släppa in invandrare m fl in i samhället på lika villkor, annars kommer segregationen till slut att leda till att vi har det som i de franska förorterna till Paris där samhället totalt har tappat kontrollen.



Det här med utanförskapet och invandrarfientlighet beskrivs ypperligt i Gellert Tamas bok om Lasermannen. Mycket läsvärd!

2009-04-13 @ 17:23:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21512/
Postat av: Jonas B.

Snicksnack.



Detta "avslöjande" är fullständigt tandlöst.



4% av befolkningen tänker "hö hö hö" och röstar på dem. Resten upprörs, eller bryr sig inte.

2009-04-15 @ 14:52:12
Postat av: Anonym

Det är bra att du fördömmer SD men hyllar Piratbay som till 1/4 består av en man med tydliga SD-kopplingar.



Lundstr%25C3%25B6m" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/CarlLundstr%C3%B6m

2009-04-20 @ 15:30:42
Postat av: Tim

Ja, bakåtsträvarna kristdemokraterna åker ut och ersätts med ett annat gäng bakåtsträvare.



Sen om man tänker röstar på ett parti vars ledning sjunger hyllningssånger om politikermord så borde man ta sig en tankeställare om vad fan man håller på med egentligen.

2009-04-22 @ 22:06:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0