DU FULA, ONDA 80-TAL



I detta perfekta väder har min moder ålagt mig att som straff skriva ett inlägg för att underhålla hennes blogg.

Det började med en glass på Medis. Jag berättade då att jag sett ett inslag på teve från mitten av åttiotalet med henne och min far då de talade om Sammanslutningen av medvetet arbetsskygga element - SAMAE - som de grundat för att reta upp hederliga medborgare. Eftersom detta är historia kunde min mor fördra att jag drog på smilbanden. Hon bekände också att hon var väldigt ful på den tiden, och jag instämde helhjärtat. Jag sa att hon såg både ful och ond ut.

Då blev mamma plötsligt upprörd. Det är tyvärr sådan hon är. Oberäknelig. Det hjälpte inte att jag intygade att alla var fula på åttiotalet och att min far såg ut som en palsternacka, hon tyckte att jag var stygg mot henne. Och hon köpte ännu en trekulorsglass som hon tröståt under buttra förebråelser av min elaka tunga.

Till sist fick hon rådfråga Linus, som sin vana trogen öste positiva superlativer över henne och bedyrade att hon bara såg ut som man gjorde på åttiotalet. Men min yngsta lillasyster tog ner mamma på jorden igen och hävdade sakligt att hon inte bara såg ful och ond ut, utan också hade en ännu mer utpräglad Dan Beckman-dialekt då än nu.

Vår mor beskyllde oss då för att lida av Aspergers. Jag svarade att bara för att vi inte låter som en kongaparad eller som karnevalen i Rio, behöver vi inte nödvändigtvis vara kalla, hämmade och autistiska. Min syster instämde lugnt i detta.

Men då hotade mamma med att vägra laga middag om jag inte tjänstgjorde som bloggvikarie. Och givetvis var villkoret att jag enbart skriver om henne och inte om den högintressanta bok om Titos Jugoslavien som jag för närvarande läser.

Så, håll till godo.

/Eder Gogge

Kommentarer
Postat av: Anders

ja, tänk vilka konstiga tröjor man hade på den tiden... ;)

2009-05-02 @ 14:21:21
Postat av: Nilsson

pudelfrisyr... det finns en berömd video från åttitalet där en massa olika band sjunger - we are the world tror jag - och alla har de samma frisyr.

2009-05-02 @ 15:35:02
Postat av: drf

Hahaha. Sjukt roligt, och vilken kärlek det finns i er familj. :)

2009-05-02 @ 15:59:33
URL: http://drf.teflonminne.se
Postat av: fr.martinsen

Jaha. Jeg har prøvd å lokke mitt barn til å være bloggvikar, men utsikter til straff, det er altså det som er saken. Jeg vil også ha et elskelig barn som skriver morsomt om sin mor når jeg er indisponert. Jeg skal teste.

2009-05-02 @ 16:59:12
URL: http://froemartinsen.blogspot.com
Postat av: Foad

Jag är kär.

2009-05-02 @ 17:08:47
URL: http://densistabloggen.blogspot.com/
Postat av: Malla

Hahhha... Jag dör...



Ungajärpar ska man ignorerar.. I tell you! Mama "badhairday"..



Pok



Mallafyfanvadmansågutpå80taletbralla

2009-05-02 @ 20:53:54
URL: http://desperatenotwives.blogspot.com
Postat av: helena

Men gud va söt hon är på bilden ! Du är för gullig som vikarierar för din mamma här,även om det är under hot .Hahaha vad ni e roliga in the Drougge family! Krääääääm o kel.

2009-05-02 @ 21:35:07
Postat av: Grunde

Gogge,



så du finnes i "virkeligheten"? :D



Hilsen en av din mammas nye fans!



Grunde

2009-05-03 @ 14:14:05
Postat av: Kimmi

Hahaha... Tycker Unni ser ganska söt ut här jag. Visserligen kunde frisyren behövt lite uppfostran, men annars finns en viss likhet med Madonna tror jag...

2009-05-03 @ 16:26:34
URL: http://www.asiktskanonen.se
Postat av: Heather Star

Haha, jag kollade på inslaget det var ganska kul :-) Idén var inte så dum. Här är en länk till inslaget som är i mitten av hela klippet 16av17torsdag" rel="nofollow">http://svtplay.se/v/1540831/debatt/del16av17__torsdag



När det gäller frillan så var det en rolig variant av Ronja Rövardotter ala Dirk eller Birk vad han nu än hette :-)

2009-05-03 @ 20:43:25
URL: http://heather-star.blogspot.com/
Postat av: Salasso

Unni ser på bilden nästan ut som Lucy Moran, sekreteraren på polisstationen i Twin Peaks.

2009-05-03 @ 21:13:45
Postat av: Systerdyster

Precis sådär oemotståndliga var vi kvinnor på 80-talet.

Axelvaddar i alla kläder, glansiga storskjortor i läckert mintgrönt och någon sorts skidbyxa söm fick hängknän efter 5 minuter. Hockeyfrilla ej att förglömma. Ni är bara avundsjuka, ni som inte var med!

2009-05-04 @ 09:17:17
URL: http://systerdyster.com
Postat av: anna

Heter din mamma också Unni eller vad? :S

2009-05-04 @ 10:30:24
URL: http://sadovsky.blogg.se/
Postat av: Hulten

Det roliga med inslaget som visades i debatt var inte främst hur personerna såg ut. Det var förslaget som lades fram. Jag kan förstå ifall det var ett försök till provokation men att realistiskt tro att Sverige skulle kunna hålla produktionen igång när ingen var tvungen att arbeta för att försörja sig är inget annat än naivt. Det finns ju inte längre någon "osynlig hand" eller drivande kraft för att bibehålla produktionen när ingen enskilt tjänar på det.



Det finns tusen motargument till mot detta förslag. Eftersom förslaget var så pass naivt borde få ha blivit provecerade av det också.



/Hulten

2009-05-04 @ 17:59:19
Postat av: Corpset

Och vi som har aspergers är inte nödvändigtvis kalla, hämmade eller ens särskilt mycket autistiska. :P

2009-05-04 @ 19:18:49
URL: http://albylien.net/b/
Postat av: Hulten igen

Usch vad många grammatiska stavfel jag gjorde. Du som skrivit texten jag kommenterade är betydligt skickligare. Det märks att du är barnet till en författarinna.

2009-05-04 @ 19:45:27
Postat av: Peter W

Haha, ja jag såg klippet med dig i debatts återblickar från förr, underbar look. ;-)



//Peter

2009-05-06 @ 12:46:34
Postat av: Peppe

Medborgarlön vore det enda rätta.

Tror inte folk skulle sluta jobba om man är van att få 30000 och sen får bara 13000 före skatt.

Tänk va många köp startka pensionärer vi skulle få.

2009-05-07 @ 10:16:50
Postat av: J.Daniel

Haha! Kunde inte låta bli att skratta.

Men allvarligt talat, var snäll mot mamma ;)



Och så frågar jag som alla andra: Varför har du inte en blogg, Gogge?

2009-05-08 @ 09:07:14
URL: http://edtdaja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0