UTROPSTECKEN!



Den svenska film som har fått störst budget någonsin är ett lågvattenmärke som jag hyrde på Happy Hour i min dvd-butik för en tia. Ni kan gissa vilken. Yuk, vilket patetiskt pekoral!

Danskarnas dyraste och mest sedda film heter "Flamman och Citronen" och handlar om två modiga (och bitvis rabiata) motståndmän under andra världskriget. Mads Mikkelsen, som spelar den ene av dem, blir så äcklad av nazisternas fäste i den danska "hyggen" att han spyr. Ja, spyr - på riktigt. Och där grep filmen tag i mig och jag satt som klistrad.

För det är detta äckel över indoktrineringskampanjernas farsot och den utbredda fegheten att stå emot den som till slut kan driva människor till att riskera all sin trygghet för att bekämpa en masspsykos. Flamman och Citronen offrade sina liv (dessvärre även andras), men fick medaljer post mortum.

Nu, i fredstid, spills inget blod och riskerna är inte lika fatala för dem som motsätter sig massindoktrineringen, men mekanismerna är desamma även om processen är snabbare. Därför är det en stor triumf för sanningen om mediernas maktmissbruk att Monica Antonsson nominerats för Guldspaden.

Samtidigt tycker jag att vi ska hylla Tonchi Percans envetna penetrering av spelet kring Gömdaskandalen, varav det senaste inlägget på Newsmill faktiskt skulle kunna betecknas som ett kraftfullt utropstecken för hela debatten.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ja just det Unni!

Det handlar inte om ära här.

Att Monica Antonsson blivit nominerad till Guldspaden kommer inte att förändra världen.

Men det är trots allt ett tecken på att ett förutsättningslöst grävande som misshagar folk som har alldeles för stor makt, struntar blankt i människor, är maktfullkomliga och habila, växlar åsikt om det gynnar dem, och anser sig stå över både lag och moral, som exempelvis Marklund och Guillou, att de kan ha en obehaglig makt att indoktrinera allmänheten för sina egna syften, men att det alltid kommer att finnas människor som vittnar emot dem.

Jag känner till medievärlden, vet att det inte är någon slump att Liza Marklund talar så mycket om makt.

Det är väldigt otäckt, och det vet jag att jag inte är den enda som tycker: fruktansvärt otäckt att få inblick i den fascistoida stämningen på redaktionerna.

Sen om de skriver mysiga artiklar mot misshandel är en annan och strikt opportun historia.

2009-03-05 @ 00:27:58
Postat av: Aysel Lale R

- fin blogg :D

2009-03-05 @ 15:08:50
URL: http://ayseelciik.blogg.se/
Postat av: Lena

Utmärkt artikel av Tonchi P!

Jag jobbar inom socialtjänsten själv och har träffat hur många "Mior" som helst. Jag säger inte att just Mia i "Gömda" inte "upplever" det hon tror att hon upplever (var och en bär sin sanning), men ofta har dessa personer en borderlinestörning. Dessa personer kan få andra människor att gå över gränser de aldrig trodde att de skulle kunna beträda. Lägg sedan till en sensationslysten, penningahungrig och medioker författare...Vad får vi då? En sådan bok som "Gömda".



2009-03-05 @ 21:26:02
Postat av: Heather Star

Det är inte mycket som inte är korrupt i denna värld. Kolla melodifestivalen, 3000 inlämnade bidrag blir 32, var av 31 kommer från 2 skivbolag.

5 personer är uphovsmän till 31 låtar :-)

Här kan vi snacka om GÖMDA ..?



/H

2009-03-06 @ 14:00:00
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: helena

lena, blev intresserad av det du skrev om borderlinestörning. du menade hos kvinnan eller? Kan du utveckla detta lite ?

2009-03-06 @ 15:28:36
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Jag tar tillbringat sju eländiga med en borderline.



I början tror man på alla otroliga historier, ´men efter ett tag inser man att det är statistiskt omöjligt att allt detta kan ha hänt henne. Jag hjälpte henne att flytta exakt en gång per år, varje gång var det minst en granne som var jättekonstig och ville henne illa. Grannar, vänner och andra i närheten, talade illa om henne, intrigerade mot henne etc.



Plötsligt bröt hon kontakten med en släkting eller en vän med de konstigaste förklaringar.



När jag läste om Mia (och såg henne maskerad på TV) fick jag "deja Vu'er" till just min borderline.



Det slutade med att hon bröt kontakten med mig helt plötsligt 8inte första gången). Men denna gången hade jag styrkan att inte låta henne komma tillbaka trots ännu ett nödläge. Hon ringde för att "göra avslut" men avsikten var tvärt om. Brevet jag fick var 4 fullklottrade A4-sidor eld och svavel.



Tack vare att min nästa relation var med en psykolog fick jag reda på vad "Borderline" innebar.



För mig hade det handlat om Rio Grande och Tex-Mex-musik.



Det känns skönt att fler än jag tolkat Mia som Borderline.



Sådana som Mia gör verkligen skada för misshandlade kvinnor.

2009-03-06 @ 15:45:36
Postat av: HOWLING WOMAN

Till Maria:



Jag hoppas du har rätt - för mer grävande behövs. De som nu utnyttjar Monica Antonsson för sin inte längre lightbruna utan snart helt öppet bruna, antifeministiska agenda har mycket under stenarna som behöver grävas upp. Ju mer man gräver där desto mer skit hittar man för där är nämligen ingen ände på det.

2009-03-06 @ 15:55:21
Postat av: Anonym

Till "Lena":



Du kanske sympatiserar med Föreningen Pappa-Barn som är av just den åsikten du förfäktar.



(jag gillar nämligen inte att man diagnosticerar på nätet till höger och vänster och hur som helst - jag tycker att du misstänkliggör misshandlade kvinnor i allmänhet)



Det gör även hela den här Gömdadebattsvansen varav flera är medlemmar i Föreningen Pappa-Barn som stöder sig på den amerikanske rättspsykiatern Richard Gardner. Gardner begick självmord 2003, efter att ha blivit starkt ifrågasatt och avslöjad om att ha ljugit om sin yrkesidentitet genom att ge sken av att han var anställd vid ett universitetssjukhus, vilket han inte var och inte hade varit på över 25 år. Istället försörjde han sig uteslutande som just 'expertvittne' på fädernas sida och tog då en avgift på 500 dollar per timme.



Under lång tid uppträdde Gardner alltså i amerikanska vårdnadstvister som företrädare åt många gånger dömda pedofiler och kvinnomisshandlare, vilket ledde till att många förövare fick vårdnaden om barn.



I 11 procent av de s k PAS- fallen där så skedde försökte barnen ta livet av sig och i ett uppmärksammat fall lyckades det.



Denne Gardner tyckte nämligen att barn som hade en pappa som var pedofil skulle tvingas fortsätta träffa denna pappa - och vägrade mamman det så skulle hon tas ifrån vårdnaden. Barnet skulle utsättas för 'chock-terapi' och på så sätt

tvingas fortsätta träffa pappan.



Så här säger Gardner i sin teori PAS som Föreningen Pappa-Barn vill införa som bedömningsgrund i Sverige i domstolarna.(De bedriver en omfattande och intensiv lobbyverksamhet för det just nu)

angående hur fäder som är pedofiler bör behandlas:



"He has to be helped to appreciate that, even today, it [pedophilia] is a widespread and accepted practice among literally billions of people. He has to appreciate that in our Western society especially, we take a very punitive and

moralistic attitude toward such inclinations. He has had a certain amount of back (sic) luck with regard to the place and time he was born with regard to social attitudes toward pedophilia."



Källa:

Gardner, R.A. (1992). True and False Accusations of Child Sex Abuse . Cresskill,

NJ: Creative Therapeutics. (p. 593)



/översatt till svenska:

"Han [fadern] måste få hjälp att förstå att det till och med i dag är ett utbrett och accepterat beteende bland bokstavligt talat miljarder människor. Han [fadern] måste förstå att man, särskilt i vårt västerländska samhälle, intagit en mycket fördömande och moraliserande attityd mot sådana böjelser. Han har helt enkelt

haft ett visst mått av otur när det gäller platsen och tiden han fötts in i beträffande sociala attityder mot pedofili"/



Källa:

Gardner, R.A. (1992). True and False Accusations of Child Sex Abuse . Cresskill,

NJ: Creative Therapeutics. (p. 593)



Vidare säger Gardner beträffande terapi för modern:



"Perhaps she can be helped to appreciate that in the history of the world his behavior has probably been more common than the restrained behavior of those who do not sexually abuse their children."



Källa: Gardner, R.A. (1992). True and False Accusations of Child Sex Abuse . Cresskill, NJ: Creative Therapeutics. (pp. 585)



/översatt till svenska:



"Kanske kan hon få hjälp att förstå att hans beteende historiskt sett förmodligen varit vanligare än det återhållsamma beteendet hos dem som inte förgriper sig sexuellt på sina barn"



Källa: Gardner, R.A. (1992). True and False Accusations of Child Sex Abuse. Cresskill, NJ: Creative Therapeutics. (pp. 585)



Detta är vad PAS och terapi mot PAS handlar om.



Denne Gardner utgav alla sina många böcker, kassettband, artiklar m m på eget förlag som hette "Creative Therapeutics".



För att dölja att det är Gardners teori PAS - Parental Alienation Syndrome så använder nu Föreningen Pappa-Barn bara översättningen 'Föräldraalienation' men tills bara för ett kort tag sen stod både PAS och Gardner tydligt listade på deras hemsida.



Same shit different spelling.



2009-03-06 @ 16:08:13
Postat av: HOWLING WOMAN

Hetsjakten mot feminismen som det här har utlöst påminner om kommunisthatet under McCarthytiden i USA. Per Ström leder hela det flåsande, förment rekorderliga drevet. Vad tycker ni om det här citatet från TV4 där han la ut texten om Stieg Larsson i "artikeln" "Stieg Larssons deckartrilogi -feministernas våta dröm":



"Stieg Larssons böcker är enligt min mening väldigt spännande och välskrivna. Ovanligt bra deckare. Tyvärr ligger det ett politiskt budskap under ytan som jag anser orättfärdigt och som påverkar samhällsklimatet på ett mycket negativt sätt. Det handlar om den feministiska världsuppfattningen"



Vadå under ytan? Det ligger ett politiskt budskap klart och tydligt PÅ ytan i Stieg Larssons böcker - medan det hos den här lismande falskspelaren och klyschiga frasmakaren ligger fördolt som osynligt hat i de förljugna tomrummen mellan de artiga klichéerna.



Sen bjäbbar han vidare i anda av högerpopulistisk självömkan och övergår till vad som ter sig som ett klumpigt försök att så ytterligare ett litet giftigt frö av beskäftighet:



"Man ska inte attackera en avliden,[du har ju just gjort det tänker man då] men nog känns det som om trilogin av Stieg Larsson skulle ha kunnat vara ett feministiskt beställningsverk."



Systrar,

Motstånd!



/se larssonsdeckartrilogifeministernasvatadrom/" rel="nofollow">http://www.tv4.se/1.859053/2009/02/18/stieglarssonsdeckartrilogifeministernasvatadrom/

2009-03-07 @ 04:38:48
Postat av: Stefan

Newsmill är bra! Läs gärna även Olivia Halls artikel på

http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/02/uppblast-journalism-igen

2009-03-07 @ 14:07:45
Postat av: Anonym

Howling Woman:

"Hetsjakten mot feminismen som det här har utlöst påminner om kommunisthatet"



Men det är ju självklart.



När ni (feminister) bedriver hetsjakt mot oss (män) så ger vi tillbaka.



Det är den främsta moraliska skyldighet en människa har, att slå tillbaka, att ge igen.



Förväntar ni er att vi skall reagera annorlunda?

2009-03-09 @ 10:29:29
Postat av: helena

borderline tjejer kan faktiskt vara utmärkta offer för våldsmän,då tjejerna är extremt sårbara och stannar kvar i en våldsrelation pga rädslan att bli övergivna.Man ska inte döma ut alla tjejer som har borderline. Blir bara så irriterad att okunniga på så sätt dömer ut borderline tjejer.

2009-03-09 @ 20:27:19
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Helena:



Det är troligen mycket vanligt att "Borderlinetjejer" råkar ut för våldsmän, så elaka och provocerande de kan vara. Jag menar inte att man har rätt att bruka våld mot dem hur elaka de än är.



Däremot måste man göra allt man kan för att UNDVIKA dem.



En kombination av en manlig Psykopat och en kvinnlig Borderline torde vara den perfekta kombinationen när det gäller "Våld i hemmet"

2009-03-10 @ 12:57:15
Postat av: helena

Howling Bertil: Alla andra kvinnor som EJ har borderline då? Vad gör de för att "provocera" mannen då? Eller så kanske det är så att egentligen har alla utsatta kvinnor borderline? har du ställt samma diagnos på Unni? Jag brukar göra allt jag kan för att undvika människor som drar alla över en kam.

2009-03-10 @ 15:40:37
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

helena:



Om du inte vet vad ebn borderline gör för att "provocera" så har du nog inte mött någon.



Jag har INTE påstått att det är rätt att misshandla dom utan att man MÅSTE undvika dom, dom är djävligt duktiga på att skära sönder en inombords.



Dom upplever saker som inte finns tex att omgivningen vill dom illa och "talar" omdom, till slut så blir det ju så beroende på deras eget uppträdande.



Jag har inte ställt diagnosen på någon, jag hade en relation med en psykolog efter den med "Min Borderline" innan dess var Borderline en musikalisk term för mig.



Hon förklarade en hel del jag inte förstått.



" Jag brukar göra allt jag kan för att undvika människor som drar alla över en kam"



Hur gör du för att undvika dig själv?



Plockar bort alla speglar?



Jag försvarar INTE män som bär sig illa åt, men jag klarar inte att ständigt höra att det är bara är män som gör det och att alla kvinnor är oskyldiga.



Kvinnliga Borderlines är MONSTER lika väl som att manliga Psykopater är det.



Och dom är ni kvinnor väldigt snabba att sätta diagnoser på.



2009-03-11 @ 09:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0