ETT FRAMTRÄDANDE ÄR INGET "BEVIS"



Så hände det som så många med engagemang i Gömdafrågan krävde: Mia outade sig. Och det med besked.

Aftonbladets vinkling är dock oroväckande partisk. Ettanrubriken lyder nämligen: "MIAS BEVIS för att boken GÖMDA ÄR SANN".  Inne i tidningen står det: "BEVISEN - FÖR MIA".

Vad är det då för bevis? Såvitt jag har förstått utgörs dessa av olika utlåtanden från diverse myndigheter som Mia har varit i kontakt med när hon kände sig hotad och förföljd. De återgav den bild Mia tecknat, med utgångspunkt från att den var sann. Och det kan man ju förstå. Det finns massor av hotade och förföljda kvinnor i världens mest jämställda land. Kvinnomisshandel bagatelliseras fortfarande (bland annat av Liza Marklunds förlagskompis Jan Gullou), polisutredningar läggs ner, kvinnor blir misstrodda ideligen när de berättar sin historia. Därför ska man inte klandra de myndigheter som redovisade den subjektiva verklighet Mia beskrev.

Men det är inga bevis. De enda rättsliga bevis som egentligen finns i ärendet måste i rimlighetens namn vara domen mot Osama Awad. Ännu har ingen dom redovisats där Osama försökt strypa sin dotter, exempelvis. Inte heller har jag sett någon dom där han fällts för olaga hot. Psykiatriska utlåtanden om dotterns psykologiska status är heller inga bevis på att det verkligen är Osama och hans påstådda vapenbröder som orsakat psykisk ohälsa hos flickan. (Det här borde för övrigt vara ett fall för Gullou som annars, vill jag minnas, ihärdigt avfärdar psykiatriska utredningar kring incestmål.)

De rättspsykiatriska undersökningar som Osama påstås ha undergått finns det inga bevis för, inte heller den fasansfulla människoslakt han blivit beskylld för. Och nu när Liza gjort ännu en kovändning och medger att människorna som Monica Antonsson beskrivit också är huvudpersonerna i Gömda, då borde väl boken revideras kraftigt.

Istället släpps Mia fram över ett utrymme som saknar motstycke i hela Gömdadebattens historik, där hon hävdar att boken är sann. Och så är vi tillbaka på Gå.

Journalistikens makthavare tycker att de gjort sitt, att de låtit alla röster höras.
Mediearbetarna suckar och känner att det här är en infekterad varhärd, obehaglig att peta mer i.
Allmänheten är förd bakom ljuset och tänker att sanningen ligger någonstans i mitten och vad spelar det för roll, det är ju bara en bok.
Ordningen är återställd.

Fast jag hoppas inte det. Jag hoppas ändå att det finns murvlar som inte är för lata och/eller för hårt pressade för att gräva upp den här hundkyrkogården. Asylärendet till exempel. Är det färdigutrett? Vet vi att inget mygel förekom? Hur åkte fallet upp i Högsta domstolen, som det står i Mias papper? Var finns de handlingarna?

Jag hoppas också att det finns en allmänhet som ser den flagranta skillnaden på medieutrymmet som ges Antonssonlägret respektive Marklundlägret (om man nu ska se det hela som ett krig). Jag önskar också att denna allmänhet vill ha svar från Liza Marklund angående samtliga av de inkonsekventa uppgifter hon lämnat under denna process.

Finns det någon demokratisk hederskänsla hos Aftonbladet borde de ansvariga bereda Elisabeth Hermon lika stor plats som Mia fått. De kanske också borde se över sina ekonomiska bindningar till Piratförlagetoch deras vänner.

Det här är lika mycket en fråga om det fria ordet som om hur mycket som är sant i Mias berättelse.
Därutöver är det viktigt för den fortsatta kampen mot mäns våld mot kvinnor att även dess främsta frontfigur tål en grundlig och saklig granskning.

Kommentarer
Postat av: Stefan

En fröjd att läsa ditt inlägg! Något av det viktigaste just nu tycker jag. För den största björntjänst som någon kan göra gentemot kvinnor med ett berättigat behov av skydd, det är att argumentera med falska uppgifter (eller för den delen grovt överdrivna uppgifter också).



Stefan

2009-02-14 @ 16:02:19
Postat av: Leroy

Tänk om Elisabeth Hermon fått göra sitt arbete med skyddade kvinnor så hade detta inte behövt hända. Mia hade bott kvar i landet. Vem tog akter och varför? Vem sa att hon skulle lämnat tillbaka nyckeln? Vilkens syster lånade ut en lägenhet? Många frågor startar redan här. Kring den påstådda poltiska agendan. Det här hade kunnat fått laggt sig långt innan om hon fått fortsätta hjälpa de som verkligen var utsatta. nu verkar det som om det var ha begär som gjorde att det spårade ur redan då. Inte rädsla utan en konstruerad o påhittad lösning för att få andra att ställa upp.



Leroy

2009-02-14 @ 19:27:12
Postat av: Amders

Bra skrivet. Men bara för att förtydliga. Mia sa i Aftonbladets chat att tolken hade översatt "kammarrätten" till "letter from the Swedish Supreme Court", under asylförhandlingarna. Och handlingen var ett "letter", för att beslutet var skickat i ett brev till Mia.



Eftersom detta "beslut" verkar vara huvudanledningen till att Mia fick asyl, och då det de facto är en felöversättning, så erkänner Mia indirekt att hon har fått asyl på falska grunder!

2009-02-14 @ 19:39:50
Postat av: KW

Du säger om ja har fattat rätt????? Du har nog inte fattat rätt, så lätt är det.Det enda Liza gjort fel är rubriceringen. Skulle stått BASSERAT på en sann historia. Hur skulle detta vara en skymf för alla misshandlade kvinnor? Det finns över 100 myndighetsrapporter på hur jagad denna kvinna är. Inte fan är det lätt att få asyl i USA.

Du är en bitter å förgrämd kvinna Unni. Men det kanske beror på att du har långt upp till Marklunds nivå. Ta å tagga ner lite så kanske du kan bli trevlig du med, vem vet. För visst kan du skriva du med, bara i en annan changer

2009-02-14 @ 20:05:25
Postat av: Peder Åsén

Måste säga att du är så jävla patetisk! När det kommer fram mot bevis så kan du inte erkänna att du och dina vänninor har fel.

2009-02-14 @ 20:49:40
Postat av: Carstoned

haha, vänta lite, tillåt mig skratta. Är det inte DU som skrivit böcker om alla dina män som misshandlat dig, OM OCH OM IGEN.



Du vet, man kan göra en karriär på ngt annat, istället för att skriva böcker om sitt usla omdöme=)



2009-02-14 @ 21:14:37
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: SingSing

Mycket bra och intressant skrivet.

Stå på dig!

2009-02-14 @ 21:26:02
Postat av: Rospiggen

Ja, för att inte tala om det som står på baksidan av Gömda, dödsattester. Vilka då? Vems död? Det står med på baksidan men inget i boken. Varför då?

Jag hoppas Osama får till en förtals- och ärekränkningsrättegång där allt verkligen kommer att granskas. Fy farao så ruttet av Aftonbladet!

2009-02-14 @ 21:28:04
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: Lisbeth Pipping

Tittar om igen in på din blogg, tack för många kloka tankar.Du vågar sticka ut hakan och tack och lov att det finns människor som du.





MVH Lisbeth Pipping

2009-02-14 @ 22:22:03
URL: http://www.pipping.se
Postat av: mollgan

Det finns många likheter i denna historia.

Skillnaden är att en skrev böcker !



Myndigheter som tror blint på personen. Asylskäl på felaktiga grunder mm mm



http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=394749



http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=396985



http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=394555



http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=394749

2009-02-15 @ 10:28:57
Postat av: Puzzled

Vadå, kunde Piratfölaget få Aftonbladet att skriva det här för att de har kontakter och affärer med varandra?? Gör dom Marklund "en tjänst"?



Är det så det kan gå till när man vill lägga locket på något i det här landet? Det vore mycket tråkigt.

Jag kan ju säga, som vanlig Svensson svalde jag hela paketet och tänkte faktiskt att nu satts det punkt för den historien, och det är ju som sagt bara en bok också.



Sen funderade jag på om jag kanske borde köpa böckerna nu när de fått så mycket reklam, de kanske är bra och kommer säkert vara lättillgängliga i kön på Willys inom kort.



Inte tänkte jag konspiration och om Aftonbladet är partiskt och hela den grejen. Är det sant att vi är lättlurade och blir manipulerade av pressen och att det är de med makt och pengar som kan styra vad som skrivs och inte skrivs?

Är det inte tunga anklagelser? Eller är det "så det är bara"



Vilken mess det verkar iallfall, det måste ju finnas någon som kommer vilja forska lite mer i det. Undra hur många sanningar som hålls gömda egentligen.

Obehagligt, men man vill ju helst tro gott om folk.

2009-02-15 @ 13:50:00
Postat av: unni

Carstoned, lille vän. Har du varit duktig och lyssnat på farbror GW och herr Guillou igen? "Alla mina män som misshandlat mig" - vad yrar du om? Läs mina böcker först, din anonyme fege skit och kom sen tillbaka med namn och allt så ska vi snacka. Mia däremot har gjort till sin enda och bärande affärsidé att skriva böcker om sitt liv som misshandlad.



Och du KW - den nivå du visar passar perfekt ihop med Marklunds, och nu menar jag främst den stilistiska.



Bara så ni vet, kommer jag inte att släppa in er här mer, jag har sett nog på andra bloggar. Så piss off, low lifes!

2009-02-15 @ 14:00:44
Postat av: Ken, som sig själv

Tack, jag har också undrat var sanningen tar vägen när människor ställer sig upp för att skrika ut sin ilska.

2009-02-15 @ 15:22:21
URL: http://kentheswede.wordpress.com
Postat av: Erica

Varför har jag en känsla av att alla bevis i världen inte räcker för att fria Mia från anklagelser om lögn?

Drevet handlar om något annat, konkreta bevis spelar

ingen roll eftersom detta drev utgörs av en massa uppdämda frustrationer som har sin grund i människors psyken. Det handlar nu mer om starka psykologiska processer, än om någon sanningsfråga. Ni kommer inte att vara nöjda förrän hon bränns på bål. Jag undrar om ni förstår vad det är ni ställer till med?

Ni riskerar att Mia och hennes barn far illa, hennes sekretess rivs upp och hon ska granskas och utblottas utan någon tillstymmelse till sans och vett. Hur kan någon av er garantera att hon inte far illa av detta? om ni målar ut henne som en lögnare, och det visar sig att hon inte är det, vems är då felet om hon t ex blir misshandlad till döds igen?

2009-02-15 @ 15:33:04
Postat av: Ramona Fransson

Pravda var Aftonbladets smeknamn, eller ska jag säga är? Jag hittade ett bra citat:



En redaktör är en person, anställd på en tidning med uppgift att skilja agnarna från vetet och se till att agnarna blir tryckta.



Elbert Hubbard (1856-1915)



Nog är många i Sverige hjärntvättade av det som kallas "sant" i maktens munnar, däribland media som alltid kallats den tredje statsmakten. Men de vill nog helst vara den första. Men ju fler som bloggar och gräver, skriver om världen och hur den ser ut, desto mindre viktiga blir de som bräker ut att de är grävande journalister när de i själva verket går maktens ärenden med zingobottnande glasögon vippande på näsan.



Ha de gott Unni

Ramona

2009-02-15 @ 15:42:36
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: ab

Men vad är bevis? Inte ens domar är bevis i strikt mening, eftersom de bygger på en bedömning av olika vittnesmål. Man dömer om man finner det rimligt att anse att t ex misshandel förekommit, men en friande dom (eller nedlagd undersökning) är inget bevis på att misshandel inte förekommit. Om man inte kan få karln att slåss och strypförsöka inför sittande rätt eller en rad vittnen, finns det oftast inte bevis. Inte alla slagna har ju sår att uppvisa - och hot ger inga synliga skador.



Jag vet inte vad som hänt, om några eller alla ljuger som blådårar, vilket för en allt dystrare själ just nu verkar mest troligt. Men Monica A och hennes blogg har i alla fall inte gjort något gott intryck på mig med sina skadeglada och förnumstiga tolkningar av Mia och hennes själsliv. Liza Marklund hör inte heller till mina favoriter, och inte Guillou.



Hela historien är en enda eländig soppa där nyktert faktasökande fått ge vika för ett vilt kränkande åt höger och vänster.



2009-02-16 @ 01:00:38
Postat av: Catta

Jag anser inte mig själv vara extremt begåvad utan ligger nog på en ganska normal intelligensnivå, men jag förvånas att så många inte tycks se de "Bevis" Aftonbladet lagt fram för vad de är.



Jag som lever ett normalt bra liv utan misshandel eller hot kan i morgon dag gå till en psykolog eller socialtjänsteman och säga att min man misshandlar mig, han hotar mig till livet varje dag, han försökte köra över mig, och psykologen och socialtjänstemannen måste då skriva in det i sina papper. " Catta berättar att...Hon känner sig livrädd...bla bla bla" . Blir det en sanning då?



Nej om man läser Mias "Bevis" så ser man att alla dokument är byggda på hennes subjektiva berättelse och inte på vittnesmål eller polisrapporter. Inte på att barnen berättat något, inte att Mias föräldrar berättat, inte att dagis berättat Är det verkligen så svårt att förstå det?

2009-02-16 @ 11:45:16
URL: http://cattasbubbla.wordpress.com
Postat av: Systerdyster

Jag väntar med spänning på Aftonbladets nästa steg.

Har en känsla av de leker med lilla Mia, som katten med sitt byte.

I AB´s söndagsbilaga igår fanns ett utmärkt, sex sidor långt, reportage om ett skyddat boende för kvinnor.

Avslutningsorden i texten löd: /.../ Jag lämnar huset, kvinnorna och barnen. Som är gömda. På riktigt. /.../

2009-02-16 @ 12:27:54
URL: http://systerdyster.com
Postat av: Syster



Alla handlingar stödjer sig på den historia Mia berättat, någon objektiv bevisning finns inte.

Det är heller inte så konstigt, vem skulle kunna ifrågasätta en person som uppger att hon är livrädd för sin egen och hela familjens skull?



Mia har gått väldigt systematiskt tillväga på sin turné genom vårdsverige. När hon behövde ytterligare bevisning för att hennes fall skulle tas upp till överklagan i Kammarrätten så såg hon helt enkelt till att hon skaffade sig den genom att berätta fler smaskiga detaljer om misshandeln för fler vårdgivare ssom kunde återge dem i sina utlåtanden.

Inget av hennes påståenden styrks av de källor hon hänvisar till.

Ingen av de om skrivit sina utlåtanden har som uppgift att ifrågasätta Mias historia. Uppgiften är att hjälpa Mia som söker hjälp.

Alla är inte beskaffade som Jan Gijo som trots anmälan, dom och erkännnde från brottslingen, informera omvärlden att alla har fel. Det är tur.



Jag tror inte att hela sanningen om Gömda-dravlet någonsin kommer fram. Jag tror att det enda som allt detta kommer att föra med sig är ett ökat misstroende mot de kvinnor som är misshandlade och lever gömda på riktigt. Tack för det Liza!



Carstone är en liten 20-årig tjej med Zytomierska-komplex. Inget att bry sig om mao.









2009-02-16 @ 12:34:41
Postat av: unni

Tack - skönt att så många hajar Aftonbladets bluffartade fulvinkling.



Apropå Carstoned. Om hon nu är en 20-årig tjej eller inte, så skiljer hon sig drastiskt från Zytomierska. För den sistnämda står upp.

2009-02-16 @ 14:15:14
Postat av: tobbe

Den här gången håller jag med dig 100% Unni. Har inget nytt att tillföra till vad andra redan har sagt här. Bra att jag fick läsa ditt motinlägg till AB.

2009-02-16 @ 14:53:29
Postat av: Lisa

Unni:

Måste bara fråga dej en sak. Måste det alltid finnas anmälan som bevis för att en kvinna blivit misshandlad??? OM jag skrivit en bok om min sanning skulle du då gått ut lika hårt mot mej. Jag vågade inte anmäla mitt ex. Han har alltså inte en enda anmälan ang kvinnofridsbrott på sej. Så UTAN domar,anmälningar osv levde jag i ett rent HELVETE. O det kan jag lova dej är sant.

Eller är min sanning också bara dravel enligt dej?

Lisa

2009-02-16 @ 21:23:18
Postat av: unni

Lisa, jag är medveten om att på varje anmälan om kvinnomisshandel går det kanske trettio misshandlar som inte anmäls. Man anmäler ju sällan första slaget. Hade du skrivit en bok om dina personliga upplevelser av terror och hot och våld från en man du levt med, skulle jag välkomna den. Men i Lizas/Mias fall är det annorlunda eftersom de gör anspråk på att driva ett case, ett case som turat upp i regeringen och använts som ett politiskt tuggummi. Då måste man ha bevis. Och Monica Antonsson har ju bevisat att flera horribla uppgifter om kvinnomisshandlaren Osama är helt felaktiga. Vad denna debatt handlar om är egentligen just det som gör att misshandlade kvinnor har så svårt att föra fram sin sak: mediernas makt att tysta ner obekväma röster. Det är en moralfråga och en principiell diskussion. Och jag gillar INTE att Liza Marklund snott den här viktiga frågan för personlig vinning. Det är ställt utom allt tvivel, och det började gå upp för mig redan när hon valde mitt misshandelsex som agent. Hur kan man göra det om man brinner så för den här problematiken? På kvinnojourerna har de inget som helst förtroende för Liza längre. Och det tycker jag inte att vi som blivit slagna, förnedrade och våldtagna heller ska ha.



Kram / Unni

2009-02-16 @ 22:41:00
Postat av: Lisa

Ok, förstår din poäng! Tyvärr kommer vi nog inte ifrån att folk använder kvinnomisshandel, våldtäkt osv för egen vinning. Det är förjävligt!

Ha det bra o tack för bra böcker. Skriv fler!! :)

Kram Lisa

2009-02-21 @ 15:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0