RANKNING = KRÄNKNING



Fikade med en av mina favvoförfattarkollegor idag. Hon var den enda som inte frågade hur mycket PENGAR jag tjänat på Pirate Bay-boken. Hon var istället nyfiken på hur man som upphovsman kan komma närmare sin publik och slippa bli plundrad av rovlystna mellanhänder (vem fan är det som är pirat, egentligen?).

Hon, liksom jag, anser att bokbranschens gammelsystem suger. Hon, liksom jag, är less på att ständigt bli kvantifierad av detta system som enbart styrs av snabba cash. Men vi vill inte bli rankade.

Vi talade länge om den topplistepest som styr hela kulturbevakningen. Topplistor om allt. Topplistor som bara mäter kvantitet. Jag förklarade att jag sätter en viss tilltro till att många kulturintresserade människor som rör sig på nätet letar sig förbi topplisteterrorn.  Att de orienterar sig mot innehåll snarare än placering. Själv blir jag, med få lysande undantag, besviken när jag konsumerar kulturprodukter som toppar listorna.

En miljon flugor har fel – ät inte skit!

Kommentarer
Postat av: Olof Bjarnason

Marit Bergman hade en härlig idé häromåret: prenumerara på Marit Bergman! Vet inte om det var runt 100 i månaden, så fick man ny musik och massa annat skickat till sig. Någon som har mera detaljer än jag minns..?

2009-05-22 @ 22:33:36
URL: http://olofb.wordpress.com
Postat av: Joshua_Tree

Personligen anser jag att "mun mot mun metoden" alltid har varit den mest pålitliga marknadsföringen. Alltså när man helt enkelt får tips från människor vars smak man litar på, och som vet vad man gillar. Nätet, med alla dess sociala medier, fildelning och så vidare, är som en förstärkning av just den metoden. Det är häftigt och jag tror stenhårt på att det går att nå ut väldigt långt den vägen. Förutsatt att man har en bra produkt förstås. Det slipper man ju ha i de gamla kanalerna - där räcker det med att ha ett känt namn.

2009-05-23 @ 07:37:49
URL: http://[email protected]
Postat av: Amanda Svalin

personligen tycker jag att jag alltid har hittat mest intressanta böcker på politiska festivaler och arrngemang. Annars är det mesta som finns helt ointressant.

2009-05-23 @ 15:40:26
URL: http://lilithsvalin.wordpress.com
Postat av: mia

hola! Det här gäller ju inte bara vad vi läser utan allt och allt vi konsumerar. Man måste nästan göra det till en livsstil om man ska gallra bort de stora för att bli finsmakare. Vad äter man - det som står på hyllorna och som man inte registrerat blivit sålt till en redan under reklamen då man gick på toan. Vad bär man för kläder? Är man en tönt om man gör reklam för gucci, odd M, osv när man skyltar med det eller tänker man att det är kvalite? Varför inte köpa kläderna de där lilla företaget på stan har gjort eller köpa begagnat? Går jag på kosmetikareklamen och rånar mig själv när jag köper krämer, smink, parfymer, shampoo/balsam, tvål och andra hygienartiklar när jag istället kunde köra vanlig olja på huden och naturliga preparat gjorda med omsorg av närliggande producenter istället för de multinationella?



Vilket elbolag väljer jag? Vilka banker?

När jag köper möbler? Går jag till IKEA som just stoppat sin fina katalog i min låda med erbjudanden från 29:- ? Kan man köpa av de mindre men dyrare möbelsnickrarna? Begagnat?

Går jag till plantagen/biltema/claesOhlsson/siba/ bla bla osv ....



ALL konsumtion styrs av marknadsföring.



Mata in budskap i människohjärnan dagligen så får du resultat. Hjärnan är otroligt sårbar och lättprogrammerad. "ÄT SKIT" (mjöl,socker,osv) OK - me liking it .... ta mina pengar och jag blir glad.



Det handlar inte bara om att folket ska gilla en produkt. Storföretagen har tagit psykologer och vetenskapsmän till hjälp när de vill sälja sina produkter. Vad är konsumenternas drift? Svaghet? Längtan? Skam? Önskan? Dröm? Slå till där de känns mest!



Så för oss som vill välja. Som inte vill ägas och bli köpta, vi borde gå inåt och rannsaka varje beslut vi gör när vi väljer vad vi konsumerar.

Och en sak - alla borde gå med i DJURENS RÄTT ... de för att få se baksidan på djurindustrin och hur de lider innan de hamnar på tallriken framför oss. Om inte det - välj din mat med omsorg. Välj animaliska produkter från källor du litar på. Bäst är att välja en vegansk livstil men det är svårt.



Nu ska jag röka en hemmaodlad vacker väldoftande ört som mjukar mina muskler bättre än någon medicin i världen och som lugnar mig med kärlek mer än dessa hemska piller miljardindustrin "läkemedel" någonsin gjort.



Unni - som vanligt - den bästa blogg i Sverige idag.

Vem annars öppnar för tankar? Om någon vet säg till and Ill be där också. Vem i hela bloggSverige ifrågasätter ?



2009-05-23 @ 18:29:16
Postat av: unni

Instämmer helt med kommentarerna! Med tillägget att tidsbrist är en stor bov i konsumtionsdramat. Vi ägnar alldeles för mycket tid åt att förvärvsarbeta för att kunna odla en livsstil som slukar resten av tiden till en massa skräp.

2009-05-23 @ 19:03:50
Postat av: Karl

Helt rätt att tänka i banor kring att slippa mellanhänder som bokförlag och skivbolag.

Jag tror att tekniken har blivit så billig så man kan spela in sin musik i en egen studio alt. hyra en studio och varför inte trycka upp böcker efter efterfrågan? Man beställer boken via nätet och det beställa exemplaret trycks/skriv ut.



Jag gillar ditt initiativ. Du går i bräschen för en maktskifte! Bra jobbat! Keep going!



// Karl

2009-05-23 @ 22:04:20
Postat av: emmelaj (:

eftersom jag tycker om din blogg är du med i min veckans blogg-tävling :) jag ville säga det här till dej för att du kanske vill säga till dina läsare att rösta på dej ;)



hoppas du inte blir sur . det är inga riktiga priser och sånt :S men jag hoppas verkligen inte du blev sur :S

2009-05-24 @ 00:18:37
URL: http://ostemla.blogg.se/
Postat av: hammer

Hej!



Vill bara tipsa om http://www.xtremecreator.com

som handlar om entreprenörskap och nå ut till sin publik, bland mycket annat.

Som är av av Anna Troberg och Andreas Rönnqvist

2009-05-24 @ 07:39:03
Postat av: Monica Antonsson

Himla bra Unni!

Kram från Monica

som inte heller frågat hur mycket pengar du fått in. Mycket, hoppas jag dock.

2009-05-24 @ 10:19:06
Postat av: Martin

En miljon flugor äter skit för att de gillar det. Sen spelar det ingen roll hur mycket du än står och skriker att de inte borde gilla det och att de har fel och att de borde ge sig på gåslevern där borta hos den intellektuelle finsmakaren. Själv tycker jag fotboll är en fullkomligt meningslös företeelse - har jag fel, eller är det de andra hundratals miljoner av publik som har fel, eller är det kanske så att det bara handlar om preferenser och att de som läser ettan på listan också är "kulturintresserade", annars hade de väl knappast läst ngt överhuvdtaget.

2009-05-24 @ 12:22:15
Postat av: Lotta

tack för att jag fick ladda ner din bok utan ångest räcker med de andra knutarna i magen för allt som jag inte gör rätt tankarna går till expressen idag. Ska fan va människa eller.. kommer köpa din bok i pocket och ta med till dottern i Italy kram o tack för att du finns

2009-05-24 @ 16:16:06
Postat av: Ramona Franssonn

En bokhandlare berättade för mig att dagen efter Ingagill Mossander suttit i Go´kvälls studion på fredagen stod alltid en mängd damer och knackade på dörren vid 10.00 och ville ha boken som hon rekommenderat. Märkligt tycker jag, för mina kompisar och jag brukade alltid gå på dom filmerna som fick sämst recensioner då visste vi att det var den bästa filmen.



Men som det brukar sägas: En recension är en tyckare.

2009-05-25 @ 11:44:06
URL: http://ramona-fransson.blogspot.com
Postat av: Daisy

Hej Unni



Jag läste din artikel i Expressen igår om matelitism, och blir förvånad över hur du som är så skarp skjuter så förbi målet och inte riktigt har analysen klar för dig.

Man blir sjuk av skräpmat, så är det. Inte omeddelbart, utan på sikt. Den hälsokris som vi ser, med kroniska sjukdomar som breder ut sig, är i mycket stor utsträckning ett resultat av den försämrade maten. Och vilka är det som drabbas hårdast? Arbetarklassen, eller socialgrupp 3, beroende på vad man vill kalla det. Tillsatser, raffinerade kolhydrater utan näringsvärde och transfetter bryter ner och förstör människokroppen. Inte sjutton har livsmedelsindustrin utvecklat den näringsfattiga och av tillsatser bespetsade maten för att vara snäll mot barnfamiljer och folk som har det knackigt? Det är för att tjäna pengar, och dessutom, går livsmedelsindustrin hand i hand med läkemedelsindustrin. För när vi har ätit oss sjuka, så ska vi medicinera, helst hela lviet.Vem är det som tjänar på det? På att sambandet mellan vad vi äter och hur vår kropp och själ mår mörkas? Eller rationaliseras bort med kvasi-radikala åsikter som i grunden är djupt reaktionära?

Jag kan förstå att du blir irriterad på glassiga matprogram och hon Bildt, men att påstå att det är elitism att upplysa folk om att maten på sikt kan göra oss sjuka, är inte elitism.

Vad ska man göra? Tiga? Livsmedelsproducenterna som gör skitmaten skulle jubla.

Självklart får också vem som helst peta i sig vad som helst, om någon får dåligt samvete så är väl det deras problem, och innebär inte att informationen ska undanhållas. Det är missriktad välvilja tycker jag att hålla truten bara för att någon kan bli upprörd. Jag förstår inte hur du tänker där?

Att käka bönor och råris t.ex. kostar inte mer är falukorv och pulvermos, så egentligen är det billigare att äta bra mat.

Och att t.ex mikron tar bort större delen av näringsvärdet - är inte det en bra information? Är det inte snarare så att just de av oss som har det taskigt ekonomiskt, skulle tjäna mest på att äta näringsriktig mat? Framförallt nu när sjukkassesystemet håller på att bortrationaliseras. Det handlar inte alls om moralism att upplysa om att det finns ett samband mellan maten och hälsan. Det är snarare en revolutionär verksamhet, med tanke på vem det är som tjänar på att det är som det är.



2009-05-26 @ 16:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0