SLUTA LJUG NU, LIZA!



Varför ljuger Liza Marklund om fakta hon haft alla möjligheter att kolla? I DN Debatt hävdar hon att hon aldrig trott att jag ljugit. Samtidigt påstår hon att misshandeln mot mig var en engångsföreteelse. Där spricker det. Denna förutfattade mening, vars källa knappast kan vara någon annan än gärningsmannen, har korrigerats av både mig och andra. När Liza högaktningsfullt nonchalerar dessa tillrättalägganden och i samma andetag säger att hon inte trott att jag ljuger, då ljuger hon. Allt detta snack om en andra chans är även det förljuget. Visst ska folk få en andra chans i livet, men kanske inte var som helst. En dömd pedofil bör nog inte jobba på dagis, en ekobrottsdömd ska nog inte bli revisor, en morddömd inte läkare, etc. Och en agent dömd för kvinnomisshandel ska kanske inte representera en kvinna som byggt sin karriär på att fördöma kvinnomisshandel.

Liza har valt att bortse från fakta för att det är bekvämt för henne, för att hon tjänar på det. Men förutom kalla fakta finns det också kunskap i ämnet våld mot kvinnor, kunskap som Liza själv bedrivit ett outtröttligt arbete för att sprida. Den handlar om de psykologiskt starkt negativa effekterna av att leva i en misshandelsrelation, om mannens behov av makt över kvinnan och om hans slipade manipulationskonst så att omgivningen ska tro att det är kvinnan som är problemet.

Vidare finns det kunskap om de män som slår, och denna är Liza Marklund också väl insatt i. Det fysiska våldet trappas upp gradvis, och när kvinnan anmäler första gången är det mycket sällan den första gången hon blivit slagen. Våldet ackompanjeras också av förtryck på andra plan - ibland ekonomiskt, sexuellt, materiellt - men alltid emotionellt. Och det är den känslomässiga aspekten av en misshandelsrelation som praktiskt taget alla misshandlade kvinnor betraktar som det värsta. En man som har slagit sin kvinna uppträder inte som en jämställd och perfekt partner i övrigt. Våldsutbrotten är en liten del i ett systematiskt, ofta mycket raffinerat, förtryck.

Men våldsoffren behöver heller inte vara vita som snö. När jag skrev "Boven", min sorgesång över sju års inferno, höll jag på att drunkna i självförakt. Och jag vinnlade mig verkligen om att inte framställa mig själv som Guds rena lamm. Tvärtom solkade jag ner mig rejält när jag lät "äldste sonen" raljera över sitt spektakel till mor, jag gick till överdrift för att inte presentera den förljugna bilden av det ljuva och oskuldsfulla offret. Det tog många av mina belackare fasta på, men det var också det som räddade boken från att bli ett pekoral.

För jag är ingen perfekt människa. Jag är stundtals  jobbig, knepig och dum. Men jag har ändå inte förtjänat att bli jämnad med marken av den man jag var aningslös nog att ge upp allt för. Och bara för att jag har tagit strid och säkert uppfattas som stöddigare än vad det anstår ett fruntimmer, är jag inte osårbar. Jag har haft fräckheten att kräva att mitt lidande ska tas på allvar, och alla som har ett hum om vad ett misshandelsförhållande innebär har också gjort det.

Men de kunskaper som Liza Marklund påstår sig besitta är som bortblåsta när hon iskallt väljer att betrakta både mig och min plågoande som undantag, trots alla fakta. Hon vägrar helt enkelt att bemöta dem. Hon gör precis som hon tydligen gjorde när hon skrev Gömda.

Fast tvärtom.

Kommentarer
Postat av: Ewa

Du har så rätt!!!

Att inte bli trodd, att bli nonchalerad och att få höra att man överdriver är ibland nästan värre än misshandeln i sig - vad den nu än består i.

Efter sista tidens rabalder ang. Liza Marklund ger jag inte så mycket för hennes åsikter - hon ljuger och borde stå för det, men hon är ju så hårt hållen om ryggen av sina fiiina vänner att hon inte känner att hon behöver antagligen.

Jag tror dock inte att vem som helst kan komma undan med vad som helst - inte ens om man heter Liza Marklund...

Allt gott till dig, du starka och modiga kvinna som vågar gå ut och säga som det ÄR!



2009-01-15 @ 13:19:28
URL: http://saraconnemara.wordpress.com
Postat av: Mim

Jag håller på dig!

Läste du Kjöllers artikel i DN i morse? Hon tycker att eftersom en man som har begått våld mot kvinnor (läs Samuelsson)ju också måste få jobba, och därför är det ett helt självklart val för LM att välja just honom sin sin agent. Hallå! Logik som en pungråtta.

2009-01-15 @ 13:31:33
Postat av: Anna S

Bra skrivet Unni! you go girl! :) Kram

2009-01-15 @ 13:44:00
Postat av: Syster

Lizas svar i DN var intressant.

Hon greppade varje halmstrå hon kunde hitta, som t ex den där lilla utvikningen om vilket lagrum som gällde för Osamas lagöverträdelse.

Som om det på något sätt skulle påverka sakfrågan.



Liza har ett mycket avslappnat förhållande till sanning, det har vi sett prov på tidigare.

Sy no more.



Nu sitter hon iklädd offerkoftan och beklagar sig över att de 3 männen ignorerat allt arbete hon utfört under många år.

Hur KAN de 3 männen vara så elaka när Liza jobbat så hårt och så länge?



Det är mycket obehagligt med drev. Men faktum är att den som känns mest obehaglig i just det här sammanhanget är Liza Marklund själv.



2009-01-15 @ 14:11:24
Postat av: Jan E

Det finns åtminstone tre offer i denna solkiga historia. Den som drabbats värst är Osam Awad, dvs ”mannen med de svart ögonen”. Han har skildrats som ondskan personifierad som bara förtjänar förakt, trots att det mesta som skrevs om honom i boken var falskt. Så gott som alla som läst ”Gömda” har ju betraktat den som dokumentär. Osam har erkänt att han slagit ”Mia” tre gånger, brott som han djupt ångrar, blivit dömd för och avtjänat sitt straff för. Hans liv har slagits i spillror pga Marklunds lögner och demonisering av honom. Jag hoppas och tror att Unni håller med om att en misshandlande man som både erkänner sitt brott och avtjänar sitt straff ska få möjlighet att komma igen.

Offer nr två är Elisabeth Hermon, fd föreståndare på Trossen som hjälpte våldsutsatta kvinnor och som polisanmäldes och anklagades för att ha lurat kommuner över hela landet på många miljoner. Pengarna påstods hon ha tagit hand om själv och lämnat de mordhotade kvinnorna vind för våg utan hjälp. Polisutredningen friade henne på alla punkter, men utsattheten gjorde henne psykiskt sjuk.

Det tredje offret är hela den rörelse som kämpar mot mäns våld mot kvinnor, för vilken Liza Marklund är (eller var) en ikon. Man kommer att få brottas med stora trovärdighetsproblem ett bra tag framöver.

2009-01-15 @ 15:44:51
Postat av: Rebeka

Mycket bra sagt! Vi vanliga dödliga skulle svälja vår stolthet och be om ursäkt för mycket mindre...varför kan inte Marklund göra det?



Hälsningar

Rebeka

2009-01-15 @ 18:02:37
URL: http://becky-vardag.blogspot.com
Postat av: Trasdocka

Vill bara säga att jag håller med dig i det du skriver. Och du skriver det så bra! Har sparat din blogg i favoriter, när jag orkar och får tid ska jag läsa allt du skrivit. :-)

2009-01-15 @ 18:50:43
URL: http://www.metrobloggen.se/trasdocka
Postat av: Anonumous

att inte ha kollat fakta och att ljuga är två olika saker

2009-01-15 @ 19:06:07
Postat av: Susanne

Mycket bra inlägg. Jag har som mål nu att förändra synen av misshandlade kvinnor. Det finns så många fördomar kring ämnet och folk är generellt så rädda för sanningen och då är det lättare att säga att "det fanns inte, hon är konstig". Så är det generellt, men jag upptäckte att när jag väl blottade sanningen så fick jag omvänd reaktion och vänner slöt sig runt mig totalt, nya och gamla. Och folk engegerar sig i ämnet. Har fått min första föreläsning som ska hantera ämnet men framförallt min och mina barns kamp mot den här psykopaten jag tyvärr tog in i mitt liv. Min dotter som då bara var 13 år hoppade in när han var som värst (hans mål var att krossa mig och leva total destruktionsbotten för att sen "kanske" vilja ta sig upp" Så när jag knappt kunde andas mer(jag är stark som fan) så hoppade hon in. Hon polisanmälde. Och hon kämpade även sista året med att rädda mig. Trots att hon höll på gå under. Men hon belönades och blev framröstad och blev "Sveriges snällaste 2008". Så nu ska vi ut gemensamt och få bort fördomar om kvinnor som råkar illa ut. Fördomen om männen som misshandlar. Ge inspiration. Och folk är på mig att läsa din bok och jag kommer att göra det. Men inte just nu för då kommer jag forma min talan efter din. För folk säger att vi är så lika. Därför vill jag inte bli påverkad - än. Men all heder till dig att du kämpar så för att ändra fördomar. Försvara. Jag vet att det inte är lätt att bli ifrågasatt. Jag är inte känd, men jag kommer göra allt i min makt för att påverka från mitt håll. Och jag har den retoriska förmågan och håller inte....tyst. Som många gör. De flesta kvinnor som hamnar hos psykopater är karriärskvinnor, ambitiösa, sociala...för de håller tyst. Det gör inte du. Det gör inte jag. Dags att ändra. Förändra. Och det är vad mina 3 års helvete ska leda till. Något gott. Måste.



Kram på dig. Fortsätt med det du gör.

2009-01-15 @ 19:17:30
URL: http://ultrabestis.blogspot.com
Postat av: K

Fan vad bra du är! Hela min tonårstid förändrades när jag läste Gömda. Jag fick ett intresse för mäns våld mot kvinnor, kvinnokamp och feminism.. Liza Marklund var i mina ögon en kämpe och jag var otroligt imponerad av henne.. Nu när jag vet hur allting har gått till känner jag mig otroligt lurad och förbannad för att någon pengakåt journalist har valt att svartmåla en man till den milda grad som hon har gjort och för att hon som jag har sett upp till så länge förstör för alla kvinnor i världen som faktiskt tvingas leva i dessa förhållanden. Jag har läst Boven.. och jag väljer nu att inspireras och imponeras av dig istället. Härligt att du faktiskt vågar berätta sanningar!

Många kramar från K

2009-01-15 @ 19:47:53
Postat av: Ines

Marklund är genomskadad av de flesta. Jag har märkt att de som försvarar henne är de som inte läst vare sig "Gömda" eller Monica Antonssons bok. Men även utan att ha läst dessa borde det ju vara uppenbart för alla att hon kommer med motsägande besked i intervjuer kring boken.



Att hon har hybris är väl beklagligt mest för henne själv och hennes närmsta. Men hennes lögner har skadat människor och det är inte ok.

2009-01-15 @ 19:55:34
Postat av: Marina Engan

Det var med djup besvikelse jag läste det du skrev hos Monica Antonsson. Jag hade nog förväntat mig att du inte skulle sänka dig till den nivå hon befinner sig på.

Du kritiserar Lizas förhållningssätt till sanningen samtidigt som du tar kontakt med någon som har blivit en mästare till att presentera lögner som fakta.



Det du skriver i detta inlägg känner jag allt för lite till för att kunna uttala mig om, mer än lite allmänt.

ALL misshandel är förkastlig. Det första slaget och den behandling som leder fram till det är förkastliga. At du har lyckats ta dig ur en sådan relation är något du skall vara stolt över. Att du också har berättat om det så öppet som du har gjort är mycket starkt.

Det som jag tycker är tråkigt är att du, som är en författare som står högt i kurs hos mig, sänker ner dig i den soppa som serveras på bloggen.

Risken är att den unkna smaken smittar av sig.



Med all respekt och vänlighet Marina Engan

2009-01-15 @ 21:27:04
URL: http://marinaengan.wordpress.com
Postat av: Carstoned

Din beef med liza marklund har väl inget med gömda att göra? Hur vet ngn att det inte är sant? För att mannen säger det? för att monica skrivit en bok om det?



Ingen av oss vet. Osama och mia vet sanningen, och deras sanningar går tydligen isär, eftersom det är subjektiva sanningar.



så vi har inget med det att göra egentligen..



Känns bara lite överdrivet att alla inom media som haft ngt emot liza marklund, plötsligt kastar sig över henne nu när detta kommit upp.



Och man märker att det oftast är mindre kända typer inom media. exempelvis har jag ingen aning om vem du är, har bara hört att du skrivit böcker om dina förhållanden och såg dig på debatt en gång.



Thats it!



2009-01-16 @ 00:23:29
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: unni

Marina Engan. Nu förstår jag ingenting, faktiskt. Får inte jag ha en dialog med Monica Antonsson? Varför inte? Och varför skriver du att hon presenterar lögner som fakta? Det här måste ha blivit ett missförstånd.



Carstoned: Gå hem och läs på.

2009-01-16 @ 09:40:37
Postat av: Stefan

Hur vet man att Antonssons story är sann?



Det är så enkelt. Därför att hon har såvitt jag kan se 100 % öppna källor, inspelade, och namngivna + dokument från myndigheterna. Bland källorna finns Mias son, som var med på NEO-seminariet och mycket balanserat svarade: Det är möjligt att min mamma Mia kände sig förföljd, men jag kan inte förstå varför. Han var ju lika förvånad som vilken utomstående som helst, trots att han befann sig mitt i lejonets kula. Han berättade också hur irriterad hans mamma Mia blev när han kom till en intervju och inte allas spelade med i det teaterstycke som Mia hade arrangerat för media.



Vi vet att Antonssson talar sanning därför att vi kan kontrollera alla Antonssons faktauppgifter om vi betvivlar dem. Allt är öppet. Liza Marklund å andra sidan har väl i stort sett 100 % ej namngivna källor, och visar inte upp något av substans vitten som styrker de värsta angreppen. Och att hon nu, när skiten har kommit in i fläkten, själv säger att hon hittat på o s v. Hon säger att hennes historia är uppdiktad även om baserad på en sann historia.



Om Liza fortfarande hävdar att storyn bygger på en sann historia så är det ju ur ett källundersökningsperspektiv oerhört graverande att hon i de viktigaste uppgifterna bara har Mia själv som uppgiftslämnare. Hon har ju inte ens försökt få en intervju med den påstådde plågoanden "svarta ögon" och inte heller med Mias vuxne son som förefaller både mycket, mycket klok och balanserad i sina uttalanden. Med något enstaka undantag har hon inte samtalat med någon av alla de som hon tar heder och ära av genom böckerna (och som idag kan bevisa genom polisförhörsprotokoll mm att det inte fanns någon påvisad grund för alla anklagelser. Så hur var det nu med etikutbildnignen från Journalistutbildningen när det gäller källkontroll? Liza säger att hon har bevisen i en kartong på vinden. Den angripne, Elisabeth Hermon säger: Visa de då, vilket torde betyda att Liza frigjorts från det mesta av källskyddskraven eftersom det främst berör Elisabeth själv. Men det gör inte Liza.



Slutligen har vi de kommunala tjänstemännen ifrån Oxelösund som gör en försiktig bedömning häromveckan i TV4-reportaget och säger att försiktigt beräknat är i vart fall 90 % av Lizas story felaktig. När övergår den på sanning baserade historien till att vara falsk, totalfals eller bara lite falsk? Får man driva ett politiskt projekt med de konsekvenser det fick för enskilda på 90 % påhittade uppgifter. Just att det är ett politiskt projekt är ju faktiskt försvårande i sammanhanget, vilket hon inte verkar ha tänkt på när hon bekräftade den saken häromveckan, eftersom det politiska projektet ställer mycket högre krav på ”blanka svärd”.



Det sorgliga i hela historien är att Liza genom det hon gjort faktiskt skadar alla de kvinnor som är i behov av skydd genom att fullständigt fabricera en historia utan att det har förankring i verkligheten. Jag har tidigare hävdat att det är minst lika illa för de misshandlade kvinnorna som kvinnors falska angivelser är. Falska angivelser spär bara bensin på den brasa som göder inställningen att det inte är så allvarligt med våld mot kvinnor (och barn) i samhället. Liza har därför gjort alla de hon påstod sig vilja hjälpa den största björntjänst hon kunde göra. Det är så jävla sorgligt!



Liza måste helt enkelt upp till någon form av bevis för att göra sig förtjänt av tilltro. Det väntar vi på.

2009-01-16 @ 11:56:51
Postat av: Howling Blood Sweat and Tears

"Liza, listen to me,

Don't you know where you belong?

Darling, Liza, you can tell me

You've been silent for too long."

2009-01-16 @ 12:45:29
Postat av: Marina Engan

Unni:



Jag tror inte jag har sagt att du inte får ha en dialog med Monica Antonsson. Det jag skrev var att jag kände en djup besvikelse när jag läste din kommentar hos henne. Detta just pga det som försiggår hos henne. Jag är medveten om att jag förmodligen har för stora förväntningar på dig, då de baseras på ditt författarskap, och det ber jag om ursäkt för i så fall.

Monica skriver bl.a. att hon inte har haft någon del i att Mias identitet röjdes. Detta till trots för att hon på sin blogg berömmer de som kommer med uppgifter om Mia. De är ”duktiga detektiver” och publicerar dessutom uppgifterna.

Dessutom har hon kommit med påståenden om ett fall som jag är djupt involverad i och hennes påståenden är helt klart osanna. Där finns ingen källkritik utan hon tar förövarens ord för sanna utan att ha kollat fakta. Det finns mycket mer som jag inte vill gå in på just nu då det hela börjar bli lite väl hatiskt.

Min förmåga att arbeta som Barnkonventionsinformatör ifrågasätts av hennes vänner då jag är en sådan fruktansvärd människa.



Jag vill poängtera att jag från första början har uttalat mig om Monicas beteende, inte hennes bok. Jag har inte läst den och hade inte tänkt göra det… nu känner jag mig lite i tvivel om det är rätt beslut av mig. Detta enbart för att andra hela tiden dyvlar på mig åsikter jag inte har. Åsikter jag inte kan ha med tanke på att jag inte läst boken.



Jag hoppas att orsaken till min besvikelse blev tydligare i och med detta svar. Om inte så får du gärna kontakta mig för min förra kommentar var absolut inte menat som något personangrepp mot dig.



Med vänliga och respektfulla hälsningar Marina Engan

2009-01-16 @ 13:32:57
URL: http://marinaengan.wordpress.com
Postat av: Ines

Bra att du "vagar" sta upp mot Marklund, Unni! Det är tyvärr väldigt fa offentliga personer som gör det. Vad beror det pa att folk är sa skraja för Marklund? Är hon farlig?



Jag vet att hon kallade en pa tv4 "jävla fitta" och när hon talade om Mia använde hon uttrycket "gallskrikande byhora". Det är sant lagvattenmärken pa Marklund, hon har liksom passerat aldersgränsen för att vräka ur sig vadsomhelst (15). Att ngn som kallar sig för feminist använder sadana begrepp är motsägelsefullt, men jag antar att hon inte alltid kan halla tillbaka sin sanna natur.



Na, vad tror du Unni. Varför skrämmer Marklund?

2009-01-16 @ 14:47:50
Postat av: Hanna

Vad man inte får glömma är att "Mia" har, precis som Liza Marklund, ett ansvar för vad som presenteras som sanning! Undrar hur ärlig hon har varit när hon har berättat om sitt liv. Det är också märkligt att en kvinna som sägs ha fått asyl i USA kan komma hem till Sverige flera gånger om året!(daddys.blogg.se) Men naturligtvis ligger det yttersta ansvaret hos Marklund, det är hon som ska kolla upp att det som sägs till henne är sant, innan hon publiserar det som en sann historia!!

2009-01-16 @ 15:08:48
Postat av: Jennie

Med tanke på de många artiklar som plötsligen börjar dyka upp här och där i olika medier (ofta med manliga skribenter) ang. misshandel, kvinnor som utan anledning håller sina barn gömda från fäder, kvinnor som falskt anklagar sina fd.män för att ge igen etc. så kan jag bara säga en sak. Det dolda föraktet som hela tiden pyr och ingen gör något åt med undantag för få modiga som vågar tala och bryta på skammens tystnad om det verkliga samhällsproblemet våld i nära relation börjar att koka upp och komma till ytan.



Det kanske till och med är bra att lögnen är bruten, att kvinnoskändaren Pettenicklas, Mr. ÖversittarJG. och "kvinnokämpan" Marklund yttrar sig, försvarar sig här och där- what comes around goes around. Deras tid har kommit.



Jag hoppas även att detta kommer att föra med sig att ännu fler debatter i regeringen hålls, bättre lagstiftning, ny tillämpling av lag, utbildning till kommunernas inrättningar om hur våldets mekanismer ter sig, upengar till nya forskningsprojekt, mer konkret hjälp och stöd till de kvinnor och de barn som blir utsatta för detta helvete innebär- att myterna som så många bär på- där offret görs till förövare och där förövare försvaras och görs till offer för bittra ex-kvinnor som bara vill hämnas. Jag hoppas att dessa myter sprängs åt helvete så att sanningen kommer fram. Sanningen om att över 46% av svenska kvinnor har blivit utsatta för våld i nära relation.



Detta måste vi jobba för - vi kvinnor, barn och män som blivit utsatta - att inte låta Marklunds lögn få negativa konsekvenser

2009-01-16 @ 15:39:51
Postat av: Hosanna

Tack för ett bra inlägg.

2009-01-16 @ 18:09:24
URL: http://hosannas.info/wordpress/
Postat av: ines

Marina Engan:

Inser du inte själv hur motsägelsefullt det är att döma ut en bok man inte läst? Konstigt nog har de som kritiserar Antonsson inte läst boken...



Jag förstar att du är kompis med Liza, men vad hon gjort mot Elisabeth Hermon, Osama och Micke (för att inte nämna Sara) är fruktansvärt. Och att lura oss läsare för att kränga böcker är ocksa högst oetiskt.



Sa innan du fortsätter slänga skit pa Antonsson kanske du bör läsa hennes bok och boken "Vingklippt" av Hermon. Men ta lite först lite distans till Liza, även du maste ju inse att hon skadat trovärdigheten för misshandlade kvinnor i.o.m. det missbrukade förtroendet vi haft för henne.

2009-01-16 @ 18:59:24
Postat av: Carstoned

Jag är påläst till skillnad från dessa andra ignoranta personer som tror på allt det läser. Allt från Gömda till Monicas bok.



Dessutom, så var mias familj med i expressen idag, och monicas lama försvar till deras reaktioner var att hon ville lämna de ifred.



Oj då. Vilken objektiv bok hon måste skrivit. Verkligen.



Liza marklund är bäst=)

2009-01-16 @ 19:59:40
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: Marina Engan

Jag får bita ihop ordentligt här för att inte gå över gränsen...

Var har jag eller någon annan sagt att jag är kompis med Liza Marklund? Jag har aldrig haft NÅGON form av kontakt med henne.

Däremot så har jag fullt förtroede för henne pga hennes handlingar som har lett till att människor som står mig nära har fått hjälp.

Mitt förtroende för Monica Antonsson är förbrukad pga hennes handlingar.

Varför skall jag lägga ned pengar på en bok jag inte är intresserad av att läsa? Jag uttalar mig om Monica Antossons BETEENDE, inte boken!

Jag har dessutom inte läst några böcker på nästan ett år, så det finns en hel hög bra böcker som frestar mer än Monicas sanning.

2009-01-16 @ 21:26:29
URL: http://marinaengan.wordpress.com
Postat av: delphi_

Är det ingen som har tänkt på att LM kanske sitter i precis samma känslomässiga beroendesituation till agenten som du gjorde Unni. Helmanipulerad.



Det är för mig den enda rimliga förklaringen till hennes försvar för den mannen.

2009-01-21 @ 07:03:32
Postat av: Patrik 27

Unni du skriver följande



"En man som har slagit sin kvinna uppträder inte som en jämställd och perfekt partner i övrigt. "



Det har jag varit inne på sedan tidigare. Men varför "upptäcker" man som kvinna inte detta i början av förhållandet? Är det så att dessa bitar anses som sexiga uttryck för en manlighet som ni faktiskt åtrår?



Nu var jag provokativ, men jag undrar hur det har varit i ditt fall.

2009-01-23 @ 13:44:57
Postat av: Anonym

Boven i mitt drama kallas kärlek, är en utav de bästa böcker jag läst. All heder till dig Unni som skrivit en så ärligt öppen bok om något så otroligt jobbigt rent själsligt sett, som misshandel inom ett förhållande.

2009-02-06 @ 15:43:51
URL: http://seasickjenny.wordpress.com/
Postat av: Magnus

Svaret är enkelt. Man kan inte lita på henne.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0