KÄRNFAMILJENS UPPGÅNG OCH FALL



När jag hade ungar i knät, vid bröstet och i magen kom en ny feministvåg av unga tjejer som var stolta och sexiga. De gjorde karriär och tyckte att kärnfamiljen var suspekt. Och det är den ju. Jag var också suspekt i många feministers ögon. Är du religiös eller? kunde de fråga när jag kom med alla glina dinglande runt mitt modersskepp.

Så gick det några år. Och hux flux hade även denna skara ynglat av sig. Då blev det annat ljud i skällan. Då gick allt de skrev ut på snor, kräk och bajs. Engagemanget i avkomman var heltäckande. De förut så kategoriska ståndpunkterna började luckras upp. Och jag tänkte: Ja, nu kanske ni förstår att det inte är så enkelt.

Sen blev det cocooning och suburbing. Och jag tänkte: En dag står ni också i skilsmässodiket. Men det var det inte tal om då.
Det är det tal om nu. Nu har de en gång unga och arga kvinnorna börjat skilja sig.

Det är så det moderna urbana livet ser ut. Det är inte enkelt. Och jag tror inte att nån som byggt ett familjeliv och kämpat för att det ska funka har lust att föreställa sig att projektet ska haverera. Vi är så insyltade i vår egen livssituation att de som befinner sig i en annan nästan upplevs som ett hot.

Jag var själv kärnfamiljsfanatiker en gång i tiden. Men jag var mycket äldre då.
Idag är jag yngre.

Grattis till skilsmässan, Linda Skugge. Du blir bara bättre.

Kommentarer
Postat av: GLennon

Fanatiker, åt alla håll, suger.

All You need is love.

2009-03-06 @ 20:58:45
Postat av: Nemo

Utan att ha läst vare sig Schyman eller Skugge särskilt ingående tror jag båda menar att det är bättre att gå isär än att stanna kvar på grund av att det är bekvämt, tryggt och stabilt för ekonomin.



Om DET är en trend - att det skapas en större lätthet i den frigörelseprocessen - där kärleken sen länge är död o begraven och äktenskapet bara utgör en förvaltningsmässig plattform, så välkomnar jag den

2009-03-07 @ 10:03:29
URL: http://12steg.blogspot.com/
Postat av: sven

att gifta sig är att lova att leva med någon även olycklig. trams, bränn kyrkan och alla dessa giriga jävlar.



att säga grattis till ett misslyckande vet jag inte om det är den bästa kommentaren.



sen kan man också undra hur folk orkar gå hela sina liv och spekulera i problem som existerar "för att göra något åt dom" som resulterar i att man går runt en stor del av livet missnöjd och besviken... känns det verkligen bra sen på ålderdomshemmet där det funderas tillbaka på livet?



- jag har inte gjort allt jag ville, MEN jag var iallafall missnöjd och totalt insyltad i problem större delen av mitt liv. woho !

2009-03-07 @ 11:04:33
Postat av: Bloggullet

Jag har tyckt att du är klok och har bra åsikter. Hur kan du anse att Linda Skugge blir bättre,på vad? Bara för att hon skiljer sig, är det inte bättre att få fart på den lata mannen redan i äktenskapet?Är en skilsmässa något att gratta? Det jag inte förstår är att kvinnor inte kör igång männen och får dem att göra hälften av hushållsarbetet redan i äktenskap, att de accepterar att utför hemarbetet medan mannen leker. Jag struntar i om folk gifter sig eller inte, eller i vilka sorters familjer de lever i. Dock kan man ju inte dömma ut äktenskapet bara för att man själv har dåliga erfarenheter.

2009-03-07 @ 15:03:09
URL: http://gladana.blogspot.com
Postat av: Syster

Äktenskapet och kärnfamiljen är av gud instiftat tills döden skiljer dem åt. Eller hur det var.



Fan om jag hade vetat det jag vet idag när jag var ung så hade mycket blivit annorlunda. Och nu gör ungarna om samma jävla misstag och inbillar sig att kärnfmiljen är något att eftersträva, när det i själva verket är tvärtom, den är grunden till så jävla mycket elände!

Och när skilsmässan är ett faktum så sk vi känna oss misslyckde också som en liten extra piff på anrättningen.

Vilken tur att man ändå kom till insikt! Alla gör ju inte det.

2009-03-07 @ 16:16:31
Postat av: GLennon

Jag tycker att det är för mycket tjafs om att det ena eller det andra - läs leva i en relation/solo - är att föredra. Se till att ordna livet utifrån Dina egna förutsättningar, då blir det ochså bra. Livet handlar väl för sjutton om att må bra. Oaktat hur jag lever, ensam eller i en relation, så är det min förbannade skyldighet, mot mig själv, att se till att jag mår bra. Funkar inte relationen och allt, som står i min/vår makt, är prövat och gjort, så ska jag naturligtvis inte leva i den relationen.

Kanske ska jag leva i en annan relation eller i ingen relation alls. Om alla människor verkligen vågade känna efter hur dom mår och/eller har det, och agerade utifrån resultatet, så skulle det hända häftiga saker, jag lovar.

Puss och Kräm (kräm har jag snott,rakt av, från frk Drougge)

2009-03-07 @ 16:29:36
Postat av: unni

Bloggullet, jag dömer inte ut kärnfamiljen, jag blir glad av de vänner jag har som lever i lyckliga par och/eller kärnfamiljer. Men den som tar steget ut för att det inte funkar har inget att frukta så länge ekonomin är ok. Många kvinnor blommar upp enormt mycket efter en skilsmässa, och det är ju bra. Det jag vänder mig mot är de förljugna myter vi går på och vår rädsla för att kalkylera med att även vi själva en dag kanske måste skilja oss.

Vi måste vara vidsynta, helt enkelt.

2009-03-07 @ 17:15:31
Postat av: Jenny

Hi Unni,



I thought it was a honest, fun yet serious reflection on the issue.



Your last comment I took as a throw away comment. Not serious but still encouraging to Linda Skugge. Kind of, "there are good times when the divorce is over" perhaps.



Anyway that was my interpretation and I thoroughly enjoyed it.



A happily married woman with children by the name of Jenny who hope you will become younger still:)

2009-03-07 @ 19:02:10
Postat av: JÄMO

"Det är inte så dramatiskt", var Linda Skugges egen kommentar till skilsmässan. Kanske skulle hennes barn svarat annorlunda.

2009-03-07 @ 20:00:06
Postat av: Sandra

Nu hängde jag inte med alls. Vad var det du ville säga med inlägget? Att det är bättre att inte skaffa familj alls eller att man inte ska vara så insyltad i familjelivet? Poängen svishade förbi mig fullständigt.



Jag menar att livet går i stadier. Man får nya intressen och nya synsätt. Jag har exempelvis gått och köpt mig ett förkläde i veckan. Vem fan kunde tro att det någonsin skulle hända?



Det hade vart tragisk om man som 27 åring fortfarande resonerade som när man var 17. Jag är ingen bitterfitta. Jag tror på mitt förhållande. Funkar det så är det toppen, funkar det inte så får man gå vidare och komma till ännu ett nytt stadie i livet. Men att ångra och vara efterklok och på något sätt skylla på att det är fenomenet kärnfamiljen som är boven i dramat tycker jag bara är trams. Naturligtvis strävar väl en människa efter kärlek i alla dess former och visst vill man ha sina nära och kära tätt inpå sig.



Sedan är det klart att vissa kvinnor råkar ut för riktiga praktsvin, men det är ju inte kärnfamiljens fel - utan svinets.



2009-03-07 @ 22:13:50
URL: http://munkavkarn.blogg.se/
Postat av: Mats Jakobsson på familje-jouren.se

Att familjer splittras är ju normalt men att mamman aka vara den som tar hand om och bor med barnen är ju naturligt. Mannen vill ju oftast "ut och jaga".

Jag fattar inte riktigt varför män vill ha vårdnad och dylikt. De ska ju bara ut och ragga nytt villebråd. Då kan de gott och väl bo ensamma och låta mammorna ha vårdnaden om barnen. Det är i alla fall våran grundsyn på familje-jouren.se. Kom dit och debattera med mig "Ibis99" och Kim Möller som är ordföranden för föreningen.

Vi förespråkar mammor före pappor som vårdnadshavare. Se det är den bästa lösningen tycker vi!



MvH Ibis99

2009-03-08 @ 06:56:40
Postat av: Ramona Fransson

Det jag alltid tänker på vid en skilsmässa är,barnen. Kanske för att jag är ofrivilligt barnlös och har sett hur en del par, efter skilsmässan slåss, om just barnen. Och dessutom hur långt en del (mest kvinnor) kan gå i sin hämnd (om de blivit övergivna) för att få behålla barnen. Jag läste Linda Skugges artikel och som jag förstår är de goda vänner och Linda är god vän med sitt X nya tjej. Det är bravo för mig.



Sedan finns det alltid de män och kvinnor som blir omöjliga attt föra ett vettigt samtal med efteråt, men tänk på barnen! De bad aldrig om att få komma till och de kunde inte välja sina föräldrar.



2009-03-08 @ 10:15:22
URL: http://www.anomar-forlag.se
Postat av: Anonym

Ibis99 (Mats Jakobsson) håller till på pappa-barn och föräldra-jouren är en likadan samling.

2009-03-08 @ 17:29:03
Postat av: mar

det här var ett fantastiskt bra inlägg! jag tycker verkligen om det.

2009-03-09 @ 06:14:32
Postat av: Howling Bertil AKA Ylberra

Ramona Fransson:

Tack för det inlägget, jag instämmer till hundra %





Mats Jakobsson:

Det här var däremot något av det värsta nys jag läst här, är du Kristfascist?



Även om pappor skulle "jaga" direkt så har den varannan vecka att att tillbringa med barnen. Och även om dom skulle jaga så har det över huvud taget inte med saken att göra, kvinnor jagar också, eller kanske låter sig jagas och det är likvärdigt. Jag utgår från att du tycker att pappan ändå skall vara med och försörja barnen trots att de inte får träffa dom.



Du verkar leva på din egna privata medeltid, nu för tiden finns fria starka män som inte behöver kvinnor, likaväl som det finns starka fria kvinnor som inte behöver män.



Jag får nog utgå från att ditt inlägg är ironi.





Syster:



"Äktenskapet och kärnfamiljen är av gud instiftat tills döden skiljer dem åt…."



Det lustiga är att äktenskapet har funnits långt längre än vad GUD har funnits.



Det var väl inte mer än ca 5000 år sedan man hittade på honom och här i Sverige har han bara funnits i drygt 1000 år.



Vi hade äktenskap långt innan Anskar kom drällande med sin irrlära.

2009-03-09 @ 11:55:40
Postat av: GLennon

SUGER FETT !



Sysslar familje-jouren.se med fettsugning ?

2009-03-09 @ 20:49:14
Postat av: GLennon

Tvättmaskinen - nyckeln till kvinnans frihet ?

Rösträtt, p-piller eller tvättmaskinen ? Idag, på aftonbladet.se, slår Vatikanen ett slag för det sista alternativet. Jag tänker på torktumlaren, dammsugaren, diskmaskinen, lady-shave och inte minst baginbox-förpackningen.

Kvinnan lever numera i paradiset.

2009-03-10 @ 15:27:33
Postat av: Lita

Unni! Jag önskar att det fanns ett bemanningsföretag med kvinnor som du som man kunde hyra för att bussa på alla de kvasi-intellektuella unga män som vill ge sig in i den här debatten, men som först varvar upp sig så hemskt att det enda det resulterar i är ett blogginlägg om "feministfittor som tycker det är fel med kärlek och förhållanden, som hatar sex och män och som vill klara sig själv!" Det är så ensamt ibland att försöka trimma och beskära en hel buske av påhopp innan man kan bemöta den eventuella substans som finns där under. Det är ju lätt att undvika den stora massan av anonyma bloggatörer, men det är svårare när det är ens bror, pappa, eller pojkvän som har den synen på jämställdheten.

Fler som du!

2009-03-10 @ 16:20:23
Postat av: amarante

Och vad blir nästa steg i utvecklingen? Hon gifter kanske om sig.

2009-03-13 @ 20:55:41
URL: http://amarante.blogg.se/
Postat av: Mikael Karlsson

Till GLennon. Jag visste inte ens att Familje-jouren.se fanns... eller finns.. så jag kollade länken och fick en felsida. Däremot Föräldra-jouren finns. Mats Jakobsson är en del av den jouren och sitter i styrelsen. Deras Ordförande heter Kim Möller och Mats Jakobsson har en bror som skriver under namnet Ibis99. Ibis99 LAde upp en bild på min dotter på Pappa-Barns forum anledningen till den gärningen var att vi inte kom/kommer överrens eller ens tycker lika. Jag pratar Jämställdhet inför lagen om barn och tvister om barn, Ibis99 har enligt mig uppfattningen att män är de som skall ha företräde. Att gå in och lägga upp andra skribenters barn på en pappa-kamps sida är ju helt sjukt enligt mig. Sen har han även mage att nämna mitt barn vid namn på en blogg. Jag har även mailkonversation sparad mellan Kim Möller, Mats Jakobsson och bland annat mig där Föräldra-jourens ordförande och kassör "Mats Jakobsson" anser att det är rätt att gå ut på nätet och leta bilder på barn för att sedan använda på forum för föräldrar där man anser att barnen skall komma först och ha en slogan för "Barns rätt". I mina ögon och öron rimmar det förbannat dåligt. Även Ansvarig på Pappa-Barns forum "där bilden publicerades" accepterades Ibis99´s tilltag. Jag blev så förbannad att jag "faktiskt hotade" Ibis för tilltaget, kanske inte det smartaste gjort av mig men jag skyddar min dotter till max... Senare har jag åter velat ha upprättelse gentemot Ibis99 och får denne avstängd från Pappa-Barns forum vilket resulterade i att Jag blev avstängd i stället "i 3 månader" har dock bett att inte få mitt konto upplåst igen då jag inte vill verka i en förening som använder sig av barn för att nå sitt mål.



Dock har Pappa-Barn fått till en interemistisk styrelse som nu arbetar med att få rätt på organisationen vilket jag hoppas på att de får och hoppas att de då driver frågorna kring barnens rättigheter och inte enbart "Pappans" för det är Barnen det handlar om och inte de vuxna. Det finns faktiskt Mammor som också blir felbehandlade i rätten om barn.



Ville bara förtydliga eftersom man här nämnt dessa personer.



Mvh

Mikael Karlsson

2009-03-16 @ 03:37:52
URL: http://vardnads-umgangeslagar.se
Postat av: Psyko jägaren

Mikael Karlsson

Tydligen skriver du mycket soppa om ibis o hans bror mats jakobsson på FJ

Just nu pågår det en kampanj från dig Mikael.



Kanske för att du blivit "bannad" från dessa forum för dåligt uppförande..



Men maniskt går du runt på internet o svartmålar.



Du är inte frisk



Akta er för honom.. Trodde det var lag på att registrera och låsa in psykopater i detta land..



Denna kampanj du kär just nu i olika bloggar måste du väl förstå att det visar på ett betende som inte är hälsosamt...

2009-03-17 @ 19:47:16
Postat av: Mikael Karlsson

Till GLennon. Jag visste inte ens att Familje-jouren.se fanns... eller finns.. så jag kollade länken och fick en felsida. Däremot Föräldra-jouren finns. Mats Jakobsson är en del av den jouren och sitter i styrelsen. Deras Ordförande heter Kim Möller och Mats Jakobsson har en bror som skriver under namnet Ibis99. Ibis99 LAde upp en bild på min dotter på Pappa-Barns forum anledningen till den gärningen var att vi inte kom/kommer överrens eller ens tycker lika. Jag pratar Jämställdhet inför lagen om barn och tvister om barn, Ibis99 har enligt mig uppfattningen att män är de som skall ha företräde. Att gå in och lägga upp andra skribenters barn på en pappa-kamps sida är ju helt sjukt enligt mig. Sen har han även mage att nämna mitt barn vid namn på en blogg. Jag har även mailkonversation sparad mellan Kim Möller, Mats Jakobsson och bland annat mig där Föräldra-jourens ordförande och kassör "Mats Jakobsson" anser att det är rätt att gå ut på nätet och leta bilder på barn för att sedan använda på forum för föräldrar där man anser att barnen skall komma först och ha en slogan för "Barns rätt". I mina ögon och öron rimmar det förbannat dåligt. Även Ansvarig på Pappa-Barns forum "där bilden publicerades" accepterades Ibis99´s tilltag. Jag blev så förbannad att jag "faktiskt hotade" Ibis för tilltaget, kanske inte det smartaste gjort av mig men jag skyddar min dotter till max... Senare har jag åter velat ha upprättelse gentemot Ibis99 och får denne avstängd från Pappa-Barns forum vilket resulterade i att Jag blev avstängd i stället "i 3 månader" har dock bett att inte få mitt konto upplåst igen då jag inte vill verka i en förening som använder sig av barn för att nå sitt mål.



Dock har Pappa-Barn fått till en interemistisk styrelse som nu arbetar med att få rätt på organisationen vilket jag hoppas på att de får och hoppas att de då driver frågorna kring barnens rättigheter och inte enbart "Pappans" för det är Barnen det handlar om och inte de vuxna. Det finns faktiskt Mammor som också blir felbehandlade i rätten om barn.



Ville bara förtydliga eftersom man här nämnt dessa personer.



Mvh

Mikael Karlsson

2009-03-18 @ 00:07:28
URL: http://vardnads-umgangeslagar.se
Postat av: Psyko jägaren

Förvränga uppgifter,kasta om tider,manipulera ej insatta människor och mer. Ja det måste du ha en eloge för Mikael Karlsson.

Samma över allt. Upp med alla andra som dom verkligen stygga busarna. Skriv om dig själv som liten och passa på att be om ursäkt för det du gjort med rättfärdigande. Allt för att du ska framstå som ett offer.. Allt för att blickarna ska riktas från dig. Där du är lyckas du alltid sätta igång bråk. Men du är alltid oskyldig.



Många namn går du under. Mikael Karlsson,molle Men dom som råkat ut för dig vet också vilket kaos du efterlämnar i dina spår.



Börjar nästan undra om det är så att du njuter av allt detta. Att det får dig att må bra. Nästan som ett rus av en drog.



Men din framfart är också intressant i ett rent studie syfte. Den avsaknaden av förmåga till äkta empati. Inte den empati som du lärt dig hur det ska vara.

Fantastisk drivkraf att aldrig se när det är dax att sluta. Sådan upprymdhet du kan visa med din häxjakt på andra människor. Den tillfredställelse du visar när du lyckas krossa och splittra grupper av människor eller enskilda personer.



Dina tvära kast du kan visa i skrift av skiftande personlighet.



Skrämmande är du Mikael Karlsson. Men så intressant att också.

Men utan att förstå det så är du upptäckt. Verkligen ett hett ämne för dem som observera dig som en råtta i labb miljö.



Tyvärr så är inte din framfart slut på länge utan kommer säkert att fortsätta ett långt tag framöver.



Nya människor kommer att passera igen. Nya människor som du kommer att krossa,baktala och spela med. Spela med andras känslor efter som du inte förstår bättre.

2009-03-19 @ 20:41:37
Postat av: Mikael Karlsson

Ja att jag måste vara en "farlig" person för föreningar som Pappa-Barn, Föräldra-jouren mm mm är ju tydligt.



Eftersom man försker tysta mig med metoder som att lägga upp mitt barn med namn och bild i sammanhang som inte har med mitt barn att göra, Samt skicka orosanmälningar fyllda med förtal mot mig och mitt barn.



Ja du "psykojägaren" du kanske skulle börja gå på jakt i de marker där de som du påstår dig jaga "i ditt namn".



Bevisligen så står ju ingen av föreningen direkt för barnens trygghet då de om och om igen accepterar att dessa hadnlingar får fortgå av deras medlemmar.

2009-04-01 @ 20:17:48
URL: http://www.vardnads-umgangeslagar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0