WOW!



Jag är just färdig med mitt jobb här nere i Skåne och är bara så totalt överrumplad av all god vilja som finns bland alla som hört av sig, kommenterat och satt in pengar på mitt Paypalkonto ([email protected]) för den fria filen.

På perrongen i Osby kommer det fram en kille och frågar: Är inte du den där författaren? Och då menar han det här.

Det finns så mycket stöd för pirater överallt att jag ryser av en märklig vällust. Det är svårt att inte vara sentimental. Sånt här borde Ulf Lundell skriva om när han letar efter folksjälen, för den är väckt i och med piratrörelsen.

På bara några timmar hade de utgifter jag haft för inspelningen av boken kommit in som frivilliga donationer. Jag hade inte alls räknat med det. Efter ytterligare några timmar var summan av insättningarna tre gånger så stor som insatsen. Och jag hade ju uttryckligen sagt ifrån att jag inte krävde en spänn. Pengarna ska gå till liknande verksamheter, jag vill visa att det går. Eller ni visar. VI visar.

Hur massa mycket fett med kräm som helst på er! Hörs i morgon, och då går kampen vidare.

Kommentarer
Postat av: E-mannen

Jag har alltid tyckt du verkar reko men det som knäcker mig nu är nog blogg-bilden på dig när du röker.

Kan inte tänka mig någon annan född 1956 som skulle komma undan med en sådan bild, men du ser verkligen ut som typ 18år å skitkaxig :-)

En gång rebelgirl, alltid rebelgirl antar jag :-)



Om man ska kommentera politiken så är det just nu trist att vara konsument. Själv har jag mycket svårt att köpa någon media överhuvudtaget eftersom jag då vet att ett antal procent av mina utlägg går till att skapa restriktiva lagar mot mitt privatliv.

Det har blivit ett minfält att köpa rätt böcker, men jag antar att du har sett till att om jag köper åtminstone din nyaste bok så går inga pengar till lobbyn. Eller har du kanske inte heller koll på det? :-/

2009-04-24 @ 00:11:34
Postat av: Gelo

Måste bara säga att i en bokhandel hade jag tittat på omslaget och ev läst texten på baksidan, bara för att sedan droppa den lika fort igen. Nu är jag igenom halva ljudboken och har svårt att stänga av spelaren.



Både Adlibris och paypal kommer def att få mer att göra ang mig.

2009-04-24 @ 01:04:04
Postat av: Patrick

Oj, det verkar visst bli en rejäl snöboll det här. Tänka sig, att man kan skriva historia med så enkla medel. Frimodigt syfte, obefogat hot och rätt tajming verkar vara receptet.

Hatten av, en gratulationspeng kommer efter löningen.

2009-04-24 @ 01:27:12
URL: http://thepiratebay.org
Postat av: Jasmine

Hejsan!

Vad på dig är du mest nöjd med och varför? Gå gärna in på min blogg och kolla vad jag är mest nöjd med (:

2009-04-24 @ 06:33:05
URL: http://jjassie.blogg.se/
Postat av: Anonym

hoppas du får en bra dag :)

2009-04-24 @ 07:47:19
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: vilja

Godmorgon! Tittar in och önskar dig en fin Fredag och en skön start på helgen :)

2009-04-24 @ 08:27:47
URL: http://viljasvarld.blogg.se/
Postat av: Magnus

Jättekul att du känner samhörighet med andra som tillhör Piratpartiet och ni är solidariska med varann. Jag delar inte din uppfattning om det Piratpartiet skulle ha något med svensk folksjäl att göra.

2009-04-24 @ 08:56:03
Postat av: Asplund

Härligt! Du ska ha en stor kram för ditt ställningstagande. Allt handlar i slutändan om kampen mellan kommersialismen och kulturen. Du personifierar att kulturen kan vara kommersiellt gångbar utan blanda in lobbyslipsarna med kollektbössan i högsta hugg. Jag har inte läst något av dig men nu vete tusan om jag inte ska unna mig en god bok.

2009-04-24 @ 09:11:44
Postat av: Mary

Det här är kärlek och jämlikhet!

Hoppas att fler följer ditt exempel.



När någon bjuder på sig själv vill man gärna bjuda tillbaka. :)



Heja Unni!

2009-04-24 @ 09:19:15
Postat av: jesper

gogo med din ljudbok! har donerat!

2009-04-24 @ 09:32:18
Postat av: Lilli

Snygg blogg, stilren :)

Hoppas du haft en bra vecka ? :)

2009-04-24 @ 09:56:50
URL: http://lliaa.blogg.se/
Postat av: Andreas Rönnqvist

Tillsammans blir vi starkare.

2009-04-24 @ 11:23:14
URL: http://stormhierta.wordpress.com
Postat av: Mocke

Tycker att du gör och har gjort jävligt stor grej av detta och all ära till dig Unni!! Diggar dig och dina åsikter i den frågan!

Stå på dig , du har massor med dig!



Hälsningar

//Mocke

2009-04-24 @ 11:27:22
URL: http://mocke.blogg.se/
Postat av: John Ericsson

Tjo!



Måste först säga att jag inte läst din bok ÄN :D



jag blir dock väldigt stolt över att du väljer att sprida ditt verk på det sätt du gör. jag har alltid tyckt, att musik, böcker, film och annan konst, är till för betraktaren, och att upphovsmännen /kvinnorna borde söka uppskattning snarare än rena pengavinster.. Om jag själv skulle skriva en bok, skulle jag mer gärna ha goda omdömmen, och folk som gillar det jag skriver, än pengar...



Jag kommer absolut att titta närmare på boken, eftersom du måste vara en vettig person, och då är troligtvis boken också bra :D



Hoppas andra följer ditt exempel! You go girl! :D

2009-04-24 @ 11:55:11
Postat av: Marcus

He Unni.

Vill tacka dig för ditt initiativ. Detta kommer att bevisa att nerladdare vill göra rätt för sig men att systemet behöver ändras.

Skulle vara intressant att få reda på hur många böcker du hade behövt sälja på "traditionellt" sätt för att få den summa pengar du nu får genom Paypal. Inte för att snoka om hur "rik" du blir utan som en jämförelse ur marknads synpunkt. Skulle även vara intressant att få redovisat skillnad mellan antal "sålda" ljudböcker mot tidigare. Alltså ren marknadsekonomi...är detta det nya sättet att nå ut till konsument där både upphovsrättspersonen och slutkonsument är vinnare.



Tack en engång för ditt mod. Ha en underbar helg och sköt om dig.

Marcus

2009-04-24 @ 11:55:55
Postat av: Tilde

Heja Unni!!

Jag tänkte börja lyssna på din ljudbok ikväll!

2009-04-24 @ 11:58:47
Postat av: Ramona Fransson

Hej Unni,



Ja, det är roligt att läsa om alla hurra-rop och jag tycker precis som dina vänner att om man själv lägger ut sitt konstverk till allmänheten är det hur okej som helst.



P.s Vem tillverkade din ljudbok och har du tips om vad det kostade?D.s



Ha en skön fredag!



Ramona

2009-04-24 @ 12:04:44
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: Linda

All respekt till dig. Jag ska ladda ner din bok, donera till pay pal och köpa din bok i present till alla jag känner.



Fantastiskt. :-)

Hoppas att fler följer din väg i detta.

2009-04-24 @ 12:06:36
Postat av: Pezster

Har donerat lite cash... dock inte laddat boken. Du ska ha cred för det du gör!!!

2009-04-24 @ 12:21:27
URL: http://aku.blogg.se/
Postat av: Calle

Hej unni, tänkte bara att berätta att efter jag laddade ner din bok, gick jag och köpte dina andra böcker, stort tack för det du gör.

Mvh // Calle

2009-04-24 @ 12:49:11
Postat av: unni

Darlingar, jag är ännu helt mållös av alla positiva reaktioner. Tänk om kulturdinosaurierna visste det här. Tyvärr gör de inte det, för de är inte ute där det fria ordet frodas.

2009-04-24 @ 13:03:30
Postat av: lePlaid

Hej Unni!

Vill bara visa mitt stöd, låt inte dårar och troll reta dig. De är ändå inte värda den energi och tid som det går att irritera sig på dem!

2009-04-24 @ 13:15:03
URL: http://leplaid.wordpress.com
Postat av: Hans

Hej Unni! Jag skrev här på siten i går kväll, men jag kunde inte somna på kvällen eftersom jag tänkte på dig och Jan Guillio, och hur olika ni är som författare.

Så jag steg upp, satte mig vid datorn och skrev ett brev:

- - - - - - - - - - -

Brev till Jan



Hej,

Först hade jag tänkt skriva ett mail till dig, men så kom jag på att du sagt i intervjuer att du inte är så bra på datorer, så jag valde att skriva på en blogg i stället. Då slipper du greja med krångliga e-post program.



Saken är den, att jag har nästan alla dina böcker i bokhyllan. Det är flera om superhjältarna Hamilton och Arn, men också den om häxor. Men på senare tid blir jag av någon anledning bara på dåligt humör av att se ditt namn i bokhyllan vid TV-soffan där jag hänger så ofta. Så jag bestämde mig för att göra mig av med just dina böcker och skapa plats för nya som jag trivs bättre med att ha omkring mig.



Först tänkte jag skänka dina böcker till myrorna eller nån loppis, men så slog det mig att du ju är väldigt mån om din upphovsrätt, och tänk om nån annan än jag som köpt boken också skulle läsa. Då tappar du ju inkomster som du har rätt till för dina verk.



Så kom tanken att jag kanske skulle göra ett paket och skicka tillbaka böckerna till dig, så kan du sälja dem en gång till. Sen slog det mig att portot nog skulle bli ganska dyrt, och jag ville nog egentligen hellre skicka dom pengarna som ersättning till Unni Drougge, eftersom jag laddat ner hennes senaste bok alldeles gratis (men lagligt).

Nu började det bli ett verkligt dilemma hur jag skulle hantera din boktrave. Men jag har ju en kakelugn här i huset! Kanske jag kan använda papperet när jag tänder brasor. Men det är nog inte heller så bra, då anklagar du mig säkert för fascist och drar paralleller till Goebbels bokbål i nån kvällstidning.



Till slut kom jag fram till att den vanliga containern för pappersåtervinning antagligen blir den bästa lösningen för alla parter. Då kan ju papperet återanvändas till nya böcker, och förhoppningsvis kommer ingen annan åt att läsa på vägen till återvinningen. Det är ju små hål i containrarna, men om jag väljer en som är nästan tom, så kan ingen plocka böckerna och tjyvläsa. Jag vill ju undvika att du skall behöva ha besvär med att skicka en räkning för att du förlorat inkomster p.g.a. olaglig läsning på vägen till återvinningsstationen.



Så det får bli en nästan tom container!

Ha annars en bra dag!

- - - - - - - -



Ja, jag har verkligen gjort detta, och det kändes riktigt bra!

2009-04-24 @ 13:24:43
URL: http://savetheweb.blogspot.com
Postat av: Kricka

Hej!



Jag har överfört blyga 16.28kr (det ja hade kvar på paypal) utan att enns veta om jag är intresserad av boken. Det eftersom jag mycket tacksam över att någon äntligen visar tänk i rätt banor.



Vi tankar av bekvämlighetsskäl inte för att sno från någon. Skulle det kosta 300kr i abonnemang att ladda hem media istället för att betala 300kr i tv/kanal/radio avgifter så skulle otroligt många nappa direkt.



Samma med ljudböcker och musik som har den största marknaden online, men använder sig inte av den.

Det är helt ologiskt... fram till nu. :)



Så en arbetslös lilla bidrag går till dig.







2009-04-24 @ 13:38:05
URL: http://www.omegarpg.net/kadaver/
Postat av: Framtidsvisioner

Underbart trevligt att höra. Jag hade hoppats att denna kampanj skulle ge bra resultat, och så verkar det sannerligen bli. Mycket uppfriskande att se kulturskapare som vågar ta steget in i framtiden och se möjligheterna som öppnas upp.



Bra jobbat!

2009-04-24 @ 14:10:38
URL: http://www.framtidsvisioner.se
Postat av: Totte

Tack Unni för ett strålande initiativ! har tyvärr inte laddat din bok ännu men en summa pengar är på väg. Det bästa med ditt initiativ här tycker jag är att vi vet vart pengarna går. Gränsen mellan mig som läsare och dig som författare har minskat och det är då lättare att visa sin uppskattning.

köper jag en bok eller skiva i affären så blir det ju bara någon krona över i skaparens ficka. här å andra sidan vet jag att 100kr bidraget är 100kr till dig och ett steg närmare ett hälsosammare samhälle.



En helt orelaterad fråga också. varför valde Fi att kalla sig fi? Hur många Män(och nu mera kvinnor) finns det inte i detta avlånga land som spenderat 8-18 månader minst, med att lära sig(i extrema förhållanden)att fi är något som är farligt och oacceptabelt på svensk mark?

Finns det ingen som gjort värnplikten i Fi´s ledning?

2009-04-24 @ 14:12:39
Postat av: unni

Så sköna ni är!



Vilken bra vår: en ökad medvetenhet hos allmänheten, och sen värmen. Mmmm ...



@Hans: Ho ho ho ho, ha ha ha, jag skrattar än, det var det syrligaste och roligaste jag läst sen Joshua_Tree skrev om Marklund. Hoppas att du inte har nåt emot att jag lägger upp ditt brev som inlägg. Säg ifrån isf. Dessvärre tror jag inte att Jan kommer att läsa detta, för han saknar inte bara e-mailvana, han är inte uppkopplad. Att vara online är ju inte "på riktigt", lol.

2009-04-24 @ 14:28:05
Postat av: Hans

Kul att du gillade den :) Självklart får du använda den fritt, och gärna göra ändringar om du vill. Jag skrev ju mitt i natten, så det är inte det rätta flytet i texten.

2009-04-24 @ 14:57:48
Postat av: Jonas

Tack för ett gott initiativ!



Det här visar ju med all önskvärd tydlighet att om man bara tänker lite kreativt så går det ju alldeles utmärkt att hitta nya affärsmodeller som inte är teknikfientliga.



Ta mig som exempel. Även om jag hört talas om dig som författare tidigare har jag inte kommit i kontakt med vad du skrivit, men genom detta initiativ blir jag inspirerad av att "testa" dina böcker. Kanske fastnar jag och vill läsa/lyssna på dina andra böcker? Snacka om gratisreklam! (jag menar verkligen inte att förringa ditt politiska ställningstagande). Det är värt många Guillou-marknadsförings-miljoner!



Även om jag delar dina politiska ideal är det relevant att visa på hur framtida lösningar kan se ut rent ekonomiskt, för att kunna övertyga "dinosaurierna". Det här är väl inte en perfekt affärsidé, men den fungerar bra just nu och visar framförallt att nya alternativa affärsmodeller kan se ut. Bara man vill och vågar!



Ps. En liten paypal-donation är skickad.

2009-04-24 @ 15:16:13
Postat av: lePlaid

@Hans! Fan vad bra, sjukt roligt! Får jag citera dig på min blogg?

2009-04-24 @ 15:46:55
URL: http://leplaid.wordpress.com
Postat av: Peter W

Gôtt att höra att dina utgifter för inspelningen av boken har betalat sig.

//Peter

2009-04-24 @ 16:58:54
Postat av: Error17

Jag tar och tankar ner boken, tackar!

Tror nog att denna bok kommer bli en bäst"säljare". :P



Power to the people!

2009-04-24 @ 17:42:11
URL: http://thepiratebay.org
Postat av: Vikke

Jag är helt tagen av din bok :) Suverän, har lyssnat 25/87 delar idag :O kan inte sluta lyssna. Sköna berättarröster också. Det kommer slinka in några tiotals kronor till veckan. Kram på dig

2009-04-24 @ 18:03:29
Postat av: Hrafne

Du är otroligt bra. Har laddat ner din ljudbok och kommer lyssna igenom den så fort jag får tid. Under tiden kommer jag fortsätta Seeda din bok så mycket jag kan med hopp om att så många som möjligt får möjlighet att lyssna på din bok.



Må dina böcker läsas och uppskattas av många, många fler.

Kram från person som är för personlig integritet (Och därigenom oftast klassificerad som pirat)

2009-04-24 @ 19:41:56
Postat av: Marozi

1000 tack för en riktigt bra bok. Blev inte så mycket gjort på jobbet idag för jag har lyssnat intensivt via min mobil. Mina kollegor tycker jag är asocial. fast det kan jag leva med. :)

Har satt in 100.- skattade och klara pengar på ditt paypal. Ger dej lätt och med glädje en hundring per bok du lägger ut på detta vis. Försök gärna övertyga dina författarkollegor som inte bara lever IRL utan även lite AFK att göra som du. Du har ju vanan inne nu och kan visa vilka pengar det gav och vilken glädje du spred. Passar även på att erkänna att jag har rippat och lyssnat på dina övriga böcker på min mobil och förutom det har jag även bränt dessa till min hustru att lyssna på på hennes CD-spelare i bilen. Hu vilken pirat jag är!!!

2009-04-24 @ 21:22:51
Postat av: Pelle

Jag tycker att det här är fel väg att gå. Fildelning är stöld. Om du sen vill dela med dig av ett icke skyddat verk så är det gott nog. Jag kommer att gå att rösta i EU-valet av två skäl.



1. För att motverka röster på SD som är invandrarfientligt

2. För att motverka röster på Piratpartiet som är för stöld av egoistiska skäl, utan hänsyn till upphovsmannen.

2009-04-25 @ 18:55:16
Postat av: Vikke

Pelle, fildelning är inte stöld. Allt beror på filen, jag hör detta argument hela tiden "fildelning är stöld" men låt mig fråga, har du lånat ut en bok/film/album m.m till en kompis? Det är faktiskt att fildela också, du delar med dig av det du köpt. Och det är stor skillnad på illegal fildelning och fildelning. Så skriv rätt nästa gång och ha fakta bakom argumenten.



Kan inte tacka dig Unni nog mycket, du utlöser hopp till allt galet som Sveriges regering och film/skiv-bolagen håller på med.



Ps. Lyssnat igenom halva ljudboken nu :) Ds.

2009-04-25 @ 20:52:43
URL: http://norrskensgerbiler.se
Postat av: Knyttsak

Jag har en dröm om att ge ut en bok (förhoppningsvis i höst), och det känns riktigt bra att läsa sådana här inlägg från redan etablerade författare! Tack för den uppmuntran du indirekt ger mig, och de möjligheter jag kan hitta i dina inlägg!

2009-04-26 @ 12:09:52
URL: http://knyttsak.blogg.se/
Postat av: wallin

Jag tycker det är bra att flera artister/konstnärer satsar på att sprida sitt material direkt till folket, utan mellanhänder där det försvinner pengar.

Som kund så vet man att pengarna hamnar där dom ska, som artist så kan man fokusera på det man själv vill göra utan att bry sig om vad företaget tycker.

Och som du, man kan satsa på konsten istället för på det materiella - och kunden kan belöna det dom vill.

2009-04-26 @ 14:26:06
Postat av: wallin

Och som andra säger, varje gång du lånar en bok eller en skiva av en kompis som du inte har betalat för så är det detsamma som fildelning.

2009-04-26 @ 14:27:08
Postat av: petri

@Pelle: Som tidigare sagts fildelningär inte stöld.



Men vad säger du om yttrandefrihet? Tack vare FRA-lagen, datalagringsdirektivet (tack Bodström) och IPRED-lagen registreras allt du gör med din dator och mobil. Blir du obekväm för makthavarna så ska du se att din yttrandefrihet är ett minne blott.



Eller vad säger du om läkemedelbolagens vinster som ger dem möjligheter bevilja lån i storleksklassen som bara stater kan klara av att betala tillbaka. Hur mycket av dessa vinster kommer från subventionerade mediciner och du vet ju vems pengar subventionerar dessa ;)



Vilket parti är för dessa (i mina ögon) konstiga fenomen och finns det något som är emot? Svaret hittar du på internet.



Välkommen till 2000-talet. På gott och ont!

2009-04-26 @ 18:15:43
Postat av: Niklas

Jag tycker det du gör är beundransvärt.



Om inte alls så många år i takt med att tekniken blir lättare så kommer nog många författare, artister m.m. skita i de stora bolagen och släppa sina verk direkt på internet på det här sättet och få betalt utan mellanhänder, de stora bolagen vet detta.

2009-04-27 @ 12:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0