VINGKLIPPT FEMINISM



Staffan Heimerson har nu för andra gången tagit upp Liza Marklundaffären i sin Aftonbladetkrönika (31/1). Det är bra att han gör det, särskilt som andra medieaktörer på senare tid utbrustit att de fått nog av Gömdatjatet. Men han går i den fälla som öppnade gapet redan från början och som jag, och många med mig, uttryckte oro för, nämligen feministfällan.

När det blev uppenbart att de bärande delarna i Gömda var båg lämnades fältet fritt för det kvinnohat som driver runt likt hungriga vargflockar på nätet. Kvinnor ljuger om våld och övergrepp, påstås det, de snyftar ihop en rövarhistoria för att kunna sno barnen från farsorna.

Sen har vi det mer specifika kvinnohatet, det som riktas mot "feminister". Jag tror absolut inte att Staffan Heimerson hatar kvinnor, jag har träffat karln flera gånger och har alltid blivit behandlad med respekt, vilket inte är fallet när det gäller Marklunds tillskyndare Guillou och GW, två utpräglade kvinnohatare. Men vad Heimerson gör är ändå att driva den polemik som förekommer frekvent i Gömdadiskussionen och som går ut på att feministerna stöttar Liza.

Vilka feminister? Tiina Rosenberg? Vilka mer?
I själva verket är flera av dem som varit mest kritiska mot Marklund feminister. Och inte undra på det.
Liza har ju svikit kvinnofrågan. Hon har skadat feminismen. Varför skulle då feministerna som grupp stödja henne?

Jag skriver mer om detta i nästa inlägg.

Kommentarer
Postat av: GLennon

hoppla hoppla Unni. önskar Dig en fröjdefull kväll. väntar så det skriker på nästa inlägg. håll i hatten (utan stänk) !

2009-01-31 @ 18:36:07
Postat av: lalouve

Jag väntade bara på att detta skulle hända, tyvärr - eftersom en kvinna ljugit om övergreppens omfattning (inte om huruvida de förekom alls) så är i vissas ögon alla kvinnor lögnare.

Lika beklämmande är att feminismen, som så länge arbetat för att omsorgen om barnen ska delas mer lika, nu som vanligt anklagas för att vilja skilja fäder och barn åt, uppenbarligen bara för att irritera männen.

2009-01-31 @ 18:50:17
Postat av: Marie

Tja, det finns ju fler feminister än Tiina Rosenberg som gått ut för att stödja Liza Marklund i den här debatten.



Det kanske inte är för feminismens sak så mycket som för att de a) inte satt sig in i sakfrågan tillräckligt mycket eller b) är kompisar med Liza. Men i alla fall.



a) Hanne Kjöller, DN

b) Anna Larsson, SvD/Amelia



Eftersom dessa har fått skriva väl synliga krönikor i sina tidningar har de till stor del präglat bilden av Gömdagate.



I övrigt har jag sett en del kvinnor som skrivit ledarartiklar och vanliga tidningsinsändare för att stötta Liza M. Se t ex det Jane Betts och Inga-Lena Fischer i Blekinge Läns Tidning.

Men om de är uttalade feminister eller ej vet jag förstås inte.



Annars håller jag förstås med dig. Men det är inte bara Tiina Rosenberg.



Här en bloggtext på samma tema:

http://cattasbubbla.wordpress.com/2009/01/16/ingen-konsfraga-alls/

2009-01-31 @ 21:58:29
Postat av: Jerry

Vilka feminister stöttar Marklund? Hon har ju tack vare dessa ljugerier hamnat i radikalfeministernas famn... det blir polemik även om det är helfel.



Tacka Rosenberg och hennes försvarare för det. Frågar mig fortfarande vilken agenda Rosenberg hade med sitt inlägg?



Sen är det väl så att alla som fortfarande är tysta och inte ser någonting per automatik hamnar i Marklunds försvar... eller? Med det menar jag de feminister som ofta är i pressen och pratar och nu är helt tysta.



Det är ju så mycket mer detta... hela Marklunds politiska agenda med sitt "projekt" blir ju ifrågasatt och så länge "Mia Eriksson" sitter tyst därborta så kommer detta att fortsätta. Jag anser ju att Mias familj har hävt källskyddet genom att uttala sig i Expressen.



Asylen? Det var ju inget bevis Expressen visade, utan bara en ansökan. Men inte vill tidningen för det gå ut med en dementi... utan diskussionen fortgår på Monicas blogg... i vanliga fall hade pressen huggit direkt på detta.. men Marklund och Mia kommer undan med dessa uppenbara lögner! Det blir liksom bara för mycket av allt anser jag...

2009-02-01 @ 01:22:57
URL: http://jerbaz.wordpress.com
Postat av: Maria

Instämmer. Tiina Rosenberg är den enda feminist jag sett stödja Liza Marklund. Tiina R verkade inte så insatt i fallet utan mer drivas av medlidande i största allmänhet (kanske förväxlade hon den viktiga och rättmätiga kritiken av Marklund med drevet mot henne själv).

Däremot har media här och var redan begagnat sig av fallet för att ifrågasätta feminismen, och inte minst kvinnojourer i största allmänhet. Aktuellt gick åt ett ställe som heter Terrafem, Svenska Dagbladet gick åt en person som hette Bam nånting. Alltså, två medieaktörer förekom eventuella polisundersökningar för att ta kvinnojourer i örat och vara domstolar (precis som Liza Marklund en gång gjorde mot Trossen). Kanske fallet kommer att utnyttjas för att misstänkliggöra kvinnor som faktiskt blivit misshandlade - i vissa fall av samma personer som viftar undan och bagatelliserar Marklundaffären.

De som har framfört åsikten att Liza Marklund får kritik för att hon är blond är inte feminister.

2009-02-01 @ 09:05:59
Postat av: Anonymous

men är feminsmen som svagt förankrad hos svenska folket att den riskerar att helt falla ihop på grund av Gömda-debatten ? Det låter väldigt ängsligt, Unni

2009-02-01 @ 10:27:30
Postat av: Leroy

Jag har läst det daddy skriver gång på gång:



http://daddys.blogg.se/2009/january/mot-sara.html



Jag som växt upp med att mina föräldrar läste Tove Jansson´s berättelser.



Tänker mer på orden. Vem skall trösta knyttet? Ser nog vem Morran kan vara.



Det är inte ett kvinnohat som driver mig, det är kärleken till barnen och att de skall få chans att bilda sig egna uppfattningar så länge vi har vilja, lämplighet och förmåga. Att inte ens få en chans att läsa en godnattsaga för sitt barn eller ha en bit av en snuttefilt att lukta på är smärtsamt när man vill ge heldre än ta. Felet är att man gör det till en dragkamp, barn hamnar i kläm.



Leroy

2009-02-01 @ 10:49:28
Postat av: Marie Söderberg

I ärligheten namn så har jag inte fördjupat mig i Gömda-debatten.

En av anledningarna är att jag inte tillhört Liza Marklunds läsare, då jag aldrig känt att hon skriver från hjärtat. Men en större anledniing är att jag inte tycker att det är så mycket att tjafsa om.

Oavsett om hon fabulerat historien och dess sannningsgrad så kan hennes berättelse aldrig vara osann eftersom att i vårt land så finns det hundratals kvinnor som upplevt och just nu upplever det helvete som bokens Mia upplevde. Med svenska män och med män av icke svenskt ursprung.Av den anledningen var det också helt onödigt av Liza Marklund att marknadsföra berättelsen som sann i ett specifikt fall. Därför undrar jag om det var sig själv hon behövde övertyga?

Det hade räckt att hon marknadfört den som en fiktion över den sanning som många kvinnor lever i.

Nu har hon bara beväpnat alla som hatar kvinnor och feminister.



2009-02-01 @ 12:14:56
URL: http://http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: Maria

Marie Söderberg: har du verkligen läst Gömda? Jag tror inte du skulle betrakta den som en skildring av det helvete många kvinnor lever i om du gjorde det. Och det hänger väl lite grann ihop med att det inte känns som om Liza Marklund skriver med hjärtat. Det är jättekonstiga schablonmässiga beskrivningar. Fallet är mycket viktigare än vad svenska media vill erkänna, på en massa plan. Jag ska inte veckla in mig i det här nu, men tyska tidningar skriver en hel del om det.

Vem var det som sa att Hanne Kjöller är feminist? Det har jag aldrig uppfattat henne som, ej heller Liza Marklund.

2009-02-01 @ 15:14:06
Postat av: annelen

Hej Unni!

Läste din bok Boven ... i natt. Kunde inte sluta. Sedan drömde jag om Selma Spa. Och, jäklar, det var ju där jag såg er. År 2000, tror jag. Hade kommit från bokmässan i Gtb med tåg till Örebro på fredagen, där jag blev upplockad av en kompis. Vi stannade och tankade. Ni kom ut ur macken, du och Niclas. Ni såg inte glada ut. Senare när vi kom fram till Selma kom ni ut från ”repan” och gick mot skogen, promenadslingan. Såg er inte mer den helgen – varken i poolen eller i matsalen.

ps Ina Krim måste väl vara – just – Liza M?

2009-02-01 @ 17:03:18
Postat av: Systerdyster

Tack, tack!

Kan inte uttrycka det bättre själv. (fast jag försökt!)

2009-02-01 @ 17:35:38
URL: http://systerdyster.com
Postat av: Maria

Jag skulle bra gärna vilja veta hur det låter på Expressens redaktionsmöten. "Vad ska vi låta Liza skriva om? Barbados?" "Jo, men då måste det finnas nåt slags politisk vinkel, typ socialt engagemang".

2009-02-01 @ 18:15:15
Postat av: unni

Grymma kommentarer, tack!



Annelen: Läskigt att påminnas om den där sparesan. Jag mådde pest med honom. Vilken idiot jag har varit. Suck.

2009-02-01 @ 20:42:58
Postat av: Marie Söderberg

Maria

Nä, som jag skriver så tillhör jag inte hennes läsare därmed har jag inte läst Gömda.

Jag har påbörjat den och en annan som jag förträngt namnet på, men gav upp efter något kapitel med båda.

Det kändes som att andas rapad luft,

Tror du verkligen att mina åsikter i ämnet skulle ändras av att jag läste hela Gömda?

2009-02-02 @ 15:12:26
URL: http://mariesoderberg.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Den här 'effekten' är planerad sen länge.



Det bara fullföljer mediastrategin från SVT:s Könskriget till nu. I jämlikhetens namn.

Så är ju män lika mycket offer som kvinnor, och kvinnor lika mycket förövare som män.

Oj vad det är planerat.

Vänta bara - vad den nya "Barnombudsmannen" kommer att ha att säga. När Han ska intensifiera arbetet för "barnens bästa". Och återupprätta det enda och sanna Faderskapet. I gammal god tradition.



Medan våldet mot kvinnorna och barnen i hemmen bara ökar och ökar och ökar(i takt med att massvarslen duggar allt tätare och flaskornas antal ökar på köksbordet).



Och då vågar ju kvinnorna inte ens gå - för hon får aldrig ta med sig barnen (eftersom hon ju ändå bara ljuger om våld och övergrepp).



Och så bara fortsätter det - Vetlanda, Frizl, Vetlanda, Frizl om och om och om igen.

2009-02-04 @ 22:19:03
Postat av: HOWLING WOMAN

"ha en bit av en snuttefilt" -

det låter jag vet inte - stackars unge som inte får ha sin snuttefilt i fred.

2009-02-05 @ 18:37:47
Postat av: HOWLING WOMAN

Staffan Heimersson menar givetvis de s k statsfeministerna - eller deras borgerliga motsvarighet KvinnorKanfeministerna.



Att skilja från utlöparna av de gamla Grupp8 feministerna som utvecklade sina kvinnohus till kvinnojourer.

2009-02-05 @ 20:04:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0