BOLLEN ÄR RUND



Kamrater! Donationerna och de uppmuntrande orden fortsätter välla in, trots det fina vädret. Ett visst utländskt intresse har också uppstått. Hade jag varit dryg skulle jag kunna göra ett marklundskt drag och hävda att detta är en del i ett politiskt projekt, men jag hade bara en ärlig vilja att ge bort något jag gjort som ett enskilt symboliskt stöd åt TPB och åt alla som tar del av kultur på det nya sättet. Men nu börjar det hela nästan likna ett politiskt projekt.

Jag visste att fildelare inte är en förlorad generation som vägrar göra rätt för sig, jag visste att det fria internet är utsatt för ett allvarligt hot som kan ramma medborgarna i ryggen, ja, jag kände till en hel del, tyckte jag.

Men inte ens jag hade anat sprängkraften i nätet, d v s den snabbhet och det glödande engagemang som informationen sprids med. Tacksamheten genomsyrar hela min tillvaro. Jag är inte bara tacksam över stödet, jag är också tacksam över att få delta i en så optimistisk rörelse där just hoppfullheten är den starkaste ledstjärnan. Det finns så oändligt mycket glädje och vänlighet hos alla oss som nu kämpar för att bevara internet fritt. Att jämföras med andra frågor som tagit upp mitt engagemang, där man blir nedslagen gång på gång. Det betyder inte att jag dumpar mina tidigare ställningstaganden, men det är en befrielse att vi är så många som är beredda att gå till handling.

Bara den påverkan vi utsatte EU-delegaterna för när vi mejlbombade dem om 138:an och vad den ledde till talar sitt tydliga språk.

Trycket på Tomas Norström visar också att vi har många med oss, även i gammelmedia.

Nu hoppas jag att den inpräntade fördomen om att fildelarna är tjuvar också kommer att revideras. Läs Johnnys och min debattartikel om detta, och seeda den gärna. Läs också en annan vettig artikel i tidningen Fokus.

Att fildelare är betalningsvilliga bevisas genom strömmen av frivilliga donationer till mitt Paypalkonto ([email protected]), och även om Guillou kanske skulle ha fnyst åt summan vi är uppe i, är det definitivt inte småsmulor för oss vanliga dödliga upphovsmän.

Jag upprepar att pengarna ska gå oavkortat till nya pilotprojekt för att bevisa kraften i moderna distributionsmetoder. Allt ska dessutom redovisas eftersom detta ligger i allmänhetens intresse. You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.

Yes! Power to the people!

Kommentarer
Postat av: P-G Jacobsson

Jag tycker det är helt enormt det du gjort med din bok och jag hoppas bara att fler följer efter.

Även om summan är en gasbubbla i Guillous mage så har det och kommer det att få en stor effekt i framtiden för alla kreativa skapare. Detta är jag övertygad om.

Hade med glädje hämtat, lyssnat och betala för din bok om man haft ekonomin till det då jag nu vet att det går oavkortat till dig och dina framtida projekt.



Stående ovationer och höga Hurra! rop till dig och de som hjälpt dig med detta.

Mvh

P-G

2009-04-26 @ 15:56:36
Postat av: ormbäraren

säger bara... kram påre :)

Postat av: Pierre S.

Om bara fler var som dig!

2009-04-26 @ 16:44:36
Postat av: Ghost

Läste följande på Aftonbladet "Var inte rädd för fildelare. De är bara vanliga människor som delar med sig" och kan väl inte mer än att instämma i detta bortsett från att det är andras inkomstkällor och liv och bröd de delar mellan varandra ha ha ... sicka blåshuvuden ...

2009-04-26 @ 16:44:56
Postat av: Ronnie Bratås

Fy fan! Debattartikeln var grym, där har ni verkligen penetrerat ämnet bortom rädslor och girighet... Det där är, som jag ser det, sanningen, och endast därifrån kan konkreta lösningar komma till stånd. Lagar, regler och tvång är bara en annan form av våld som ingen människa eller teknik kommer låta sig kuvas av i längden, vilket är utvecklingens signum - att bryta sig loss från forna tiders kedjor....

2009-04-26 @ 17:51:21
Postat av: MHz

Tack för en underbar krönika!

Jag har kopierat in den i dess helhet på min blogg och fått ett otroligt (Rättelse - NI har fått!) gensvar!

Fram för fler som dig inom kulturen!

Stort tack från en som tänker i precis de banor ni nämner i krönikan!

/MHz

http://blogg.aftonbladet.se/16415/perma/1195221

2009-04-26 @ 18:37:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/16415
Postat av: Lotta

Du är så j-vla grym! Har läst många av dina böcker och de är så bra! När du sen är en sån härlig person blir ju böckerna ännu bättre! Du växer i mina ögon hela tiden Unni. Jag är glad egentligen att alla inte är som du, för det gör dig ännu mer speciell!



Stor cyberkram till dig!





2009-04-26 @ 20:02:14
Postat av: Erik Torsner

Välkommen till Bokförlaget Internet. Du har nu tillgång till världens mest effektiva distribution och världens starkaste marknadsföringssapparat. Om du så önskar kan du få tillgång till ett effektivt betalsystem i stort sett utan mellanhänder.



Internet kräver inget i gengäld. Men om du vill tacka någon så gör du det genom att vid varje tillfälle som ges försvara Internet mot de som är emot det. Vi har redan FRA, IPRED och lagringsdirektivet. TPB är dömda och snart kommer telekompaketet och ACTA. Allt stöd är välkommet.



Du är grym!

2009-04-26 @ 20:36:44
Postat av: Malla

Mhä.. Du är ju helt jävla underbar! U go girl!



Pok



Malladuharfåttmigatttänkaombralla

2009-04-26 @ 20:44:32
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: Terese

Stort och starkt gjort Unni!

Du är min hero of the day ;)

2009-04-26 @ 21:21:40
URL: http://blogg.aftonbladet.se/27759
Postat av: Anonym

Du e verkligen grym gör bra saker med det du nu prövar på samt att du går in på småsidor som min och säger hej.



Och folket vinner alltid till slut på ett eller annat sätt.

2009-04-26 @ 21:39:34
URL: http://fulaedith.blogspot.com/
Postat av: Jonatan

Du är bäst, bäst!!

2009-04-26 @ 21:40:33
Postat av: Mocke

Du är min hero Unni......koppas det du gjort kommer påverka och göra skillnad.....hoppas att industrin och makten i sverige inser att man inte kan styra och bestämma över allt och alla!! Go for IT!

2009-04-26 @ 21:46:21
URL: http://mocke.blogg.se/
Postat av: Stefan

Tjena,



Måste bara säga att det du gör är precis rätt. Finns bara en sak jag saknar, och det är att kunna donera på flera sätt... Paypal är rätt gammalmodigt... ;)



Får väl damma av mitt gamla konto eller öppna ett nytt helt enkelt, pengar kommer. Tror du kommer ta rekord på TPB på flest användare!

2009-04-26 @ 22:00:22
Postat av: helena

Gokväll kära Unnu bunni. Jag läste er artikel i tidningen idag. När jag såg din bild tänkte jag att där är Unni,starka Unni. Du är så makalöst bra för oss alla. Du är en megakämpe (en mkt söt sådan dessutom). Jag har väldigt mkt omkring mig och har faktiskt ej följt den här fildelningsdebatten så noga som jag borde gjort. (min ursäkt är som sagt att jag har en bov flåsandes i mitt liv fortfarande vilket tar all energi) men jag förstod mkt mer när jag läst er artikel. You are amazing! kräääääääm

2009-04-26 @ 23:10:52
Postat av: Zack

Du rockar! Freedom to all!

2009-04-26 @ 23:22:43
Postat av: Raffe

I <3 U

2009-04-26 @ 23:44:29
Postat av: Bo Högrelius

Jag har varit med på Internet sedan första mp3:an lades ut.Det tog en kvart med ett telefonmodem att plocka ner ca 2,5 minuter. Sedan dess har utvecklingen gått framåt och min pojkdröm sedan början på 50-talet har gått i uppfyllelse.Radiostationer som sänder från alla ställen på jorden,bara att välja. Jag som älskar jazz kan äntligen höra den musik jag gillar. Spotify och andra liknande grejor finns också.På 60-talet satt man med rullbandspelare och spelade in det man gillade.Gjorde kassetter åt kompisar osv.

Nu kan jag spela in via min dator från alla de stationer som finns. Fildelning via Pirate Bay o liknande är snart ett passerat stadium skulle jag tro. Författarna i vårt land fick stora skrämselhickan när Google ville ha besked och uppgörelse om att scanna in alla böcker. Se där,nu kommer de att utföra en kulturgärning med att scanna all litteratur så att den blir sökbar.

Jag som har mycket musik och böcker har i alla år köpt mängder och alla undersökningar visar att såna som jag lyssnar på nedladdat material för att sedan köpa det man anser är bra.Två exempel: gillar Kent och Winnerbäck, har allt med dem!!!!

Skivbolagen ljuger tyvärr men de kommer inte att tjäna på den här cirkusen i längden.Utvekling går ej eller ska inte stoppas för då hade vi haft fonografrullen kvar!

2009-04-26 @ 23:47:38
URL: http://hogrelius.blogspot.com
Postat av: Mc. Lindh

Inte läst denna blogg innan jag såg din bok på tpb. Googlade dig och läste. Sjukt bra blogg. Mycket och bra information, inget skräp.

2009-04-27 @ 00:19:19
Postat av: Adam

Keep the good work up Unni. Så underbar människa är du! Ska donera så fort jag känner att jag har ekonomi till det. :)

2009-04-27 @ 01:13:57
Postat av: Jibrail

Hej Unni,



Tack för din bok! Jag skall lyssna på den så fort jag bara kan, och så klart sätta in på ditt Paypalkonto. Min kärlek har upplevt vad du upplevt och jag vet och har förstått hur mycket tid det tar att bygga upp vad som raserats av andra, men jag kommer aldrig att ge upp. Ödelagd tillit och självkänsla repareras långsamt och försiktigt en liten bit i taget. Ett ont öde skiljer oss fortfarande åt men jag kommer aldrig att ge upp… Mitt liv i korta texter/dikter finns på http://atlantisskuggor.blogspot.com/ . Unni jag tror din bok kommer att hjälpa mig i min kamp och förståelse för att bygga vad som raserats. Tack Unni för att du delar med dig av något som är så viktigt.



Jibrail.

2009-04-27 @ 01:17:45
URL: http://atlantisskuggor.blogspot.com/
Postat av: Magnus

Grymt bra jobbat Unni! Bra att du visar att "skaparsidan" inte bara består av bakåtsträvande påhejare av gammelmedia.

Apropå gammelmedia, här är en intressant artikel om "musikpirater" från 1897 där man hade problem med kopiering av skivor som skickades via post och där listor publicerades regelbundet i en Kanadensisk tidning. 1800-talets fildelningn alltså:



http://www.bestactever.com/wp-content/uploads/2009/04/music-pirates-in-canada.png



(hoppas det inte blev en avklippt länk)

2009-04-27 @ 01:18:37
Postat av: Danitra

Bra initiativ!



Jag har tagit hem boken och ska lyssna igenom den i veckan. Tanken är helt rätt, jag VILL betala för den kultur jag uppskattar. Jag vill betala dom artister/författare/konstnärer som förgyller min vardag så att dom kan fortsätta producera. Men jag vill inte betala för föråldrade distributionsmetoder eller betala innan jag vet om produkten är värd mina pengar.



Jag kommer sätta över pengar till kontot eftersom jag har blivit lovad att det ska gå till framtida projekt i samma anda. Gillar jag boken så sätter jag över mer, för bra kultur ska man pröjsa för.

2009-04-27 @ 01:45:27
URL: http://danitrass.blogspot.com
Postat av: Torsten Ramsby

Hej U nni Drougge,sitter just nu och lyssnar på din bok som du lade ut på PB.Vad du säger om fildelare och tjyvnadsbrott stämmer nog även på de flesta tjyvar,det är hotet om ständig avlyssning och tokkontroll som är den stora poängen i resonemanget.Varför det är på detta sättet har Du redan i och med ditt (vad jag kan tänkamig)vid det här laget solida bankkonto,Du säger också att Du är förvånad över den snabba responsen.Den snabba responsen är nog den springande punkten i detta globala drama.Vi sitter på en krutdurk därför att direktdemokrati har blivit sanning och är fullt möjlig.Facbook har vid ett antal tillfällen lyckats trumma ihop miljonopinioner över en natt,säg mig vilken politiker som inte blir för att använda ett amerikanskt uttryck "scareed shitless" av detta.Alla fina högtravande parlamentsmiljöer fyllda av arbetsskygga pigknullare blir i en handvändning precis så betydelselösa i sin frånskildhet gentemot sina väljare som de i verkligheten är.Ekonomiska oegentligheter går att lösa, vi har folk som är experter på sådant, vi har erfarenhet av pengaskyffling som räcker för att göra mjukvaror billiga och åtkomliga för alla och envar som exempel kan jag nämna att detgamla fildelningsflaggskeppet "Napster"lever och frodas i USA sedan dom blev ålagda att ändra kurs för snart 10 år sedan.

Tack Unni Drougge för att Du är ett levande bevis på att mina tankgångar inte är konspiratorisk paranoia utan (tyvärr)så nära den sorgliga sanningen det går att komma.

Slutligen vill jag säga att din litteratur inte direkt är"my cup of tea"men heller inte smörja,jag sitter ju och lyssnar sedan 5 timmar nu.Får lite kåserikänsla snarare än att det är en roman jag lyssnar på,skit samma Du gör dig bra tycker jag.Lycka till i fortsättningen!Vacker hand på kulten nu här är det grynnor minsann.

2009-04-27 @ 05:38:37
Postat av: Syster

Efterom jag saknar behov av att ladda ner från nätet så är jag inte insatt i ämnet.

Var kan jag läsa om hur detta är tänkt i en framtid?

2009-04-27 @ 09:46:10
Postat av: unni

@Torsten: Ho ho, roligt med "arbetsskygga pigknullare". Hellre fildelare än pigknullare, liksom.



@Syster. http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/22/drougge-darfor-lagger-jag-ut-min-ljudbok-pa-pirate-bay

2009-04-27 @ 10:44:16
Postat av: Håka

Najs!



Jag kan tyvärr inte använda PayPal men om du fixar ett alternativ att donera så skall jag göra det och har köpt en papperskopia.

2009-04-27 @ 17:26:04
Postat av: J.Daniel

Hej!

Fantastiskt gensvar! Alla snackar om boken.

Grattis Unni!

Pengar är insatta. Du är värd varenda krona.



Hittade en "nice" karikatyr på dig:

http://forsmark-stralandetider.blogspot.com/2009/04/unni-drougge-piratdrottningen.html

2009-04-27 @ 18:38:21
URL: http://www.jacques.se
Postat av: kiki

:D Tänk om det skulle finnas flera Unni? Det vore ju fantastiskt!

2009-04-27 @ 18:43:07
URL: http://varulven.blogg.se/
Postat av: Norman

Har ännu inte laddat ner boken, och vet faktiskt inte om jag kommer att göra det eftersom det inte riktigt är min typ av litteratur, men trots detta måste jag säga att det du gjort är att visa dinosaurierna att allt inte är av ondo. Att det går att tjäna pengar på fildelning utan att stämma folk till höger och vänster. Jag tar av min hatt och bugar djupt, ty du är värd all den respekt och goda kommentarer du får för detta projekt.

2009-04-27 @ 20:34:26
URL: http://zutgorak.ath.cx/zutgorak
Postat av: Ida

Unni Drougge e fan jävla skön alltså,inte bara en jävligt smord författare utan har en massa feta åsikter å engagemang,hon vet vad hon snackar om.....till skillnad från mej,jag e fet avundsjuk!!det jag hoppas på är att jag vet lika mycket som henne om 25 år!!!!det kan jag ju drömma om....

2009-04-27 @ 22:05:50
URL: http://idasophie.blogg.se/
Postat av: Bosse

En liten sak bara, du skriver TPD men menar nog TPB

2009-04-27 @ 22:19:59
Postat av: unni

Tack för länkar och uppmuntran!



Ska ända slarvfelet också. TPB heter det ju.

2009-04-27 @ 22:39:06
Postat av: m00ns



Att det finns en betalningsvilja.

Är något jag påstått och det är skönt att se att du bevisat att en sådan finns. Jag hävdar också att "anti industrin" (APB, IFPI, RIAA, MPAA mm) aldrig hjälpt till att sälja någon media utan bara urholkar betalningsviljan. Hur man ska lyckas bevisa det vet jag inte. Men klart är att Monique Wadstedt och lobbyisterna inte kommer gå ut på torgen och sälja media. När de fått internet total förbjudet. Eller så pass begränsat så ingen har intresse av att spendera sin tid uppkopplad.



Kläm o Kos

m00ns

2009-04-27 @ 23:12:19
URL: http://m00nster.blogspot.com/
Postat av: Stefan K.

Hello!

I have just read, what you have done for TPB, and I think, it is just awesome.

Honestly, I am not one of your fans, as I never heard about you, before. But other authors did the same like you, so I could download their books. Later I even bought a few, as I liked them. The feeling of printed paper is so much better than a plastic screen.

Anyway, it would really be nice, if you could keep track of the sale rate of "BOVEN I MITT DRAMA KALLAS KÄRLEK" and make the numbers public. Just for the truth. Would you do that? :)



Regards,

Stefan, Germany

2009-04-28 @ 08:21:23
Postat av: Sandra

Vill bara gratulera till att det gått så bra för dig med boken! Jag har inte börjat läsa sin ljudbok ännu men idag slängde jag iväg en donation till dig via PayPal.



Det är underbart att se och läsa om personer som du som går din egen väg och vågar prova på något nytt. Jag önskar dig lycka till med dina framtida projekt och kommer att hålla ögon och öron öppna efter Unni Drougge, var så säker. ;)

2009-04-28 @ 11:29:09
URL: http://www.sandrability.com
Postat av: Carina

Äntligen kunde jag sätta in min slant till dej. Antipiratbyrån kan gå å lägga sej, folk vill betala. Om dom slutar att stirra sej blinda på varenda nedladdning som en förlorad inkomst och gör som du gjort, betala efter förmåga och om man gillar det. Och inga begränsningar hur jag använder mina nedladdade filer. Tack för att du hjälper till att visa detta svart på vitt =)

2009-04-28 @ 13:20:22
Postat av: me

Varför gratis-distribuerar du inte andra författares böcker? Det är väl ändå hela tanken, att skaparen själv måste få bestämma pris på sitt verk? Tyvärr, Unni, men det här blir inte seriöst förrän du börjar med att gratisdistribuera andra konstnärsverk mot deras vilja.

2009-04-29 @ 11:50:39
Postat av: unni

Sweethearts! Hade först tänkt tacka alla som donerat en och en, men efter tre timmar fick jag tennisarm. Men ni anar inte hur mycket ni bidrar till nytt tänk. Tillsammans ska vi visa att det går att plöja ny terräng.



@me: Förlåt, men nu fattar jag ingenting. Ska jag tala in andras böcker menar du? Eller hur menar du?

2009-04-29 @ 17:12:12
Postat av: Jesper Bengtsson

Vill tacka dig för det initiativ du tagit med att lägga ut din nya bok, ser fram emot att ta del av den inom kort och då samtidigt sända dig en summa för att få höra den och att uppmuntra andra att göra samma för dig och andra författare, artister mm mm så de ser att det inte är "snyltare" på nätet.



Är för det fria ordet, för den fria debatten och fritt internet informationsflöde. Tycker synd om de unga idag om det blir såna lagar som de de vill pracka på oss. SÅ känns bra att se folk som är kända göra en bra sak för detta fria ord. Så du är ju i gott sällskap med Paulo Coelho, så synd att han inte fick chans att vittna på rättegången för bevarandet av fritt flöde på internet.



Tack till dig Unni ska bli nöje att höra din bok.

2009-05-03 @ 17:47:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0