KULTURFRID & KVINNOFRID!

Två frågor ligger mig f n varmast om hjärtat.

Den ena är Ipredlagstiftningen. Om ni nte kände till det redan, så ställer jag mig starkt negativ till denna rabiata maktutövning.

Det andra ämnet är kvinnofrid. Oavsett om man är feminist eller ej är frågan ständigt aktuell och angår alla, eftersom våld och övergrepp mot kvinnor är så utbrett att varenda människa har problemet i sin närhet. Därför är det också många som blundar för det - det blir jobbigt att konfrontera grannen, kollegan, arbetskamraten, brorsan, farsan, den folkkäre artisten, väninnans eller den egne pojkvännen etc.

Det finns en politiker som outtröttligt för upp detta omfattande och tragiska problem på dagordningen, och det är Gudrun Schyman. För att vi ska få en helhjärtad ambassadör för utsatta kvinnor i EU-parlamentet är det nödvändigt att rösta på henne. Var vi än står partipolitiskt och ideologiskt (om det nu finns några ideologier kvar), är det väl inte mer än rimligt att vi har EN representant på gubbhyllan som vågar föra fram en så pass viktig angelägenhet.

Rösta in Gudrun! Skicka iväg henne på kvasten till Bryssel!


Kommentarer
Postat av: Ramona Fransson

Ledsen, men när det gäller Schyman har jag inget förtroende. Dels beror det på att Gudrun under sin tid som partiledare i vänsterpartiet inte åstadkom mer än att luftlova 30 000 änkor att de skulle få tillbaka pengarna som sossarna konfiskerat med hjälp av Mp och Vänstern. Inte så himla käckt! Var det något som änkorna behövde var et just pengar med tanke på att männen alltid tjänat mest.



Där gjorde Gudrun bort sig totalt. Att åka taxi för tusentals kronor var inte heller så värst bra. När sedan F! startades och Gudrun påstod att det skulle bli en rivstart för kvinnorna undrade jag i mitt stilla sinne vad det var Gudrun skulle lyckas med i F! som hon inte hade lyckats med när hon satt vid rodret i Vänstern. Hon avgick ur vänsterpartiet men blev en politisk vilde för att få behålla arvodet under tiden som hon startade F!. Möjligen förståeligt, för få människor kan leva på "tack ska du ha" men inte rätt moraliskt enligt mitt sätt att se på saken.



Nej, Gudrun Schyman får inte min röst i EU-valet. Däremot Marit Paulsson FP, som i mina ögon är en av de få politiker som lever som hon lär, åtminstone hittills.

2009-04-15 @ 17:25:08
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: unni

Nej, Ramona, vi behöver inte tycka lika i det här, det är ok. Jag står kvar vid Gudruns sida och hoppas att den representant du tänker rösta på slåss för det rätta också.

2009-04-15 @ 20:17:37
Postat av: Ramona Fransson

Härligt, detta är respekt. Och naturligtvis önskar jag Gudrun lycka till i sin valkampanj och bättre kampanjare än dig har hon nog svårt att hitta.

Kramar

Ramona

2009-04-15 @ 20:44:39
URL: http://www.ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Kimmi

Haha...vilken underbar bild.

2009-04-15 @ 22:49:57
URL: http://www.asiktskanonen.se
Postat av: Veronica Svärd - Intersektionen

Klart vi ska Skicka Schyman till Bryssel! Om någon har kapacitet nog att välta gubbyllan där så är det hon.

2009-04-16 @ 00:07:23
URL: http://veronicasvard.wordpress.com/
Postat av: Jennie som också brutit på tystnaden

Självklart är det GUDRUN som gäller. Ska sprida vidare denna information till alla jag känner som har tagit del av riktig fakta kring detta!



Bra Unni att du håller oss up to date!



Nu kommer "Kärringarna" till EU-patriarkatet

2009-04-16 @ 18:59:14
Postat av: pjah

Pjah. Jag hade hellre sett Gudrun göra ett passande proletärt jobb i en konsumbutik, tex bakom kassan. Men överklassare som hon är så nöjer hon sig inte med mindre än att vara på toppen. Själv tjänar/konsumerar hon mer än 95% av mänskligheten varför hon själv i alla fall inte kan vara förtryckt, eller?



Det är inte mest synd om dem som skriker mest.

2009-04-17 @ 00:14:55
Postat av: Katti

Tyvärr har hon inte varit särskilt feministisk de senaste åren. Det har varit jäkligt tyst. Carlshamre var bättre. Det handlade inte så mycket om henne utan mer om SAKEN.



Kanske kan det dock bli en motivation för Gudrun att äntligen våga lyfta frågan och bli ännu bättre än Carlshamre. Se det som en utmaning schyman. GÖR NÅGOT KONKRET

2009-04-17 @ 10:32:25
Postat av: Hannelore

Är det ironi, uppmaningen att rösta på Schyman?



Marit Paulsen skulle jag aldrig rösta på, hon är en ännu värre hycklare.



http://www.smabrukaren.se/sm%C3%A5brukaren/FOV1-0001808D/



Har egentligen tänkt bojkotta EU-valet. Varför rösta om struntfrågor när vi inte får rösta om Lissabon-fördraget? Sveriges EU-parlamentariker kommer ändå inte att kunna förändra något. De sitter bara där för att lyfta sina höga arvoden.



Men kanske röstar jag på Sören Wibe, nu när han har lämnat sossepartiet. Behövs någon som bevakar allt EU-mygel. Det gör inte journalisterna.

2009-04-17 @ 17:10:05
URL: http://ryggen.blogspot.com/
Postat av: HOWLING WOMAN

Ja, why not.

2009-04-17 @ 19:24:48
Postat av: Linda

Seriöst tror jag en röst på PP gör mera nytta OM man vill ha förändring, sorry.

2009-04-18 @ 03:36:20
URL: http://blogg.aftonbladet.se/468
Postat av: ormbäraren.

jojo.. de kommer hon bli miljonär på :) tyvär mitt förakt för det politiska etablissemanget är totalt. men människofrid skulle vara fint...

Postat av: mattias

Jag var faktiskt inne på F!s hemsida häromveckan i syfte att inhämta information då jag tycker det är viktiga frågor de lyfter fram. Jag mailade gudrun om mina åsikter men fick bara snorkiga svar tillbaks. Hon antydde att jag inte hade läst deras partiprogram och uppmanade mig att gå in på deras hemsida och läsa "så tror jag säkert att du ska förstå".



Jag kände mig inte så välkommen som kille i organisationen.



Personligen hoppas jag att Gudrun kommer in i EU-parlamentet, då jag tror hon behövs, men jag kommer inte lägga min röst på henne, eftersom jag inte tycker hon har förtjänat den.



Tycker det är synd att de skrämmer bort unga manliga väljare på det här sättet. Satsar de bara på att få 50-åriga tanter som är missnöjda med att det inte blev nåt av 70-talsfeminismen eller? Har inte sett att de satsar speciellt för att locka unga tjejer som väljare heller så jag förstår inte hur de tänker.



Jag skrev till henne att jag vill ha feministiskt parti som bygger på samförstånd mellan könen, som inte ställer olika grupper mot varandra, som gemensamt sätter sig ner och funderar på vilket samhälle vi vill ha. Men fick inget vettigt svar.



Jag tycker det är synd att hon schabblar bort de här frågorna.



Unni, kan inte du gå med i partiet och ändra det inifrån till att bli mer välkomnande? De kanske lyssnar på dig. :D



/Mattias

2009-04-21 @ 00:38:48
Postat av: Lite tips till Unni Drougge

Tips:



Bara så du vet vilka du har att göra med när du går i kamp tillsammans med Piratpartiet.



1. Deras frihetshjältar 'Pirate Bay' finansierades av en högerextrem rasist - Carl Lundström. Men det vet du kanske redan.



De har dessutom en rabiat inställning till skatt som de anser vara stöld. Men det vet du kanske det också.



2. En av de absolut mest högljudda i deras 'svans' kallar sig på sin blogg för Blogge Bloggelito - någon värre sexist finns inte. Men det vet du kanske redan det med.



3. Oskar Swartz - bloggaren Texplorer som står nära Piratpartiet för de länkar jämt till varann där har jag sett massor med inlägg som lobbar för ett upphävande av den svenska sexköpslagen. Men det vet du kanske redan.



4. Den svenska sexköpslagen är för övrigt något som det verkar som många som sympatiserar med PP har som särskilt hatobjekt och föremål för raljans när det gäller svensk förbudsmentalitet.



Följden av detta är att många också verkar förespråka legalisering av prostitution.



Men det vet du kanske redan det med.



5. Det verkar vidare som de är drogliberala.

Men det vet du kanske redan det med.



Utöver det utgår de från ultraliberal ekonomisk teori - och citerar frekvent nationalekonomen Hayek som var en uttalad försvarare av Chiles Pinochet och hans regim - en diktator som lät tortera och mörda ett namnlöst antal människor på Stadion.



Men det vet du kanske redan det med.



Spela roll då eller?



Frågan är bara hur du ska få allt detta att gå ihop med ett engagemang i Schymans valkampanj.



Om du tittar lite på FI:s partiprogram så kanske du förstår hur jag menar.

2009-04-22 @ 07:21:27
Postat av: Syster

Vill tillägga att det bland ovanstående även finns personer som är mycket liberala i sin inställning till pedofil verksamhet.

Det är en stor anledning till att jag inte är intresserad av sällskapet.

2009-04-22 @ 11:30:37
Postat av: LO lurar arbetarklassen

Ja hurra, rösta på profilpartiet som höll käft totalt när det en läkare gick ut i media och ville att man skulle se över aborträtten eftersom EN kvinna sades ha aborterat ett foster som hon fått reda på var utav ett kön hon inte ville eller kunde föda fram.

2009-04-26 @ 13:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0