MORALPREDIKAN





Ibland hör jag människor i en offentlig diskussion urskulda sig med frasen: "Jag vill ju inte vara moralisk".

Nähä? Varför inte det då?
Det har liksom blivit tabu med moral.

Kan det bero på att vi är rädda för moralkakor, för the moral majority?

Men det är ju inte alls samma sak. Moralkakor levereras av människor som vill framstå som dygdemönster genom att fya åt andras omoraliska vandel, oftast till intet förpliktande och i regel baserade på fördomar.

Att vara moralisk innebär att värdesätta humanistiska och demokratiska principer, endjupt rotad övertygelse om vad som är rätt och fel, sådant som även lagstiftningen bygger på. Moral kan också vara av privat natur och bildar en kompass för viktiga beslut.

Utan moral skulle vi aldrig få se prov på civilkurage, utan moral skulle ingen diktator störtas.

Moral riktas också mot jaget, som den medlande instans vi kallar samvete.

Våga vara moraliska!

Kommentarer
Postat av: Anonym

TACK UNNI!

det där behövdes verkligen uttalas och jag har själv aldrig funnit riktigt de rätta orden för att beskriva det.

2009-01-26 @ 17:25:45
URL: http://heartsandunicorns.blogspot.com
Postat av: Anonym

Är du säker på att dom inte menar "Moralistisk" ?



Att vara MORALISK måste väl vara positivt.



Att vara MORALISTISK innebär något helt annat.

2009-01-26 @ 20:30:52
Postat av: Anonym

Ja, jag menar inte "moralistisk". Kräm

2009-01-26 @ 21:23:58
Postat av: besviken

Jag har att göra med någon helt utan moral. Det är ingen hemma där på något sätt. Han gjorde precis sönder min laptop utan att erbjuda ersättning eller ta den på reparation. Sen tog han en skärbräda som jag bara har för fint att lägga ost på, och skar djupa sår i den. Jag blev ledsen, väntade på en ursäkt som aldrig kom.

När vi gick och handlade i helgen försvann han de gånger det var dags att betala.

När jag var glad i fredags därför jag haft en bra dag, så kände han ett behov att visa sitt missnöje genom att bli sur, säga att jag tråkar ut honom, bör komma ner från mina höga hästar och tänka på att han sovit dåligt. Sen kastade han en sko i väggen och gick ut.



Detta händer på vår "försöka på nytt" helg, efter 5 månader då jag bröt kontakten.



Jag bröt kontakten igen idag. Därför kommer inte han betala underhåll. För att jag är så dum och elak.



Det är lätt att bli knäpp när man försöker resonera med personer som beter sig så här.



Nu kanske det här inte var vad du tänkte på just nu, det gamla vanliga. Men här blev det högaktuellt igen och det gör mig så ledsen när folk liksom inte har något hut i kroppen. =( tack för den tryggaste bloggen på nätet.

2009-01-26 @ 22:12:00
Postat av: HOWLING WOMAN

Väl uttryckt, tycker jag.



Fler moraltanter behövs.

2009-01-26 @ 23:30:40
Postat av: Katta

Haha. Ja, jag har också hört detta nya uttryck ett par, tre ggr på kort tid. (debattprogram förmodligen)Första tanken var förstås: 'Jaha, men vad fan vill du vara då? Omoralisk?' Det verkar ju hur sunt som helst...

Man kan "hoppas" att detta är ett nytt "inne-uttryck" (annars vetefan vad som pågår!) som exempelvis "superlativen haglar" - vilket man hör i tid och otid numera. För 10 år sedan hade folk inte en jävla aning om vad superlativ är ens en gång. Iallafall skröt de inte över söndagslatten om att de vet att väninnans igårhändedetta_kackel innehåller just en massa superlativ.



Som sagt: Våga vara moralisk!

2009-01-27 @ 01:24:56
Postat av: Systerdyster

Gillar verkligen det du skriver på din blogg.

Hade tyvärr (av någon outgrundlig anledning) fått för mig att jag inte skulle göra det.

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Numera...

Både moral OCH etik, skulle jag vila tillägga, verkas vara något man tar till när storsläggan ska fram i samhället. (se Skandiaskandalen t ex)

Så mycket enklare det vore om vi

levde med dessa begrepp i åtanke i alla våra små dagliga angelägenheter.

Hoppas DVD´n gav inspiration. KRAM!

2009-01-27 @ 08:01:26
URL: http://www.systerdyster.com/
Postat av: Lee

Till besviken...

Läs "He´s just not into you" och inse att det är precis så du skall förhålla dig till honom oxå. Droppa och glöm. Underhållsbidrag kan gå genom försäkringskassan så det fixar du med ett telefonsamtal. Ta kontroll och gå vidare. Ett kräk kommer alltid att förbli ett kräk och man ska inte ha dem i sin närhet så att de tömmer en på livsgl

ädje eftersom det är precis det som de saknar själv.

Kram

2009-01-27 @ 08:48:28
Postat av: Howling Bertil

Besviken:



Du gjorde rätt som bröt men fel som tog upp kontakten igen.



Varför skall han betala underhåll?



Om det gäller barn måste det väl gå att få pengarna genom försäkringskassan eller nått.



Jag blir helt konstig när jag träffar på sådana här människor. I den familj jag är uppväxt i bråkar vi om vem som skall betala, det kan bli jobbigt åt andra hållet. Vi är närmast maniska när det gäller att göra rätt för sig.



Man kan låta sig utnyttjas, men inte många inte i längden.



Sådana här människor bör man vända ryggen.



Jag håller helt med Sydstatsgeneralen.

2009-01-27 @ 12:36:25
Postat av: Bo

Jag tror det beror på att folk inte vågar tänka själva. De får höra att det är fult att vara PK-tant/gubbe, och blandar ihop det med moral. När det i själva verket i många fall är raka motsatsen (jodå, om man tänker efter så är det ju faktiskt så). Moral är att vara ärlig och våga stå för sin etik. Att vara PK är att strunta i sin etik, och låtsas att man är bättre än vad man är.

2009-01-27 @ 13:23:52
Postat av: annika i sumpan

Du är så klockren!

kram!

2009-01-27 @ 18:51:07
URL: http://www.singelisumpan.com
Postat av: Marie Söderberg

Det här med moral verkar till att vara inne nu.

Snubblade in på något program för ett tag sedan där man förde den här diskussionen.

En kollega till dig Unni som är inne på samma tankar är Ann Heberlein (journalist, författare och doktor i etik)som kom ut med boken "Det var inte mitt fel!" i våras.

Att tänka och agera moraliskt är att ta ansvar för sig själv och ett kollektivt ansvar.

Att vara moralist handlar ofta om att tycka att andra ska ta ansvar medan man själv lutar sig tillbaka i en självgod passivitet som självutnämnd väktare för en trosuppfattning och ideologi.

Püss från Bitterfittan

2009-01-27 @ 19:01:55
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: Carstoned

Bra skrivet! =)

2009-01-27 @ 21:04:00
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: besviken men hoppfull

Hej! Okej? Tack för lite peppning här, idag åkte brevet till FK på lådan.



I UNT (UppsalaNyaTidning) har det pågått en debatt under flera veckor om "Gud och Moral". Vad jag fattad det som så diskuteras religonens betydelse när det gäller människors moral. Är den inlärd eller medfödd?

Är vi vilddjur med svårtuktade drifter eller gudomliga väsen som inom längtar efter "rättvisa", (nu vad det är?) Man vet ju att religoner används för att få människor att lyda makten och hotet om guds vrede och straff har fått och får många att tygla sig.

Ja, det här har dryftast i tidningen av visa män och vassa kvinnor den senaste tiden iallafall.



Jag vet inte vad de kom fram till för min hjärna är full av blöj&amma, men det jag själv gillar är tanken på att vara snäll funkar långt. Det innefattar ju de här att inte ljuga nån rakt upp i fejjan eller säga elaka saker, sno varandras saker eller slåss osv. Be Nice helt enkelt som mitt medium alltid säger till mig. Tyvärr är det ju lättare sagt än gjort men jag gillar faktiskt att bli påmind och påminna som en sån där jobbig tjej i klassen som gav en liten predikan så fort någon lät djuret ta för stor plats. (och jag skriver djuret och tänker på kyrkans satan som står för allt det där vi skäms för, våldsamhet,sexualdrift,blodätandet -det är gott med en blodig biff ibland hehe, girighet och den där känslan av att vilja slå sig fri och skrika, härja,dansa och nuppa och nuppas osv)

Så är vi tyglade rovdjur eller finns det en plan i evolutionen där vi människor står över drifterna och handlar med "gott samvete"? Ibland undrar jag jäkligt hårt över det här.

Men Be Nice iallafall funkar bra tills man får nog yes?























2009-01-28 @ 00:59:45
Postat av: HOWLING WOMAN

Att "moral är inne" stämmer ju definitivt inte, däremot är pekpinnar mot svaga inne -cancersjuka kan ju visst jobba osv - däremot utkrävs moral och ansvar öht inte för

t ex finanshajar som kraschat hela världsekonomin, politiker som själva livnär sig väl på skattepengar samtidigt som de trycker ner klacken hårt på föräldralediga, sjuka, arbetslösa, pensionärer; carnegieaffärer, miljardbonusar, privata vård-skola-omsorg-aktörer som skyfflar in skattemiljarder fvb till skatteparadis medan anmälningarna om vanvård m m haglar osv - nej moral är verkligen UTE - kriminellt tänkande verkar däremot extremt inne och att blåsa vanligt folk, tvinga dem att jobba ihop pengar till parasiter som har mage att stå och skrika på slavarna som tjänar ihop deras löner och fallskärmar åt dem.

Systemet är fullständigt korrupt.

De som straffas är de som inte gjort något.

De höga herrarna går fria.

Den nyliberala teologin har bara haft ett enda syfte - att omdirigera skattemiljarderna ner i fickorna på privata företag. Med ett gammeldags språkbruk kallas sånt för stöld. I lurendrejarnas ingår det i den nyliberala teologins tesbildning.



Välfärden putz weck med andra ord. Den livnär sig konsulterna på.



De ansvariga borde ställas till svars.

Och betala tillbaka vad de tillskansat sig.

2009-01-28 @ 06:15:43
Postat av: Maria

Toppeninlägg!

Marie Söderberg: moral är absolut inte "inne" (måste man göra en trend av allting? Skriver någon om sin far kallas det pappatrend, skriver någon om om kärlek kallas det kärlekstrend, skriver någon om rymden kallas det rymndtrend et cetera. Varför ta död på allt som rör sig?). Grejen är den är att moral kan inte vara ett mode.

Däremot är det alltid på modet med dubbelmoral, moralism, kluvna tungor, självgodhet och så vidare.



2009-01-28 @ 13:48:11
Postat av: unni

Tack för smarta kommentarer, skönt att ni finns.



Howling woman: skriv en bok!



Kräm / Bun

2009-01-28 @ 18:22:50
Postat av: Howling Bertil

Jag tror att moral är något man behöver ha för att stå ut med sig själv. Naturligtvis finns undantag och dessa har väl fått alldeles för fria händer den senaste tiden.



Men att kunna leva med sig själv är i alla fall för mig väldigt viktigt.



Ett ganske inte helt viktigt exempel:



I somras hittade jag på en parkeringsplats nära stugan en digital systemkamera (dyr Canon, vilken låg på marken. Istället för att behålla den tog jag hand om den och la istället ut ett inplastat papper där jag angav mitt telefonnummer. Förmiddagen efter hörde en Holländsk småbarnsfamilj av sig och fick tillbaka sin kamera. Det var den sista dagen i Sverige och de hade 1200-1300 bilder på minneskortet tagna under semestern.



Kicken av att uppleva deras glädje var betydligt större än om jag skulle ha behållit den. De ville ge mig pengar men jag sa "gör likadant mot någon annan".



Jag kände mig dock inte speciellt moralisk.

2009-01-29 @ 12:16:38
Postat av: unni

Där blev jag faktiskt rörd, Howling Bertil. Well done!

2009-01-29 @ 22:11:29
Postat av: HOWLING WOMAN

Tack, Unni, eller var du ironisk. Jag vet att jag blir uppeldad, men jag tycker faktiskt att det är konstigt att inte vanligt folk reagerar på hur lurade de blir. Det är ett märkligt tålmod.

Vi får se hur länge det håller - i detta land, kanske för alltid, man bara smajlar uppåt och sparkar neråt istället. Det är samma typ av ventilationssystem som kvinnomisshandlare använder sig av. Efter en lång dag med träningsvärk i käkarna av alla falska leenden och svalda "förödmjukelser" så kommer misshandlaren hem - argare än någonsin, och tar ut sin vrede på familjen. Det som kallas hustyranni. Samma kanske funkar på metanivå, när världsekonomin kollapsar och börshajarna sneglar åt balkonghållet till, så väljer en del att hoppa och andra att bedriva politik mot samhällets behövande.

2009-01-30 @ 20:03:19
Postat av: unni

Howling, du är underbar! Fy fan, vad jag garvar. Precis så är det: träningsvärk i käkarna av alla falska leenden och svalda "förödmjukelser". Äckliga psykopater - fy fan! Och tack för att du finns!



/Bynni

2009-01-31 @ 00:23:53
Postat av: Marie Söderberg

Maria och jag antar Howling Women också:

Det var inte min mening att sätta en trendstämpel på begreppet moral. Ryser av obehag Så som jag skrev min kommentar så ser jag att den tolkning är lätt att göra.

Vad jag menade är att vi verkar till att vara många som just nu anser att moral, etik och ansvar är något som behöver dammas, diskuteras och praktiseras.



2009-02-02 @ 14:09:54
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0