TYSTA TASKIGA LIGG





En sak jag undrat länge över är varför alla tror att de är bra i sängen. Åtminstone har jag aldrig hört någon säga motsatsen.

Folk kan påtala en mängd brister hos sig själva - att de är usla på att laga mat, hålla det snyggt hemma, komma i tid, montera Ikeamöbler, behärska sin ilska, hushålla med pengar, ta konflikter osv, osv.

De kan hävda att de är överviktiga, tondöva, har tunt och flygigt hår, stor näsa, slapp byst, dålig kondis mm.

Men dåliga ligg? Näe.

Jag citerar en av mina äldsta väninnor: "Jag har haft en väldig massa älskare genom åren, men de allra flesta har varit värdelösa i sängen. Inte ens kyssas ordentligt kunde de."

Nu menar jag inte att detta är genusbestämt bara för att min väninna råkar vara av honkön. Så börja inte med det tjafset.

Kom inte heller dragandes med personkemi och sådant.

Försök istället svara på frågan: varför upplever ingen sig själv som ett taskigt ligg?

Kommentarer
Postat av: Maria

Det beror ju på vem man är med. Ingen kan väl vara bra med alla?! Jag har haft skitdåliga ligg där jag själv var urusel, och så har jag haft en hel del riktigt bra. Kompatibilitet. Det är hela saken. Kan man inte erkänna en sån sak? Finns det de som vill påstå att de ALLTID är bra? LOL!

2009-02-12 @ 23:00:28
Postat av: GLennon

Jag skulle väldans gärna vilja höra vad alla älskare har att säga om Din kära väninna. It takes 2 for 1 tango.

By the way, så gillar jag Din sparsmakade och substansiella inställning till Din blogg.

Kan Du dansa tango ?





2009-02-13 @ 01:01:38
Postat av: Howling Bertil

Kanske för att ni fejkar orgasmer.



Eller för att just den sanningen är för tung att ta in.



Kanske är det så att det är bättre att vara "Inget Ligg" än att vara ett "Taskigt Ligg".



Zölibat Macht Frei

2009-02-13 @ 08:33:51
Postat av: Lars Einar

en gör så gott en kan...

2009-02-13 @ 10:35:50
Postat av: GLennon

Ett bra ligg suger !

2009-02-13 @ 16:17:05
Postat av: sus

det är väl inte så enkelt som att det takes 2 for 1 tango, glennon? jag tycker inte det. en del personer är väldigt självupptagna i sängen. punkt. nyckelordet tror jag är kommunikation. alla kan bli bättre i sängen genom att kommunicera med sin partner/sitt ligg, höra vad den andra vill ha. det är så extremt subjektivt vad man tycker om, så kommunikation är nästan en förutsättning för att det ska kunna bli bra! men fortfarande: en del människor (både kvinnor och män, jag har varit med båda :)) är väldigt självupptagna och mindre intresserade/lyhörda för vad den andra vill (de kanske tror att de är bra, men vadå "bra" - det finns inga generella "bra", utan det beror ju på vem man ligger med och vad just den personen gillar). min slutsats är att hur bra man är på att ligga beror på hur lyhörd och inkännande man är; hur uppmärksam man är och angelägen om att den andra ska njuta. också att man kan slappna av själv. våga njuta själv.

2009-02-13 @ 19:46:58
Postat av: Lady Dahmer

jag är nog ett ganska dåligt ligg. tyvärr. hahaha.

2009-02-13 @ 21:44:11
URL: http://ladydahmer.blogg.se/
Postat av: HOWLING WOMAN

Är inte det den värsta skräcken män har?

Problemet är bara att de verkar fokusera på resultat snarare än tillvägagångssätt.



Men i grunden tror jag att i botten ligger samma problematik som på övriga områden - vem ger och vem tar?



Kvinnors njutning har även alltid varit ett hot - se tidigare inlägg om kvinnlig sexualitet.



Jag menar hur många artiklar har man inte läst om klitoris - att män inte vet var den befinner sig.



Självklart har män alltid vetat det - men bryr alla sig om det?



I länder som omskär är det just den kroppsdelen man lemlästar, för att kvinnan inte SKA få kunna känna njutning.



Det tror jag är anledningen till att så många män inte vet var klitoris befinner sig - när det väl kommer till kritan i det där vardagliga samspelet som Aftonbladets bilagor inte skriver så mycket om.



Dessutom att fokusera på - var JAG bra - är ju redan det en garanti för att den andra parten inte kommer att känna nånting.



Det handlar om att vilja och kunna ge. Att unna den andra livets lycka och tillfresställelse.



Kvinnor brukar vara bra på att försumma sig själva i det avseendet, män brukar vara bättre på att fokusera på sina egna behov.



Hur kommer det sig att kvinnor måste lära sig att "tycka om sig själv" hela tiden?



Svar: Det är ingen annan som gör det.

2009-02-14 @ 11:29:29
Postat av: HOWLING WOMAN

Och det - i sig - är ju ett totalt deprimerande faktum.



Självhjälpsböckerna - du måste "lära dig" att tycka om dig själv, du måste se till att "ta hand om dig".



"Tycka om" och "ta hand om" - det är något som brukar ske människor EMELLAN. Inte som ett ensamt runk i ett socialt vacuum - om man nu får vara lite drastisk och låta sig inspireras av Unnis stundom tillgripna stilfigurer (ursäkta om jag missupfattat jargongen).



Varför är kvinnor deprimerade oftare än män?



Varför tröstäter kvinnor?



Varför lider de av självskadebeteenden?



Det här är svaret.



De känner sig oälskade för att de ÄR oälskade - hänvisade till att ta hand om och tycka om alla andra - barnen, mannen, alla sina i kvinnoyrkena vårdbehövande avnämare och klienter - och UTÖVER det sen också ta hand om och tycka om sig själv för de kan inte förvänta sig något utifrån - det kan de inte förvänta sig av t ex mannen att han gör.



Fy fan! för den kärleken säger jag bara.



Och så pratar de om att "hon lever genom sina barn" och att det är skadligt för barnen osv (jag menar då naturligtvis inte sex)



INGEN människa kan leva utan näring - och kärleken är en basnäring för ALLA människor.



Utan kärlek överlever man inte annat än genom olika surrogat - av drogtyp.



De 'taskiga liggen' avspeglar nog vad som råder allmänt inom kärlekens område.





2009-02-14 @ 11:42:41
Postat av: Heather Star

När man inte connectar i sängen då blir man ett taskigt ligg? Har själv ett par pinsamma historier i bagaget när jag verkligen var ett taskigt ligg men samtidigt tror jag inte att jag hade kunnat göra det mycket bättre, jo om jag citat: "Closed my eyes and thought of England"

/Heather

2009-02-14 @ 13:48:39
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: avslagen

Roligt. Kan inte du gå ut i din blogg och säga att du är ett dåligt ligg? Försök göra det någon gång och se om det tar emot. Där någonstans kanske är svaret finns.

Personlig så brukar jag säga att dagsformen avgör. Dessutom borde din vän tänka på att om hon upplever de flesta som dåliga kanske det beror på att de har en dålig partern. Man brukar ju vara minst två i alla fall... Har en kompis vars ex brukade säga att alla tjejer är dåliga i sängen. Det var nog snarare att han var sämst själv.

2009-02-15 @ 00:02:41
Postat av: Syster

Howling Woman, det där var krasst men inte desto mindre sant.



2009-02-15 @ 11:46:00
Postat av: Hanna

Ja, det är väl kanske också så att porrfilmer och porrtidningar har satt någon slags ram för hur det ska vara. Alla är superduktiga och presterar hur mycket som helst. Inga slaka kukar eller kvinnor som inte får orgasm där inte!!!!

2009-02-15 @ 15:53:09
Postat av: Rodenback

Jag kanske missförstod alltihop- Jag trodde att det handlade om varför man inte klarar att säga att man är ett dåligt ligg om man är ett dåligt ligg. Och när det inte handlar om personkemin, eller ett tillfälligt dåligt ligg.



Jag var ett dåligt ligg i 5-6 år och det var omöjligt att erkänna, tala om. Det är som att det var det värsta tänkbara. Hellre dålig kompis, dålig människa, ett stort svin, vad som helst men inte ett dåligt ligg.



Men jag kan ju säga, så här anonymt, att jag vet inte om jag är ett så väldigt bra ligg nu heller. OK, jag ser till att kvinnan njuter och flera av de kvinnor jag varit med tycker att jag är en bra älskare. Men det kan ju faktiskt vara så att de upplever det så för att majoriteten av män är urusla älskare. Och så har kvinnornas krav sänkts.





2009-02-16 @ 01:12:51
Postat av: Marie Söderberg

När jag tänker på de nervösa händer som trevat över min kropp eller de som hanterat mig som ett gymnastredskap utifrån någon form av sexatlet program så har jag svårt att tro att att det är så många som verkligen tror att de är ett bra ligg.

Handlar det inte mer om marknadsföring?

Likväl som att de flesta av oss inte försöker göra sig mindre attraktiva inför ett besök på krogen?



Men visst har även jag träffat på självutnämnda försteälskare! vilka varit usla eller högst medelmåttiga.



Mina sexuella prestationer får väl mina forna sängkamrater uttala sig om.

De flesta har dock velat göra om det... ;-)

2009-02-16 @ 12:21:02
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: profanum_vulgus

Jo det tog mig ett tag att fatta, men numera har jag insett att det är bara om man kan det där med att ligga som man får bra ligg.

Normalt sett blir det bara dåligt om man gör det dåligt. Jag har t.ex. reagerat på att de enda kvinnor jag känner som klagat på sex de haft är kvinnor som är dåliga i sängen.

2009-02-16 @ 14:17:30
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra



Hanna:

" Ja, det är väl kanske också så att porrfilmer och porrtidningar har satt någon slags ram för hur det ska vara."



Kanske är det så, frågan är vem skall avgöra hur det skall vara?



Det verkar som om ni kvinnor anser ha den rätten, vi män skall bara vara glada om vi får lite sex.



Naturligtvis skall ingen kvinna behöva vara med om något hon inte vill vara med om eller utsättas för något hon inte…..



Men har ni verkligen rätt att kräva att vi skall ge er det ni helst vill ha om ni inte ger oss det vi vill ha? (och vice versa).



Om vi upplever sex som tråkigt och meningslöst, varför skall vi då hellre inte se på tex fotboll eller göra något annat?





Rodenback:

"OK, jag ser till att kvinnan njuter och flera av de kvinnor jag varit med tycker att jag är en bra älskare"



Jag var också sådan här, fick min tillfredställelse genom deras orgasmer och var nöjd med det.



Nu får man reda på här att orgasmerna var fejkade bara för att de ville ha slut på det hela.



Hur man nu kan spela fontäner och kramper, men det går säkert.



Frågan är väl om man inte var ett "Dåligt Ligg" för sig själv"



En gång hade jag varit så korkad att jag visat min dåvarande flickvän (min näst sista) G-punktsmassage.



Jag fick hålla på så att jag fick kramp i handen, under tiden det tog att byta till vänster fick jag en sådan helvetisk utskällning, fylld med HAT. Jag jobbade på tills hon fått sin orgasm (som var spelad).,



Under tiden jag höll på låg hon helt innesluten i sig själv, och när hon fått sitt var jag naturligtvis helt avtänd och avstod från egen tillfredställelse.



Tro fan att man inte tog några fler sexuella initiativ med henne.





HOWLING WOMAN



Varför är kvinnor deprimerade oftare än män?



Varför tröstäter kvinnor?



Varför lider de av självskadebeteenden?



Det här är svaret.



De känner sig oälskade för att de ÄR oälskade - hänvisade till att ta hand om och tycka om alla andra - barnen, mannen, alla sina i kvinnoyrkena vårdbehövande avnämare och klienter - och UTÖVER det sen också ta hand om och tycka om sig själv för de kan inte förvänta sig något utifrån - det kan de inte förvänta sig av t ex mannen att han gör.



Fy fan! för den kärleken säger jag bara.



Varför tar män livet av sig dubbelt så ofta som kvinnor gör det?



För att ni är dubbelt så djävliga som vi är det eller för att vi är dubbelt så kompetenta som ni är?



Det du skriver är säkert sant, vad du glömmer eller förtiger är att det är lika dant åt andra hållet.



Minst lika många män lever utan kärlek från sin kvinna som bara behåller honom för försörjningens skull, för barnens skull etc



Ni verkar ha behov av oss för att avla barn och sedan för att hjälpa er att försörja era barn.



Barn som vi sedan skall krusa och förnedra oss för att över huvud taget få lov att träffa.



Eftersom jag inte krusar har jag alltid hårdnackat vägrat barn vilket i sig skapat "krig".



Om man föreslår att vi män från unga år skulle ha rätt att låta oss steriliseras får man till svar att då skulle ni kunna ångra er senare.



Vilket stämmer men är vårt problem och inte något ni har det minsta med att göra.





Du har rätt i mycket men ibland verkar du vara totalt förblindad. (av hat?)



Jag har skrivit det förr att kommer säkert att skriva det igen.



Om vi nu är så oerhört usla varför har ni då relationer med oss?



Varför inte avstå från att umgås med oss och ha det bra för er själva?



Det är bättre att ha det halvtaskigt ensam än ett helvete tillsammans.



Kärlek är ingen mäsklig rättighet, för att någon skall kunna bli älskad, krävs att någon annan älskar



Och att tvinga någon att älska (om det över huvud taget går) är att kränka mänskliga rättigheter.



Om inte vi män är som ni kvinnor vill att vi skall vara, varför undviker ni oss då inte bara?



Själv lever jag i alla fall upp till det.



" Fy fan! för den kärleken säger jag bara."



Instämmer helt



Om man inte förtjänar kärlek skall man inte ha kärlek.



ZÖLIBAT MACHT FREI

2009-02-16 @ 14:35:49
Postat av: HOWLING WOMAN

Ylberra:



Det handlar ju om att könsrollerna måste f ö r ä n d r a s. Men snarstuckenheten är inte att ta miste på.



För det andra: Du har tydligen inte läst mina inlägg.



Jag har varit utsatt för våld under många år och lever under allvarligt hot mot mitt liv av f d.



Självklart håller jag mig undan - i den mån det går.



2009-02-16 @ 20:03:54
Postat av: sven

kan nog bero på att sex är en ganska stor del av människans liv och existens. vem vill erkänna att dom suger på att skapa liv och ha det trevligt? även om dom är medvetna om att dom är ett illaluktande lik i sängen.



troligtvis räcker det med en kommentar från en person för dom flesta, för att få för sig att dom är en maradona på plan.



säger någon att du är ett dåligt ligg så går troligtvis dom flestas tankar likadant tillbaka. vilket gör att man helt avstyrt sig själv som dålig.



svår fråga. enkelt svar. sven is back :)



2009-02-16 @ 21:32:12
Postat av: thomas

Jag är usel i sängen, har alltid varit det, och skäms inte det minsta för det!

Thomas

2009-02-17 @ 08:03:45
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Howling Woman:



Det förklarar en del, jag ber om ursäkt för snarstuckenheten, det var inte meningen att låta så otrevlig.



Jag har läst dina inlägg men säkert inte alla.



Jag menar att du kan ha rätt i vad du skriver men du skriver bara halva sanningen.



Kvinnor är inte bättre än män, vi är väldigt olika och vi vill villdigt olika.



Men att odugligförklara ett helt kön slår bara tillbaka, vi gör likadant och så har vi inte kommit någon stans.





Jag blir FÖRBANNAD varje gång när kvinnor utalar sig om hur män skall och bör vara, det har ni lika lite rätt till som vi har rätt att bestämma hur ni skall vara.



Jag vet att det har varit så genom historien, det är inte mitt fel som man vad andra gjort före mig.





Vad jag menar är att om ni inte accepterar oss precis som vi är så får ni undvika att ha relationer med oss.



Detta gäller naturligtvis omvänt också, jag undviker relationer till kvinnor av samma skäl.



Sedan har naturligtvis både män och kvinnor skyldighet att uppföra sig anständigt i det offentliga rummet.





Jag beklagar det du råkat ut för, som du vet skulle det varit rejält hårda tag mot förföljare om jag fått bestämma.



Först klara bevis för vad de gör och sedan hårda tag, bevis går att skaffa om man lägger resurser på det.





Själv har jag tillbringat sju år av och till med en Borderline (har jag förstått efteråt) och blivit rejält sönderskuren inombords.



Jag vet inte hur många gånger hon bröt kontakten för att sedan åter höra av sig när det inte var roligt längre.



Hon utnyttjade min stora svaghet, att inte kunna vägra att hjälpa.



2009-02-17 @ 08:55:59
Postat av: HOWLING WOMAN

För de flesta kvinnor som har barn med sin förövare så är det inte så att "bevis saknas" - det finns domar, beslut, bevis i mängder. Men barnen tvingas till umgänge i alla fall.



Det är bara så.



Och den kontaktytan kan förövaren utnyttja för fortsatta trakasserier, för att inte tala om vad barnen tvingas utstå.



Att gå under jorden är ingen lösning - det finns ingen fristad - då riskerar barnen att få det ännu värre. Det är inte lätt att leva med skyddade personuppgifter, kvarskrivning eller ny identitet.



Dessutom får förövaren ändå alltid reda på var kvinnan befinner sig - via barnen som han lurar att i obevakat ögonblick avslöja var de bor.



Så får de flytta igen - och så håller det på.

2009-02-23 @ 19:39:00
Postat av: ormbäraren

JAJA nu ligger du hos mina favoriter, får väl se om de känns taskigt...

Postat av: Anonym

Är det inte egentligen som barn man får reda på vad man är bra respektive dålig på? Föräldrar, lärare och kompisar är väl de som är skyldiga att skratta(helst) med dig om du misslyckas med något och berömma dig när du lyckas. Så att du i framtiden väljer "rätt". Men vem skrattar då med dig om du är dålig i sängen? Vem säger "Haha, det här är nog inget du ska satsa på!" efter ett ligg?

Eller kanske beror det på vår instinkt att göra oss så åtråvärda så möjligt och "Hej, jag är kass i sängen." är ju ingen direkt bra pick-up line enligt mig.

Måste också få säga att jag älskar din bok "Jag, jag, jag" tyvärr är det den enda jag läst av dig, men det kommer bli fler.

2009-04-30 @ 00:32:06
URL: http://gabriellaaolsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0