KRIGET MOT INTERNET



Mörka krafter behöver inte nödvändigtvis se ut så här

Det pågår med pengar, med hotbilder och med moralkakor - kriget mot internet, eller mot internetionalismen, som många kallar det dagliga utbytet av kultur, särintressen och åsikter via nätet.

Det pågår också i smyg. Det styckas upp i delmoment, packas in i andra frågor, det uppträder mycket ofta under falskt flagg. Nu avslöjas en planerad massövervakning av medborgarna i Storbritannien, kallad Mastering the Internet.

Och de skyller på terrorismen, att kartläggningen är till för att skydda oss mot den. Här hemma yvar Henrik Pontén om barnporr. Att öppna nätverk släpper fram alla hemska peddon.

Ska vi tro på det? Eller ska vi vara rättmätigt paranoida?

Jag blir själv direkt misstänksam varje gång någon rättfärdigar långtgående kontrollmetoder med påstått ädla syften. Ulvar i fårakläder, brukar jag tänka. Som när mannen efter att ha spöat skiten ur sin flickvän utbrister: "Jag vill dig ju bara väl, det är för att jag älskar dig." Kärleksaga. "Vi vill kontrollera internet för att vi ska kunna skydda er mot pedofiler och terrorister." Den "gode" herden.

Jag hoppas innerligt att inte medborgarna vaknar upp för sent och upptäcker att kriget mot deras integritet utkämpades på en avlägsen plats utan att det störde deras nattsömn och att deras unika möjligheter att delta i samhällsutvecklingen inte längre existerar.

Tala med folk om detta! Vi står vid ett vägskäl just nu. Skingra rökridåerna om att fildelning är stöld och att det är synd om en skara upphovsmän.

Läs Christopher Kullenbergs artikel på Newsmill igen! Gör det nu! Detta är vår fråga!

Kommentarer
Postat av: h2p

Är det då bättre att kontrollen av internet sker av privata jättar typ Spotify, i marknadsföringssyfte? Jag har nämligen läst här och var att du drömmer om "gigantiska kulturbanker" som framtiden.



Internetrevolutionen tycker jag handlar om att frigöra idivider/kluster från både staten och kapitalet. För mig var inte det fantastiska i din fria publicering av "Boven i mitt drama kallas kärlek" att du gjorde det digitalt och utan krav på ersättning, utan att du gjorde det via den superdemokratiska kanalen BitTorrent.



Således glädjande att du här är misstänksam mot "långtgående kontrollmetoder", men jag undrar hur du förhåller dig till hur "gigantiska kulturbanker" automatiskt också blir massövervakning?

2009-05-05 @ 13:05:01
URL: http://hannes2peer.wordpress.com
Postat av: unni

@h2p: Förlåt att jag inte kan utveckla en detaljerad plan över ett framtida internet och hur vi kommer att konsumera kultur i det. Jag, om någon, avskyr mainstream och alla typer av rankning som alla tycks vilja ägna sig åt. Jag tog mig bara friheten att spekulera i hur kulturkonsumtionen kan se ut beyond fildelningen. Men jag är inte så naiv att jag tror på ett paradis på jorden. Så fort man börjar definiera det uppstår splittring och till sist pogromer.

Livet är orättvist (och det är ju tur för många av oss), men en strävan i riktning mot större mångfald är önskvärd så att fler kan dela på kakan och vi slipper den bedrövliga likriktning som vi har idag.

Jag är mer kreatör än konsument och jag varken streamar eller fildelar i nån större utsträckning. Den kritik jag hört om Spotify handlar mest om snävheten i utbudet. Hur en framtida kulturbank skulle bli en massövervakning får du gärna förklara närmare. Jag är idel öga.



Hopp!

2009-05-05 @ 13:44:02
Postat av: Monica Antonsson

Unni bunni

Jag har FRA, polisen, domstolsverket, åklagarämbetet, skatteverket, försäkringskassan mfl myndigheter hela tiden på min blogg.

Och då ska man veta att när säpo o andra granskar syns de naturligtvis inte. Det har jag till och med fått meddelande om.

Det går att följa dem också, hur de går från blogg till blogg, alltid samma, alla kontroversiella.

Kanske är det bara personal som sitter där och fuskar på sin arbetstid (avlönade av skattemedel) men man vet ju inte. Otäckt är det i alla fall, det går inte att förneka.

Kram

Monica

2009-05-05 @ 14:09:02
Postat av: Anonym

Fast kolla här. Nyhet för dagen. Det kanske bara är personalen ändå... :)



"Sju personer har fått sluta på Luftfartsverket sedan det framkommit att de porrsurfat på arbetsdatorerna- i vissa fall under 75 procent av arbetstiden. Ytterligare en person har blivit anmäld misstänkt för att ha laddat ner barnporr.

- Vi är inte speciellt stolta eller glada i dag, säger Lars Röhme, informationsdirektör på Luftfartsverket. "

2009-05-05 @ 16:13:48
Postat av: Anonym

Man blir kort och gott mörkrädd av vad som pågår. Du har blivit min hjälte, precis som i sagorna. Det är lika fantastiskt och lika otroligt, men det känns bra att ha en förkämpe!

2009-05-05 @ 18:28:51
Postat av: ormbäraren.

staten vill göra analvisitering. den är allt pervers våran valda regering. kontroll ett behov för vår storebror, spanar å klämmer lyssnar och glor. ipred och fra och var hemlighet, upp i vår röv och vår integritet. styra var åsikt, alltid ha koll. makten är rädd att tappa kontroll. makten som verkställs i slutna rum, utgår ifrån att massan är dum. svenne å lotta å alla ni andra, dansa små dockor, håll takten.. sluta att tänka och tro på varandra, för vi, vi är dom som har makten.

Postat av: kicki fohlin-svensson

Ville bara säga att jag blev skitglad över att du har en blogg! har suttit och läst, gillar verkligen det du skriver. Gillar dina böcker också.

De är ÄKTA, som en knytnäve i magen stundtals.

Kommer läsa din blogg ofta, bra motvikt mot alla mycket tråkiga modebloggar jag kräks på...

/ Kicki (ett av dina "fan")

2009-05-05 @ 22:09:07
URL: http://kickifohlin.blogg.se/
Postat av: h2p

@unni, förlåt om jag lät vresig! Jag tycker det är underbart att du kämpar på "rätt" sida, och att du gör det så bra! Jag har dock vissa invändningar mot drömmen om de "gigantiska kulturbankerna". Notera dock att jag är fildelningsnörd, och kanske lite väl insnöad på fildelning, p2p och BitTorrent. Men jag upplever dock att mina invändningar är viktiga.



Skillnaden mellan p2p (ex TPB) och kulturbanker (ex Spotify) är att de senare automatiskt får/samlar information om vem som laddar ner vad/tittar/lyssnar på vad. Denna information sparas gladeligen för att kunna visa riktad reklam (det är t ex Googles affärsidé). Därefter är inte steget långt till att de "samarbetar" med polisen/säpo/fra och voila! Massavlyssning. Detsamma är inte inbyggt i fildelning som sker icke-kommersiellt människa till människa.



För mig framstår "beyond" fildelning ungefär som att prata om beyond hjulet. Hjulet har funnits i tusentals år och är fortfarande vida använt. BitTorrent (TPB) och p2p-teknik är som hjulet för datatrafik, jag är tveksam till om det finns något beyond det inom en överskådlig framtid, möjligtvis ett ännu bättre "hjul" (bättre fildelning). Jag kan dock inte se hur Spotify-liknande saker skulle vara det. Centrala noder (förlag, skivbolag, bibliotek, spotify) tycker jag är en återgång till det gamla. En kontrarevolution. Det nya tycker jag är den direkta kommunikationen, utan mellanhänder, där bara metainformation finns centralt.



Dessutom är de centrala noderna otroligt sårbara för politiska svängningar och ekonomiska intressen. Att blockera/censurera innehåll är barnsligt enkelt. I ett samhälle där ingen mellanhand finns, där kommunikation och kulturutbyte sker direkt utan omvägar, är demokratin betydligt säkrare och kreatörer blir inte beroende av centrala noders välvilja.



Hursomhelst, tack för att du vågar säga ifrån och göra det du känner är rätt!

2009-05-05 @ 22:18:39
Postat av: knut

Vad det inte den retoriken som man använde mot videon när den kom. "En video i hemmet barn kommer bara att titta på porr och bli förstörda". Skulle känns skönt med någon ny retorik istället för "Förbjud hammare någon kan slå ihjäl någon".

2009-05-05 @ 23:29:59
Postat av: unni

@h2p: Jag gick genast ut och tittade på din sida igår och förstår att du ser det de flesta antagligen inte ser. Och jag är inget fan av Spotify, inte heller Bokus eller Adlibris, även om dessa kanaler (noder?) gynnar mångfald på ett bättre sätt än den traditionella handeln.

Men du har fått upp mina ögon för vad en spotifymodell (kulturbank) skulle kunna leda till. Om den hamnar i fel händer. Personligen ogillar jag all sorts styrning av människors kulturkonsumtion, men pengar styr ju fan hela skiten. Därför sympatiserar jag med din syn. Däremot är jag inte så insatt i tekniken som du.

Frågan är vad man kan göra och hur vi skulle kunna hålla igång den s k illegala fildelningen utan att pengar till sist blandas in i spelet. Även för upphovsmännen tycks allt röra sig om pengar.

Jag vill gärna ha en fortsatt visionär dialog med dig.



Kräm som fan! / Bunni

2009-05-06 @ 08:38:45
Postat av: ANNA

Hej!



Ville bara kika in och tacka så mycket för boken! Kan inte sluta lyssna, så det blir extra långa promenader om dagarna!

Jag har alltid älskat dina böcker, Hella Hell fick upp ögonen för dina övriga verk.



Tyvärr har jag begått ett stooort misstag, lånat ut mina böcker till alla vänner jag velat introducera dig för.

Hädanefter blir en "Unni-bok" den perfekta julklappen/presenten...

LevVäl och Kramar/Anna

2009-05-06 @ 15:58:30
Postat av: Anna

Håller verkligen med dig i det du skriver.

Måste bara säga att din bok "Boven i mitt drama kallas kärlek" har hjälpt mig mycket. Tack för att du skrivet en sådan bra och ärlig bok.

Nu ska jag fortsätta läsa din blogg som jag alldeles precis hittade (:

Ha det bra!

2009-05-06 @ 18:24:38
URL: http://internatanna.devote.se
Postat av: Pia

Kanske är det så att "när man talar om trollen" - så syns de i bloggstatistiken? Vet inte om det stämmer, men jag undrar om en del av myndighetsbesöken på bloggar kanske rent av bara rör sig om <a href="http://nyhetskanalen.se/1.699524/2008/10/31/natspindlarhittarskattesmitare">spindlar</a> designade av olika myndigheter för att scanna eller dammsuga internet efter sitt eget myndighetsnamn och vissa signalord såsom "skattefusk", "bidragsfusk", "asylbedrägeri", "skengiftemål", osv. I så fall får nog Unni en hel svärm med myndighetsbesök nu pga av att signalfraserna om att de faktiskt inte hittat mina miljoner på Cayman Islands än, polisen bryr sig inte, och det trots att jag gjort en falsk angivelse förut när jag anmälde min granne för djurmisshandel bara för att han motade bort hunden som kom springandes när bet gubben i näsan - domstolsverket har alltid gått på mina bedrägeri liksom åklagarämbetet, men försäkringskassan ska ha heder, för de betalar fortfarande friskt ut 4000:- i månaden fast jag inte bott i Sverige på 20 år utan har hemlig adress i utlandet pga kvarskrivning. Phew, Unni, rena soppan, mitt liv.



Det vore nog konstigt om myndigheterna inte skulle dra nytta av spindlar på samma sätt som de PR-byråer som tar betalt av sina klienter för att hålla dem au jour om allt som sägs om deras företag i media och i bloggosfären. För folk med rent mjöl i påsen behöver det kanske inte vara så negativt alls om det dessutom sedan också sitter en person och faktiskt kollar upp det som det eventuella spindelbesök hittat. För det kan ju vara bra om myndigheterna läser bloggar som ett sätt att spana efter tips från privatpersoner om t ex rättsövergrepp, barn som göms undan av någon i en vårdnadstvist, förtal, falska anklagelser, systematiskt bidragsfusk, bedrägeri, mm, så att det som inte uppmärksammas i gammelmedia får en chans att nå fram till personer som kan fatta intresse och åtgärda. Tycker inte Monica ska känna ångest eller oro över uppmärksamheten. Däremot kanske de som jämt kommenterar anonymt om att det är dags för henne att stänga ner sin blogg kan ha anledning att oroa sig. Tänk om ny information kommer myndigheterna till gagn via blogginlägg från allmänheten? Bara en tanke.

2009-05-06 @ 23:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0