LÅT OSS FÖRÖKA OSS GENOM DELNING!



Lizas "fildelade" kompisar

När jag tittar på de kreatörer som tycks mest förnärmade över den illegala fildelningen, kan jag inte låta bli att dra vissa kategoriska slutsatser. Är det inte de mätta och belåtna som gapar mest, med vissa paranoida undantag? Lustigt var det ju att beskåda Guillous gapande över ännu ett ämne bortom hans horisont, men å andra sidan gapar den mannen så mycket och så ofta att skrivmaskinsknattret från jaktstugan numera blivit ett bakgrundsbrus.

Men nu har Liza Marklund också gapat i sin söndagskrönika. Fast inte om att hon blir rippad av fildelarna, utan om nån kompis med ett band som inte säljer plattor bara för att de blivit nedladdade. Detta påstående har idogt granskats av diverse bloggare, varav en också har publicerat sig på Newsmill. Det verkar än en gång vara så att Marklund är på villovägar. Och än en gång så att hon inte behöver stå till svars för det.

Jag gitter inte ens orda om all bullshit som kommer från dessa galenskapare, jag vet flera exempel på musiker som idag, tack vare fildelningen, klarar av att leva på sin musik, vilket de INTE hade gjort före nedladdningens och Myspace genombrott. De lever inte fett, men det finns nuförtiden fler musikutövare som får nödtorftiga intäkter än förr. Jag gillar det.

Och för min del är det bara fine om folk laddar ner bestsellercrap och listpop och blockbusterfilmer gratis. Lirarna bakom det går det ändå ingen nöd på. I bästa fall kanske det då blir slantar över till att köpa det som är bättre, fast smalare. En ny Robin Hood-princip.

Detta är ett stort ämne med många invändningar, och jag hör redan nån utbrista: Ja, men du då? Vad säger du om folk slutar köpa dina böcker och laddar ner dem som pdf-er och ljudfiler istället? Då svarar jag det jag redan svarat förut:
Jag har alltid varit fildelad. Mina läsare är inte så välbeställda. De låter tummade ex av mina böcker gå laget runt.

Och det bjussar jag på.

PS. Läs Gunilla Kinn och skratta åt - inte med - ni-vet-vilka. Och detta! Jag dog av skratt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra ämne, intressant debatt det där! Och bra skrivet. Kan inte annat än att hålla med

2009-03-23 @ 19:09:23
URL: http://KarinOlofsson.se
Postat av: Anaïs

Fantastiskt bra sagt. Insiktsfullt. Tack för ett välbalanserat och förnuftigt inlägg!

2009-03-23 @ 20:36:54
URL: http://ledomainedanais.blogspot.com/
Postat av: Martin

Underbara kvinna!

2009-03-23 @ 20:47:49
URL: http://andersmartin.blogg.se/
Postat av: Cinna

Oaow vad jag gillar din inställning till fildelning. Man ska inte kriminalisera sina läsare/lyssnare, det tjänar ingen på. Jag har inte så mycket pengar att röra mej med, men en och annan bok köps nån gång ibland. Gillar din blogg skarpt.

2009-03-23 @ 21:01:05
Postat av: Joshua_Tree

Det där var nog bland det mest kärnfulla sammanfattningar av fildelningens tjusning jag råkat på.

2009-03-23 @ 21:26:24
URL: http://josh.scriptorium.se
Postat av: unni

Tack, sköningar!

2009-03-23 @ 22:01:17
Postat av: Stefan

"Jag har alltid varit fildelad. Mina läsare är inte så välbeställda. De låter tummade ex av mina böcker gå laget runt."



Insiktsfullt och avslappnat. Elogé till dig ;)

2009-03-23 @ 22:47:38
URL: http://www.sugbloggen.se
Postat av: Kimmi

Hittade hit via ovanstående talare. Underbart formulerat. Mitt hjärta ler.

2009-03-24 @ 01:12:44
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Mia

Hur ska det gå? Det gungar verkligen nu!



Folk känner nog att de som fått en gåva att kunna kanalisera musik bör göra det "free of charge"



Vart tog tacksamheten till den universiella musikbanken vägen? Kan alster njutas till, beröra, upplysa, trösta eller få människor att känna något som ger dem något - så ska det inte bara finnas där för dem med pengar. Många sanna kanaler vill inget hellre.Själva låten behöver inte kosta mycket att göra om man inte hyr in en hel symfoniorkester och en svindyr producent i en srytstudio som någon hyr ut för 30000 spänn om dagen.Folk vet att man numera kan göra (och gör) ett album hemma i vardagsrummet med musikprogram som kostar några tusen. För det är känslan för musiken som iallafall kommer först? Den känslan går lätt förlorad i kostsamma produktioner. Sen vill inte jag betala för andra musikers glassande och det är hela "problemet" med fildelningen.(När Petter sjunger det går bra nu med ett privatflyg och Alex Schulman (???) i framstätet...nej då vill man inte pynta upp något mer) Att i oss själva känner vi att konstnärer/musiker/författare får betalt genom den glädje/beröring dom ger och får tillbaka genom vårt gensvar som många gånger är "bara" kärlek.



Jag vet att man inte kan få ut tusentals cd's till folket gratis, men vi kan få en tune nerladdad och njuta en stund och komma på konserten. Vilken sann musiker säger nej tack till det?? Jag kan tänka mig att problemet är mycket mer komplicerat än så, men desto mer vissa gapar - desto mer vill man på något sätt gå emot.





Enligt hinduismen så befinner vi oss i KALIS Tidsålder just nu. Denna tid präglas av okunnighet, mörker, förvirring,materialistiskt tänkande, hyckleri och missämja. Efter detta kaos kommer den rena och oskuldsfulla tidsåldern. Men först måste gudinnan Kali förinta egot hos människorna.



Jag gillar inte avhuggna huvuden men just Kalis samling runt halsen, med sitt blodiga svärd och utsträckta tunga där hon står över sin man Shiva (som försöker stilla hennes vrede) tilltalar mig med sina symboliska betydelser. Hon står för död, kaos och förintelse. Men åt illusioner och ego, inte mänskliga själar.



Fortsättningen följer ju, finns det folk som vill vrida nacken av dem som spann ihop nätet? Vi microsoftanvändare kan vara stolta över de miljarder vi samlat ihop till välgörenhet under åren iallafall. Hoppas kan man ju alltid göra att det är så.



Tack för din blogg Unni! /// 20min och ny vinkel på några klick bara, kunde inte tro mina ögon över detta sista marklundska misstag. Hoppas fler och fler och fler bojkottar tabloiderna som är 2 äckliga gamla dinos.



snickrar vidare & loving it ... =) hej i natten - vore föresten intressant att se vad som händer om du släpper kommentarerna fria, kommer trollen då? ;)



2009-03-24 @ 01:30:00
Postat av: karl nilsson

Håller med dig så länge den som äger sin bok eller musik själv får bestämma om den ska fildelas eller inte.

Detta verkar dock inte gälla de som fildelas mot sin vilja?

Mvh

Karl

2009-03-24 @ 02:55:59
Postat av: ormbäraren

du e cool...ha de bäst : )

Postat av: David

Att 'tummade ex av dina böcker går laget runt' är väl inte att likna med fildelning, det är väl att likna med att man lånar ut sina CD skivor? Förövrigt har du ju helt rätt, förstås.

2009-03-24 @ 08:34:39
Postat av: Rospiggen

Vet du, jag är inte så insatt i den här fildelningsdebatten och sysslar inte med sånt själv men jag hajade till när du nämner tummade bokexemplar som går laget runt, det är ju faktiskt sant men det är det ingen som säger något om ju :)

Här har jag fildelat böcker hela mitt liv och författarna har inte tjänat pengar på just mitt köp av just den boken.

2009-03-24 @ 08:53:24
URL: http://www.metrobloggen.se/piggen
Postat av: David

Dvs på det planet har 'fildelning' aldrig varit ett problem. Fildelning är ju toppen för de artister som vill ge bort sin musik/bilder/texter. Jag tycker dock att de som inte vill borde, i en perfekt värld, ha rätten att bestämma själva hur sina verk används och distribueras.

2009-03-24 @ 08:54:24
Postat av: jenny

De kan ta och hålla käten de som är emot fildelning, den har faktiskt inte påverkat varken sångare eller musikbranscherna ett dugg! Även om jag tex. laddar ner chris browns låtar så betyder det inte att jag tex. avstod från hans konsert, utan dit gick jag absolut. Bara för att jag laddat ner twilight filmen så betyder det inte att jag inte sett den på bio (3 ggr såg jag den på bio) Och nu tänkte jag beställa dvd:n också. Så dessa branscher som påstår att de förlorar pengar på fildelning borde skämmas!

2009-03-24 @ 10:48:35
URL: http://jennyorahim.blogg.se/
Postat av: Ramona Fransson

Eftersom jag är min egen och inte har ett stort förlag som backar upp, var det tänkt att jag skulle läsa in mina egna böcker och producera ljudböcker. Detta skulle kosta c:a 70 000-120 000 kronor per bok. Studion låg i Högsbo Industriområde i Göteborg. Eftersom jag bor på Tjörn låg den studion bäst till. Samma dag vi hade varit i studion på besök och kom hem hade vi fått brev från Tal & Punktskriftsbiblioteket där det meddelades att de skulle tala in mina böcker.



Okej, tänkte vi, då lägger vi ljudböckerna på is ett tag.



En vecka efter att den första talboken kommit ut låg den på Piratebay. Det gjorde mig både förbannad och lättad. Förbannad för att dessa talböcker är enbart till för de synskadade. Lättad för att om vi hade satsat pengarna hade det kännts som en jätteförlust. Mitt förlag kan INTE leva på "tack ska du ha". Jag måste betala allt ur egen plånbok?



Ett kort tag efter var jag också inbjuden att debattera med Peter Sunde, och den debatten blev ett skämt.



Jag är övertygad om att det säkert är bra för många t.ex musiker att kunna lägga upp sin musik på torrents, men för mig som ska vränga lädret och därefter inte vet om detta kommer att generera något tillbaka känns det inte rätt att det står "tack ska du ha" på dyrbara utlägg.



När lånen, sophämtningen, maten, tandläkaren ska ha betalt kan man inte säga" tack ska du ha" och svischa förbi kassan.



Men att torrents är här för att stanna, är jag övertygad om och att det ska kunna stoppas med hjälp av civilmål är som att spotta i Sahara. Däremot skulle jag gärna göra ljudböcker hemma och lägga ut direkt, om jag bara visste hur! För då skulle det inte kosta mer än min tid och röst, vilket vore helt okej med mig!

2009-03-24 @ 12:37:34
URL: http://www.ramona.fransson.blogspot.com
Postat av: A

Det är nästan så jag tycker synd om Liza Marklund. Men bara nästan. Det kan ju inte vara lätt att vara så dåligt insatt i saker och ting men ändå uttala sig i tid och otid.



2009-03-24 @ 18:10:40
URL: http://girrle.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Vilken tur att detta inlägg hamnade på startsidan. Annars hade jag missat det!!

2009-03-24 @ 19:45:58
URL: http://junitjejen.se
Postat av: GLennon

Kali - genialiskt. Like Your style Mia.

Någon som vet vad nästa tidsålder, efter Kali, heter, och när beräknas den infalla ? Då vill jag va me. Då ska jag hoppa ur min boll framför den rökande Ångeln.

"Instant Karma"

2009-03-24 @ 19:56:15
Postat av: Anna Troberg

Hej allihop och speciellt Ramona!

Jag håller på med ett litet projekt som är tänkt att hjälpa kreatörer att utnyttja ny teknik för att göra egna grejer. Jag kan hjälpa dig med hur man ordnar ljudböcker som man kan podcasta på sin site. Det är jättelätt och kostar dig inget mer än din tid. Hör jättegärna av dig till mig om du vill ha hjälp. :-)



Sist, men inte minst vill jag ge tummen upp till Unni för hennes sansade inställning till fildelning.

Ha det så bra,

Anna

2009-03-24 @ 20:32:14
URL: http://www.annatroberg.com
Postat av: Sanna

BARA ETT TIPS



Det finns en ny sida som är mycket lättare att samla ihop presentkort på, man behöver inte alls ha lika många poäng för att få hem presentkort i brevlådan som på övriga sådana sidor (till exempel gratisbio, gratisklader , gratismakeup, gratismode osv)



Passa på att bli medlem sålänge sidan knappt har några medlemmar. Det gör det mycket lättare för dig att få flera presentkort, jag har snart ett presentkort på H&M och jag blev medlem igår. :)



Här är hemsidan http://www.freestreet.se/?r=1670

2009-03-24 @ 21:11:33
Postat av: BamBam

Trevlig blogg du har!

Besök gärna min och lämna kommentar om du känner för det :)

XOXO

BamBam

2009-03-24 @ 23:33:50
URL: http://bambam.blogg.se/
Postat av: Tess

http://misstessan82.blogg.se/2009/march/vaffeldagen.html



Hur äter du din våffla??

2009-03-25 @ 08:31:30
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: jennifer

okej..

2009-03-25 @ 09:05:33
URL: http://jennifermolin.blogg.se/
Postat av: GLennon

Äntligen ! Idag har jag startat en blogg. Jag har blivit taggad här-tack Unni-så nu kör vi så det ryker. Håll i hatten.

Välkommen !

2009-03-25 @ 12:02:29
URL: http://glennon-on.blogspot.com/
Postat av: Emma

Kika gärna in min konstnärsblogg :-) Jag postar ofta mina porträtt på min blogg! Ha en fin dag! :-)

2009-03-25 @ 13:11:04
URL: http://emmadamm.blogg.se/
Postat av: Hanna Navier

Jonas Morian har publicerat sitt inlägg Marklund, Expressen och sanningen på den mediegranskande sajten www.second-opinion.se

Direktlänk till inlägget: http://www.second-opinion.se/so/view/277. Gå in och lyft inlägget om ni tycker att det är bra och skriv gärna egna mediekritiska inlägg! Vi är som Newsmill men med fokus på just mediekritik. MVH Hanna Navier, redaktionen Second Opinion

2009-03-25 @ 13:37:05
URL: http://www.second-opinion.se
Postat av: Tobias

Jätte bra skrivet. Håller med fullständigt.

2009-03-25 @ 16:48:39
URL: http://mentalsjalvstympning.blogg.se/
Postat av: Sabine

Åh vad jag håller med dig! Och vad kul att för en gångs skull få höra det från en som faktiskt själv är i den branschen. Riktigt, riktigt bra skrivet =).

2009-03-25 @ 18:37:04
URL: http://pearlwhite.blogg.se/
Postat av: Madeleine

cool blogg! intressant!

2009-03-25 @ 20:26:24
URL: http://chocolatechic.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Intressant inlägg! :)

2009-03-25 @ 21:20:47
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Lina

Väldigt bra sagt!

2009-03-25 @ 21:32:26
URL: http://zooda.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Grymt bra skrivet!

2009-03-30 @ 21:38:59
URL: http://emmasays.blogg.se/
Postat av: Janne

Filmindustrin har ju haft sin högsta omsättning någonsin de senaste åren, fildelningen till trots, så att hävda att man lider skada av fildelningen är rätt patetiskt.



Försäljningen av musik-CD har visserligen minskat kraftigt, men det tror inte jag beror på fildelning utan på ändrade vanor. När min 14-årige son (och i viss mån även jag själv) lyssnar på musik, så sitter han i 80-90% av fallen framför datorn och kollar på Youtube.



Så jag kan tycka att Youtube borde ha en liknande lösning som Spotify, där reklamintäkter finansierar STIM-pengar.



IPRED-debatten handlar ju egentligen inte om de egentliga upphovsmännen rättigheter utan om att media-industrin desperat kämpar för att behålla sitt monopol på distribution av musik och film och att de försöker tvinga på oss ålderdomliga och inflexibla lösningar. Ungefär som att försöka sälja ånglok till SJ.



Det här är ju ingen ny debatt. Man hävdade samma sak när de allmänna biblioteken öppnade i mitten av 1800-talet, när radion började sända musik och när kassett- och videobandspelarna kom. Men utvecklingen går inte att stoppa, så det behövs nya affärsmodeller anpassad till informationssamhället.



Sen måste det alltid finnas en balans och rimlig proportion mellan upphovsrätten och allmänhetens intresse att ta del av ett verk.

2009-04-13 @ 17:55:34
URL: http://blogg.aftonbladet.se/21512/
Postat av: unni

@Janne: tack för din vettiga argumentation! Uppskattas som fan! Skönt att det finns såna som du around. Kräm!

2009-04-13 @ 20:38:02
Postat av: petri0

Trevligt att det finns någon som törs tycka vad hon vill och inte bara följa strömmen. Tack Unni, får väl ta och köpa en bok trots jag aldrig läst dig tidigare ;)



@Ramona Fransson och andra kreativa människor som vill men kan inte tekniken, ta en titt här och ställ en fråga till dem om du inte direkt hittar svar de slussar nog dig vidare: http://xtremecreator.ning.com/group/teknikgruppen

2009-04-14 @ 12:51:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0